In de plannen voor de aanpak van verkeersknelpunt Guisweg wordt de optie om daar toch geen tunnel te maken serieus onderzocht.
Het alternatief is een tunnel onder het spoor en aansluitend op de Provincialeweg op de plek waar de op- en afritten van de A8 zijn.
Op maandag 27 januari is er een inloopbijeenkomst over de aanpak van verkeersknelpunt Guisweg. Zaanstad laat schetsen en eerste ontwerpen van mogelijke oplossingen zien en het projectteam geeft informatie over planning en besluitvorming.
De gemeente Zaanstad onderzoekt met onder andere de Vervoerregio hoe de kruising van de Guisweg met de spoorlijn en de Provincialeweg verbeterd kan worden. Tot de zomer van 2021 wordt onder andere gekeken waar de nieuwe onderdoorgang moet komen:
“Tijdens de vorige fase (de verkenning) is gebleken dat een weg onder het spoor door de best mogelijke oplossing is. De huidige kruising is te krap voor een weg onder het spoor door.”
Een nieuwe op- en afrit bij A8 aansluiting 3 (B op de kaart hieronder) is een optie. Autoverkeer gaat over een nieuwe verbindingsweg onder het spoor door, de huidige spoorwegovergang bij de Guisweg zou dan vervallen. Bij de kruising Guisweg-Provincialeweg zou echter wel een oplossing voor langzaam verkeer (of toch auto’s?) moeten komen.
Aanvankelijk was het plan om de aansluiting van A8 op de Provincialeweg te laten vervallen, maar in de plannen is nu sprake van ‘behouden of (deels) afsluiten.”
Kijk voor meer informatie op: www.guisweg.zaanstad.nl
De inloopbijeenkomst aanpak Guisweg is in het Projectkantoor, Parklaan 35 in Zaandijk op maandag 27 januari vanaf 18.00 uur tot 20.30 uur.
Wordt er in alle bovenstaande plannen ook rekening gehouden met het openhouden van de mogelijkheid om een extra spoor aan te leggen? Of zelfs twee? De Zaanlijn is per slot van rekening nu al een van de drukste spoortrajecten van Nederland. Daarnaast was er ooit ook sprake van een verplaatsing van station Zaandijk naar het zuiden; dat onzalige plan zie ik gelukkig niet meer terug.
Waar zouden we zijn zonder de trein......? NIET voor een gesloten overweg in elk geval! Dus bouwen die tunnel!
Een jaar of 10(?) geleden stelde de provincie een taakgroep in om gemeenten met een bijzonder moeilijk probleem Ruimtelijke Ordening te helpen. Die bracht voor de oplossing hier een zeer degelijk advies uit (o.a. ook voor Hoorn rond het station) Wordt die oplossing nu ook nog in beeld gebracht???
De verkeersproblematiek ten westen van de spoorlijn moet een integrale oplossing krijgen; voor kruising Guisweg, voor de busbrug en een ontsluiting via de Vincent van Goghweg. De laatste optie werd al in 1966 (!!) genoemd door mijn moeder, destijds raadslid voor de PSP (later Groen-Links).Het heette onderkluizing van het spoor. In haar visie zorg je eerst voor ontsluiting van een nieuwbouwwijk en pas dan ga je bouwen. Dat deze visie juist was blijkt uit de huidige verkeerschaos in Westerwatering doordat er talloze bouwprojecten bijkomen terwijl er slechts 1 normale ontsluiting via het station is.
(deze ontsluiting wordt overigens al twee jaar getraineerd door een schandalig laag bouwtempo.)
Het idee van Bart Versteeg van 15 januari 2020 is een sterk plan en zou zeker verder uitgewerkt moeten worden.
Ik lees ideeen genoeg maar nergens een onderbouwing.
Het spoor verlagen is een prima idee maar hoe gaan we dat doen?
Mijn idee is om van de huidige Provinciale Weg tussen de Hoornse Lijn en Station Zaandijk- Zaanse Schans een tweebaansweg te maken, daarvoor gebruiken we de oostelijke helft van deze weg. De spoorbaan leggen we half verdiept aan op het trace van het westelijk deel van de Provinciale weg. Op deze manier heeft de trein geen steile hellingen nodig en kan het autoverkeer op diverse plaatsen makkelijk van Westerkoog of Westerwatering naar de Provinciale Weg. Het is dan eventueel ook mogelijk om op het trace van de huidige spoorbaan een nieuwe weg aan te leggen ter vervanging van een deel van de Houtveldweg en de Wezelstraat en kunnen er ook diverse aansluitingen op de Provinciale Weg komen maar de vrijkomende grond kan ook gebruikt worden voor woningbouw.
sorry ik woon in Fortaleza, Brasil
Het lijkt me goed als als deze verstandige mensen met hun plannen naar de bijeenkomst gaan.
de beste en goedkoopste oplossing is om het verkeer van en naar Westzaan via een tunnel op de guisweg/provincialeweg te laten gaan. Je krijgt dan twee kruisingen: 1 in de tunnel en de bestaande gewijzigde kruising.
