De nieuwbouw van basisschool De Toermalijn op het Noordeinde in Wormerveer kan doorgaan.
Het gebruik van de nieuwe school levert niet meer stikstofuitstoot op dan de vorige. De uitstoot bij de bouw is zodanig laag dat het geen probleem oplevert.
Dat blijkt uit recente plannen van de gemeente. De bouw moet wel met speciale duurzame middelen worden gerealiseerd.
Eigenlijk was het bestemmingsplan al in mei 2019 klaar maar de PAS-uitspraak van de Raad van State gooide roet in het eten. De stikstofuitstoot moest opnieuw worden beoordeeld. Dat is nu gebeurd.
In de actualisatie van de huisvestingsplannen (april 2019) voor het onderwijs schreef Zaanstad dat (“heel voorzichtig”) gehoopt werd dat de eerste paal voor het eind van dit jaar de grond in zou gaan. De school zou dan medio 2021 klaar kunnen zijn. Met bezwaren, problemen en uitloop zou dat overigens ook medio 2023 kunnen zijn. Maar dat was dus voor de PAS-uitspraak. Het plan Noordeinde bevat ook 100 woningen.
Tegen de eerste plannen zijn bezwaren (‘zienswijzen’) ingebracht door bewoners en cacaobedriijf Cargill dat aan de overkant in Wormer is gevestigd. Volgens Zaanstad zijn er geen geur- en geluidsproblemen van de fabriek en wordt deze ook niet door de plannen benadeeld. Om omwonenden tegemoet te komen is er een extra ontsluitingsweg voor fietsers en voetgangers bij De Ruyterkade gepland. Het bouwverkeer komt niet door de straten met kwetsbare funderingen. Voor het heien wordt een trillingsarme methode toegepast.
Het nieuwe bestemmingsplan wordt nu ter inzage gelegd, en tegen dat plan zijn opnieuw bezwaren mogelijk. Die bezwaren gelden overigens ook de woningbouw, maar dat is een ander bestemmingsplan. Uit de stukken blijkt wel dat Gargill opnieuw bezwaar zou kunnen maken.
De Toermalijn zit nu nog in verouderde gebouwen aan de Marktstraat en de Tulpstraat in Wormerveer. De bouw kent een lange, dure en moeizame voorgeschiedenis. De eerste plannen hielden nieuwbouw op de huidige locatie Krommenieërpad / Marktstraat in, maar daar werd met succes door bewoners tegen geprotesteerd. De rechter bepaalde uiteindelijk dat Zaanstad de zaak niet goed had aangepakt. Het leidde tot jaren uitstel, een miljoenenstrop en schadevergoeding voor de bezwaarmakers.
Lees hier ons Toermalijn-dossier.