Als we eerlijk zijn – en dan zijn we even heel eerlijk – dan geloven wij er niet meer in. In ‘De nieuwe fietsverbinding tussen Amsterdam en Zaanstad’ die de gemeente Zaanstad recent aankondigde:

“De gemeenteraden van Amsterdam en Zaanstad hebben eind 2023 extra geld goedgekeurd voor de aanleg van de nieuwe fietsroute. De voorbereidingen zijn nu volop bezig. Het project zit in de aanbestedingsfase, wat betekent dat we een aannemer aan het kiezen zijn. We verwachten in het najaar de opdracht aan de aannemer te geven.”

Als klap op de vuurpijl: “De eerste werkzaamheden beginnen naar verwachting in januari 2025.”

Let op dat ‘naar verwachting’.

De Orkaan schreef sinds 2014 (!) diverse keren over het project dat in 2011 (!) was aangekondigd en vervolgens om de haverklap wordt gelanceerd, gepresenteerd, snel gerealiseerd, gefinancierd, gewijzigd, aangepast en op de agenda gezet (maar niet aangelegd). Eerst zien dan geloven.

Achtersluispolder

De toeristische fietsverbinding met Amsterdam-Noord moet vanaf de Prins Hendrikkade via de Noorder IJ- en Zeedijk, de Achtersluispolder, langs de Noorder IJplas over de kop van de Coentunnels gaan lopen. De route zou volledig langs het water voeren. De geplande brug van de Prins Hendrikkade naar het Vissershop over de Hanepadsloot sneuvelde als eerste (zelden hebben wij een plan sneller zien sneuvelen).

Het stuk door de Achtersluispolder zou volgens de Fietserbond onnodig en gevaarlijk zijn. Ook ondernemers vinden een toeristische route door een industriegebied geen goed idee. Maar het lijkt toch in de plannen te zitten, inclusief een brug over Zijkanaal H (zie kaartje).

Brug, tunnel, pont

Voor route en de oeververbinding is al financiële dekking (bij Vervoerregio, Amsterdam en Zaanstad – die gemeente voor ruim € 3,7 miljoen in 2024-2026). Volgens een eerder artikel op De Orkaan gaat het fietspad € 19,5 miljoen kosten (dat is inmiddels meer geworden).

Er zou ook gedacht worden over een fietstunnel (of pont) naar het Hembrugterrein. (Bij plannen die niet doorgaan kan je namelijk alles bedenken, hoe doller hoe beter.) Onder het kaartje tikken we – verrassend! – door.

Het stuk van de route langs de Noorder IJsplas, links bij paarse cirkel is de brug naar de Achtersluispolder ingetekend, rechts (rood) gaat het over de kop van de Coentunnels.

Eerst zien, dan geloven…

We gingen kijken en zagen dat die route om de Noorder IJsplas er gewoon al was. Met een schelpenpad voor de fiets, opvliegende vogels, wilde bloemen, fraai uitzicht en lekker rustig. Vanaf de weg langs Zijkanaal H (dat is gemeente Amsterdam) gewoon de rimboe in fietsen, langs de plas, over de kop van de Coentunnels en dan kom je uit bij het fietspad bij de Febo-fabrieken aan de Cornelis Douwesweg in Noord (vlakbij het BP-station). Vanaf die kant moet je trouwens een bordje ‘verboden voor fietsers’ trotseren, maar vanaf de Zaanse kant wordt je geen strobreed in de weg gelegd.

Idyllisch en zonder toeristen…
Op de Orkaan-fiets
Over de Coentunnel
Bij Cornelis Douwesweg in Amsterdam-Noord
De ingang bij Zijkanaal H
Kaart van hele route, in rechthoek het stuk langs de Noorder IJplas.
Verbeelding van de brug bij de woonboten vanaf Achtersluispolder (Zijkanaal H)

Door Piet Bakker, zie ook onze Zaanse Dromen-aflevering over dit project. Foto’s: De Orkaan. In 2014 maakten we de tocht met Sonja Puhl van de Fietsersbond ook al. Kaartjes en impressies van Fietsroute Dam-Dam, (Raad Zaanstad 3 oktober 2023) en van projectwebsite.