Voor de meeste treinreizigers in de Zaanstreek verandert er weinig tot niets in de dienstregeling 2019 die op 9 december ingaat.
Maar op het traject Amsterdam-Hoorn gaan nieuwe sprinters rijden terwijl station Wormerveer ‘assistentieverlening’ voor reizigers met een beperking komt.
De nieuwe sprinters hebben toiletten (!), meer beenruimte, comfortabele stoelen, Wifi, stopcontacten, USB-poorten en uitschuifbare treeplanken (handig voor kinderwagens, mensen in rolstoelen en rollators).
Reisassistentie betekent dat mensen met een lichamelijke beperking hulp kunnen krijgen bij het in-, over- en uitstappen. Ook de begeleiding naar het station kan georganiseerd worden. Reisassistentie is beschikbaar van de eerste tot en met de laatste trein. Een opgeleide NS-medewerker of taxichauffeur helpt bij de treinreis en op het station.
Sprinters tussen Uitgeest en Breukelen gingen in 2018 soms niet verder dan Amsterdam CS, in 2019 rijden ze allemaal tot het eindpunt.
Voor de rest van de Zaanlijn verandert er weinig, de treintijden kunnen een minuutje gaan verschuiven. Raadpleeg daarvoor de reisplanner. Het spoorboekje voor het komend jaar wordt weer gedrukt!
Noord-Holland is en blijft de derde wereld op het gebied van openbaar vervoer. Vanuit Zaanstad Noord is het bijna onmogelijk om met ov naar Hoorn en Enkhuizen te gaan. Vanuit Zaandam kan je de sprinter nemen naar Enkhuizen. Dan moet je we een half uur wachten om over te stappen in Hoorn. Daar is geen verwarmde wachtruimte. Voor een intercity moet je eerst naar Sloterdijk, gaat tegen elk gevoel van logica in. Niet gek dat mensen kiezen voor een auto.