Vraag ik mij toch nog steeds af, Waarom de trein niet laten zakken? Trein onder de weg door. Dan voorkom je de mogelijkheid dat te hoge vrachtwagens d'r onder vast komen te zitten.
Dit schijnt te maken hebben met het feit dat een trein geen (erg) steil spoor op kan, reden waarom de het treinviaduct bij de Vincent v Gogh weg ook maar in een richting bereden wordt. (En dus zou dan het station Zaandijk Zaanse Schans b.v. waarschijnlijk ondergronds moeten gaan).
Ergens afgelopen zomer was er een trein stil komen vallen bij de spoorbrug en kon 1 spoor daar niet gebruikt worden.
Vanuit mijn woning kijk ik uit op dat viaduct, ik moest toch even 2x knipperen toen ik een trein 'de verkeerde kant' het viaduct erop zag rijden in plaats van eraf.
De treinen van tegenwoordig zijn een stuk krachtiger dan vroeger. Daarin tegen is het natuurlijk veel te duur om het viaduct 2-baans te maken als er een prima verbinding ligt met een overweg.
Het is niet zozeer het vermogen maar hoe die kracht op de rails overgebracht wordt. Dat zal waarschijnlijk een lege trein geweest zijn.
Volledig beladen zullen de aangedreven wielen geen grip meer hebben op zo'n helling omhoog.
Misschien overstappen op een tandradsysteem :-) ?
Men kan beter de Vincent Van Gogh weg doortrekken de wijk Westerwatering in met een tunnel onder het spoor door. Lost ook gelijk het al jaren durende dilemma rond Busbrug De Binding en Koog Bloemwijk op, en zorgt voor een extra ontsluiting voor de wijk Westerwatering.
Je kan ook een gat graven van 3 meter diep waar de provincialeweg nu ligt. Vervolgens leg je de provincialeweg in het gat vanaf de vincent van goghweg tot de wandelweg. Kan je meerdere viaducten maken naar westkoog en rooswijk. Is voor de omwondende ook zo prettig omdat de provincialeweg en uit het zicht is en minder geluid op de gevels komt, daar het gat als een absorberende geluidswal van 3 meter functioneerd. Ook zijn er meerdere aansluit mogelijkheden onder het spoor door.
Helaas zal deze oplossing te vriendelijk voor de omwonenden zijn en veruit het goedkoopst.
Beste Piet,
De weg buitenom is al 30 jaar geleden door de provincie afgesloten
Af en toe herhaalt zich de geschiedenis... In 1986 verbood de Raad van State een ontsluitingsweg door het Westzijderveld op initiatief van de Vereniging tot Ongeschonden Behoud van het Westzijderveld(OBW, 1981)) Inmiddels heeft het veld terecht de status Natura 2000 verworven. Schrap dus deze optie voor ontsluiting -voor eeuwig- van elk lijstje. En zoek inderdaad naar een noodzakelijk en integraal alternatief samen met het Project Aanpak Guisweg.
Tja, hier gaan wij dan weer. Wederom een waarschijnlijk prima deel oplossing zonder overkoepelend infrastructureel plan. Voordat deze werkzaamheden uitgevoerd kunnen worden zal toch eerst een goed plan moeten komen om de Westerwatering naar het noorden voor auto’s te ontsluiten. Als dat er niet komt, m.a.w. niet anders bedacht kan worden dan de busbrug open te zetten, hebben deze plannen als gevolg dat er een tweede provinciale weg gecreëerd gaat worden dwars door de woonwijk Westerkoog. Dit heeft natuurlijk een enorme aanzuigende werking op het autoverkeer richting het noorden. Zonder zo’n plan zijn de gevolgen te raden. Ellenlange bezwaar procedures en eeuwig uitstel. Helaas lees ik dat dit project geen relatie heeft met andere projecten zoals de busbrug. Terwijl als de gemeente daar nu eens met een duurzame oplossing voor zou moeten bedenken waar iedereen gelukkig wordt. Tip, denk eens aan een weg om Westerkoog heen. Bijvoorbeeld door het Westzijderveld met een aansluiting op N515. Dan kan de busbrug ook 24 uur open voor bestemmingsverkeer zonder al te veel aanpassingen en is er een prima aansluiting op deze plannen.