De storing aan het monitoringssysteem op Amsterdam Centraal die al het treinverkeer van en naar Schiphol, Zaandam, Haarlem en Weesp gister liet uitvallen, is opgelost.
Om 9.00 uur meldde de NS dat de storing was opgelost, maar het treinverkeer komt langzaam op gang. De NS verwachtte aanvankelijk dat de storing de hele ochtend zou aanhouden.
Een echte oplossing is er nog niet, maar ProRail is uitgeweken naar een back-up locatie in Utrecht om het verkeer van en naar Amsterdam in goede banen te leiden.
De NS meldt op haar website:
“De IT storing bij de verkeersleidingpost van ProRail is verholpen. Vanaf 09.00 uur starten we rond Amsterdam weer met het rijden van treinen. Houd er wel rekening mee dat er de rest van de ochtend nog verstoringen zullen zijn zoals kortere treinen dan gepland en wellicht nog niet schoongemaakte treinen. In de rest van het land rijden de treinen zo veel als mogelijk volgens dienstregeling. ProRail en NS vinden dit alles erg vervelend voor onze reizigers. Check de Reisplanner voor het meest actuele reisadvies. Ondertussen doet ProRail onderzoek om de oorzaak van de storing te achterhalen, deze is nog niet bekend.”
Er was veel autoverkeer verwacht rond Amsterdam, ook de bussen krijgen een hoop te verstouwen. De metro was in Amsterdam opengesteld voor reizigers die binnen de gemeentegrenzen willen reizen.
De storing zou aanvankelijk tot gisteravond 19.30 uur duren. Daarna werd 20.30 uur de eindtijd maar na een kort herstel werd dat bijgesteld tot 23.30 uur. Als eindtijd werd vanmorgen vroeg 9.00 uur genoemd, de NS liet ook weten dat het ‘de hele ochtend’ zou duren.
De storing leidde tot grote chaos omdat veel reizigers van en naar Amsterdam vast kwamen te zitten. In Utrecht werden mensen in de Jaarbeurs opgevangen, voor bezoekers van het Harry Styles-concert in de Arena in Amsterdam was er plek gemaakt in het Ziggo Dome. De NS zet geen bussen in omdat de reizigers-aantallen daarvoor te groot zijn.
De NS meldde vanmorgen vroeg:
De IT-storing bij de verkeersleidingpost van ProRail is helaas nog niet opgelost. ProRail en NS betreuren het dat we vannacht veel reizigers niet thuis hebben kunnen brengen en dat zij op het station hebben moeten overnachten. Dit is niet wat reizigers van ons mogen verwachten. Onze focus ligt op het zorgen dat gestrande reizigers goed thuiskomen. We vragen reizigers die nog op pad gaan om niet naar Amsterdam en omgeving te komen. Want ook deze ochtend rijden er nog geen treinen van en naar Amsterdam. Het advies aan deze reizigers is om alternatief vervoer te regelen voor de reis naar school of werk of bijvoorbeeld thuis te werken. We vinden dit alles erg vervelend voor onze reizigers. Deze storing heeft grote impact, ook op andere delen van het land. We adviseren reizigers om de Reisplanner te checken voor het meest actuele reisadvies
Check hier de actuele storing.
Door Merel Kan / Piet Bakker (De Orkaan), bronnen: NS-reisplanner, sociale media en website, eigen foto De Orkaan (station Zaandam).