Morgenochtend – woensdag 13 november – wordt gestaakt door verkeersleiders van ProRail bij de verkeersleidingsposten in Amsterdam en Alkmaar. Pas na 9.00 uur wordt het treinverkeer weer opgestart maar de rest van de ochtend zullen nog steeds treinen uitvallen of vertraagd zijn.
De Zaanlijn wordt door de staking direct geraakt. De gevolgen zullen in heel Noord-Holland en delen van Flevoland en Zuid-Holland merkbaar zijn. Alleen tussen Amsterdam CS en Schiphol is beperkt treinverkeer.
De stakingen zijn van 06.00 tot 09.00 uur. Op de trajecten waar gestaakt wordt, rijden dan tijdelijk geen treinen. Wanneer het allemaal weer volgens het boekje gaat is nog niet bekend. De NS raadt aan de reisplanner te raadplegen voordat je onderweg gaat.
Estafette
De staking morgen is onderdeel van een estafette-staking. Na de acties van de 13e zijn er op vier andere trajecten in Nederland acties (ook tussen 06.00 en 09.00 uur):
- Vrijdag 15 november: ProRail Utrecht en Amersfoort
- Maandag 18 november: ProRail Rotterdam, Den Haag en Roosendaal
- Woensdag 20 november: ProRail Eindhoven en Maastricht
- Vrijdag 22 november: ProRail Zwolle, Groningen en Arnhem
Inflatiepiek
Vakbond FNV heeft de stakingen aangekondigd na het vastlopen van cao-gesprekken tussen de vakbond en de directie: ‘ProRail wil niet verder praten en heeft een eindbod neergelegd dat onacceptabel is voor de leden van FNV.’
De FNV wil een loonsverhoging van 13 procent, ‘dat klinkt als een enorm percentage, maar de vorige cao is afgesloten vlak voor een enorme inflatiepiek. En die piek moet wel gecorrigeerd worden’.
Door Piet Bakker op basis van NS-mail en website van NS, ProRail en vakbond FNV. Foto: Ola Kwiatkowski.
Zielige mensen daar bij de FNV.
Deze staking is alleen maar bedoelt om zieltjes voor zichzelf te winnen, hun ledental loopt al jaren terug.
Verkeersleiders bij prorail verdienen gemiddeld € 3731,- bruto per maand en nu eist die bond 13% meer loon, dat is gemiddeld € 485,- per maand!
Daarnaast worden reizigers gedupeerd, ze kunnen nu niet op hun bestemming komen en ook het treinkaartje zal vroeg of laat duurder worden want de NS zal de schade doorberekenen aan de reizigers.