Vanmorgen ontstond een defect aan de trein op het traject tussen Amsterdam Sloterdijk en Hoorn.
De trein staat op de spoorbrug over de Zaan, bij appartementencomplex De Dikkert en de Texelstraat. Na 77 minuten werd gestart met het evacueren van de reizigers via de spoordijk naar de Westzijde.
Tussen Zaandam en Purmerend Overwhere rijden er geen treinen tot tenminste 11.00 uur. De reizigers zullen met bussen worden vervoerd. ProRail incidentenbestrijding en overheidshulpdiensten begeleiden daarbij in verband met ‘de slechte bereikbaarheid’.
Er rijden stopbussen tussen Zaandam, Zaandam Kogerveld, Purmerend Weidevenne en Purmerend Overwhere.
Orkaan-lezer Edwin Wielenga maakte foto’s.
Als je nog behoefte hebt aan een schouder
Ik doe nu een laatste poging: maandag 8 april zijn TWEE treinen, naast elkaar en beide in de richting van Zaandam, tot stilstand gekomen op de brug boven de Zaan. Een DDM (te zien op de foto) èn een SNG. Lézen mensen, lézen...
Ik zie een DDM op de foto hoor.
In juni 2014 hadden we een soortgelijk incident: https://www.deorkaan.nl/trein-blokkeert-spoobrug-over-de-zaan/
Ik had laatst nog een lekke band met mijn fiets op de Bernhardbrug en van een vriend van mij had zijn auto het begeven.., het is wat met de techniek tegenwoordig.., ik blijf er vrolijk onder en vind het geen nieuws
Tot 1936 had je daar halte Zaanbrug. Toen stopten en vertrokken er dagelijks treinen.
IK ZAT IN DIE TREIN! Mijn god, hoe moeilijk is het? Ik zat IN een SNG, waarom weet ik dat? Omdat het een trein is waarin mensen altijd moeten staan, omdat de informatieborden altijd op stil staan, omdat de uitschuiftredes het niet doen, omdat er een alarm afgaat wat onverklaarbaar is, omdat er nog minder beenruimte is. Het is de SNG van maandag 8 april, vertrektijd station Purmerend Overwhere 07:40 uur. Als je dan stilstaat IN EEN SNG en er komt een oud model intercity langs, die op hetzelfde punt ook stil blijft staan en naar dat beeld ruim een uur kunt kijken. Werkt U, Leentje, bij de NS? Zoniet: snel solliciteren!
Beste (hoe popie-jopie tegenwoordig) reizigers,onze excuses voor het ongemak.
De trein die op de foto te zien is, kwam ongeveer 10 minuten later ook stil te staan op dezelfde brug. Dus naast de reeds stilstaande SNG. Erg gezellig. Dus op enig moment: 2 treinen, oud en nieuw, beide in de richting van Zaandam, stilgevallen op de brug over de Zaan.
@Leentje & Rens: graag jullie herziene reactie o.b.v. bovenstaande deze info.
@Truus Mijn informatie blijft nog steeds feitelijk correct.
Daarbij heb Ik geen visueel bewijs, of een uitspraak van prorail/NS dat het (ook) om een SNG ging, of dat er 2 treinen stil vielen. Ik heb gezocht, ook geen berichten gevonden. Als Edwin Wielenga dat kon bevestigen, was het een ander verhaal. Mochten er twee treinen stilvallen op dat stuk, is het probleem waarschijnlijk niet het materiaal maar de brug zelf.
De trein die te zien is op de foto, is ongeveer 10 minuten na het stilvallen van de SNG trein, er gezellig naast komen staan. Dus jawel, op enig moment 2 treinen, beide richting Zaandam, oud en nieuw, stil gevallen op de brug over de Zaan.
Als je niet precies weet wel treintype hier gestrand is heeft het ook niet veel nut om allerhande z.g. tekortkomingen te uiten op deze site. We zien hier een DDAR (oude dubbeldekker) en geloof mij, hier zijn de evt. kinderziektes al lang en breed uit verdwenen, eerder hebben deze treinstellen last van ouderdomsverschijnselen.
Blijft vervelend als je erin zit en lang moet wachten op evacuatie.
De zoveelste keer dat een SNG - Sprinter Nieuwe Generatie, er gewoon mee ophoudt. Erger nog, blijkbaar was er iets met de 'luchtdruk' op de remmen zo werd omgeroepen. Wie weet is die brug een geluk bij een ongeluk geweest. Wanneer gaat de NS deze SNG's onderwerpen aan een grondige check i.p.v. alles onder 'kinderziektes' weg te moffelen? Moet het eerst echt fout gaan? Nog een ander praktisch dingetje: de SNG's hebben nauwelijks ruimte voor koffers van grotere omvang, en jawel, op welk traject rijdt deze trein o.a.? Precies: Hoorn - Schiphol....
