Komende week wordt gestaakt door verkeersleiders van ProRail wegens vastgelopen cao-onderhandelingen. Op woensdag 13 november wordt gestaakt bij de verkeersleidingsposten in Amsterdam en Alkmaar. De Zaanlijn wordt daardoor direct geraakt.
De precieze impact op de dienstregeling is nog niet bekend volgens de NS maar de spoorvervoerder meldt wel dat de stakingen voor ‘hinder’ zullen zorgen en raadt aan eerst de reisplanner te raadplegen.
De FNV meldt dat de verwachting is dat op de trajecten waar gestaakt wordt, tijdelijk geen treinen zullen rijden. De stakingen zijn van 06.00 tot 09.00 uur wat zou kunnen betekenen dat er vooral ’s morgens treinen uitvallen.
Trajecten
De eerste staking is op maandagmiddag 11 november bij goederenemplacement (rangeerterrein) de Kijfhoek (tussen Barendrecht en Zwijndrecht). De hinder voor reizigers wordt pas vanaf woensdag 13 november verwacht. Na de acties van de 13e zijn er op vier andere trajecten in Nederland stakingen:
- Vrijdag 15 november: ProRail Utrecht en Amersfoort
- Maandag 18 november: ProRail Rotterdam, Den Haag en Roosendaal
- Woensdag 20 november: ProRail Eindhoven en Maastricht
- Vrijdag 22 november: ProRail Zwolle, Groningen en Arnhem
Inflatiepiek
Vakbond FNV heeft de stakingen aangekondigd na het vastlopen van cao-gesprekken tussen de vakbond en de directie: ‘ProRail wil niet verder praten en heeft een eindbod neergelegd dat onacceptabel is voor de leden van FNV.’
De FNV wil een loonsverhoging van 13 procent, ‘dat klinkt als een enorm percentage, maar de vorige cao is afgesloten vlak voor een enorme inflatiepiek. En die piek moet wel gecorrigeerd worden’.
Door Piet Bakker op basis van NS-mail en website van NS, ProRail en vakbond FNV. Foto: De Orkaan.
Nee Boonstra, je slaat de plank weer eens mis!
Het heeft niets te maken met de vorige rechtse kabinetten!.
Prorail- en NS personeelhebben niets te klagen , het probleem ligt bij de bonden met het FNV voorop.
Het is heel simpel, bonden zijn ook bedrijven en aangezien ze al jaren leden verliezen hopen ze op deze manier zieltjes terug te winnen en daar worden de reizigers de dupe van.
Een tijdje terug stond er in de krant dat het percentage werkenden dat lid van een bon is is gezakt van 18 naar 15 procent.
Dit percentage wordt door ambtenaren en semi ambtenaren waar prorail personeel ook ondervalt, nog relatief hoog gehouden omdat van deze groep 25 tot 30 procent lid is.
Het ergste van dit soort acties is dat een vrij kleine minderheid van het personeel het hele treinverkeer kan stilleggen en ook werkwillenden het werken belet.
Bonden zijn cru gezegd criminele organisaties die reizigers, werkgevers en welwillend personeel enorm duperen!
De hele democratie is crimineel, we moeten weer terug naar de 19e eeuw, toen reden de treinen op tijd en mekkerden de vakbonden niet. En toen hadden we ook een regering, maar toen met geleerde heren met normen en waarden.
Ik denk dat de term "crimineel" meer op jouw emotie gefundeerd is, dan op het strafrecht.
Jan, ik hier geen emotie mee, ik ben niet afhankelijk van het OV maar ik denk aan de mensen die dat wel zijn en daarom zijn dit misselijke acties van de bonden.
Ik zei ook in mijn eerste reactie "cru gezegd" dus niet dat bonden crimineel zijn maar ik bedoel daarmee dat ze de macht hebben om dit te doen.
En met die verkeersleiders van Pro Rail hoeft niemand medelijden te hebben, dit zijn goedbetaalde banen.
Zoals ik al zei zijn die bonden ook bedrijven die winst moeten maken en dat gaat ten koste van de mensen die met de trein naar hun werk of school gaan.
Ik begrijp hier uit dat je zelf ook vindt dat "criminele organisaties" wat ongenuanceerd was.
Als je vindt dat Bonden crimineel zijn mag ik hopen dat je dat ook voor NCW-VNO en al die MKB bonden vindt.
Het blijft het altijd de krachtmeting tussen Arbeid en Geld, als de arbeidnemers vinden dat hun werk niet genoeg betaald wordt staat het hun vrij om dat aan te kaarten bij de arbeidgever. En het enige wapen dat arbeidnemers hebben is inderdaad die Arbeid.
Maar ja de heer vindt dat ze genoeg verdienen en niet moeten zeuren, het pootjes geven en niet blaffen refrein van vooral rechts. Wat dat betreft is er in meer dan 100 jaar niet verbetert.
Slechte zaak pro rail,
Eerst de trein weer duurder maken voor het aankomende jaar .
En nu reizigers lastig vallen met de staking .
Ik bedoel ... wat kunnen wij er aan doen dan ?
Ik betaal het pensioen niet uit van deze mensen .....
Maar kan wel twee afspraken afzeggen volgende week!
slechte zaak
Je haalt de zaken door elkaar. NS gaat over de treinen maar ProRail over de rails en wie waar mag rijden. Er zijn meer vervoerders dan die gele dingen van NS.
En ook gaan ze niet over het treinkaartje. Dit alles als gevolg van de Geweldige Marktwerking die vorige Rechtse Kabinetten hebben beleden.