Treinreizigers die richting Rotterdam of Den Haag reizen moeten rekening houden met vertraging en uitval van treinen. Door het treinongeluk bij Voorschoten is dat baanvak nog steeds niet in gebruik.
Op een deel van het traject zet de NS bussen in. Het kan tot begin volgende week duren voordat het stuk bij Voorschoten weer helemaal hersteld is. Op de reisplanner van de NS is te zien dat veel trein zijn uitgevallen.
Op de foto van Piet Scholten het wrak van de goederentrein die bij het ongeluk betrokken was. De trein staat nu op perron 1 van Amsterdam CS.
Deze locomotief uit de 189 serie, is in dienst van DB cargo, en voert met enkele soortgenoten diensten uit op het Nederlandse net. Is inmiddels afgesleept naar de Waalhaven.
Voorheen werden zeker bij dodelijke ongevallen de beschadigde delen van een railvoertuig met zeildoek afgeschermd, waarom is dit niet gebeurd.
Als de beschadigde treinen opgesteld worden in de open lucht bijvoorbeeld bij een werkplaats, zullen ze afgedekt worden. Tijdens het transport/slepen van schadetreinen is dit niet mogelijk (en veilig) om te doen. Als bij aanrijdingen aan treinen wordt gewerkt en mogelijk slachtoffers moeten worden geborgen, zullen ze uiteraard wel aan het zicht onttrokken worden.
De foto laat zien, dat deze locomotief op de foto is genomen ten tijde dat deze op spoor 3 (tussenspoor) van Amsterdam CS stond.
Het artikel kan de indruk wekken, dat de loc op spoor 1 van Amsterdam CS te bezichtigen is? Dit zal niet het geval zijn. Treinen met schade worden direct overgebracht naar de werkplaats, waar mogelijk de schade hersteld kan worden.