Correctie: Het betreft een NS DDM uit 1985.
"Wanneer gaat de NS deze SNG’s onderwerpen aan een grondige check"
-Elke dag als de dienst voor de dag klaar is. Remmen en systemen als Automatische Trein Beïnvloeding voor aanvang van de rit op het vertrekstation, ook na ombouwen test een Meester dit.
"Nog een ander praktisch dingetje: de SNG’s hebben nauwelijks ruimte voor koffers van grotere omvang"
-U kunt een SNG niet onderscheiden van een DDM, er is zat ruimte in de SNG, en inderdaad niet in de DDM.
"Moet het eerst echt fout gaan"
-Luchtdruk weg, dan remt ie voor de veiligheid. De trein rolt met 120km rustig 20km of meer door zonder 'tractie' te geven. En als je zonder af te remmen door een aantal bochten gaat, dan ontspoor je.
"Wie weet is die brug een geluk bij een ongeluk geweest."
-de (Stroom-)onderbreking op de brug is peanuts. Wat wel gebeurd met sommige materiaaltypen is dat het licht uit kan gaan.
In nederland rijden veel treinen uit de jaren 70/80 (SGM, ICM, ICR, DDM*). De jaren 90 kende de bekende dubbeldekkers (V-IRM1/2 DDAR*) en pas de laatste 10 jaar hebben we nieuwe sprinters (SLT '09, FLIRT '17 en SNG '18)
*Door gebrek aan treinen en het wegvallen van de Mat'64, werden DDM en DDAR treinen opnieuw in gebruik genomen (Reactivering). Ze zullen verdwijnen door instroom van de SNG treinstellen.
Leentje,
Dit materieel had in het begin nog wel eens last van de warmte.
Zou dat nu ook het geval zijn geweest?
neuh, lang niet warm genoeg. Het koelt ook nog voldoende af in de nacht, dit was in de ochtendspits.
Dit weer een typisch voorbeeld van de klok en de klepel en waar deze hangt. De z.g. 24 uurs controle bestaat voor het grootste gedeelte van de materieel-vloot allang niet meer, één maal per week is een meer gangbare periode van essentiële controles. Wanneer de luchtdruk in het remsysteem wegvalt volgt er een snelremming, bij volle snelheid heeft de trein (gemiddeld) een remweg van 1 Km. In het spoor zijn bogen, geen bochten. Een stoomloze-brug kan wel degelijk voor problemen zorgen, de bovenleiding spanning valt hier weg met als gevolg dat de snelschakelaar(soort hoofdzekering) kan uitvallen (meestal niet). enz. enz.
@Rens, met alle respect; U kunt niet verwachten dat alle termen van het spoor bekend zijn met het grote publiek. Daarom paste ik mijn taalgebruik aan.
"Wanneer de luchtdruk in het remsysteem wegvalt volgt er een snelremming, bij volle snelheid heeft de trein (gemiddeld) een remweg van 1 Km."
- ik had het over tractieloos uitrollen zonder applicatie van de remmen. Als de luchtdruk van de rijtuigen weg valt, gaan de remmen vol er op. een A storing die je bij blijft.
"De z.g. 24 uurs controle bestaat voor het grootste gedeelte van de materieel-vloot allang niet meer"
-Wel voor het materieel wat een reactivatie kreeg. Trek-duw Stammen als dit dus. Gebruik van DDM/DDaR is enkel in de spits.
"In het spoor zijn bogen, geen bochten."
-Wat ik eerder als zei, paste het taalgebruik aan. Daarbij is dit muggenzifterij van uw kant.
"Een stoomloze-brug kan wel degelijk voor problemen zorgen, de bovenleiding spanning valt hier weg met als gevolg dat de snelschakelaar(soort hoofdzekering) kan uitvallen (meestal niet)."
-Tractie uit zetten, afnemer laten zakken tijden het uitrollen. Zoals vaker gebeurd, zelfs bij nieuwer materieel als de SLT. Over flirt en SNG weet ik niet voldoende, want geen >ervaring< mee.
Benieuwd waar uw klepel is.
Dat is juist goed, om het vliegen te ontmoedigen dus, is over nagedacht.
ik was een van de slachtoffers.., het gaat gelukkig weer goed met me, maar het komt nu wel erg dichtbij
ja,en het was zo'n aardige trein....zei altijd vriendelijk gedag.