80 km op de A8. Zaanstad was ervoor. Oostzaan wilde het. De Werkgroep A8/Coenbrug zag het graag zo snel mogelijk ingevoerd. Maar Rijkswaterstaat wilde het niet omdat het “haaks zou staan op het beleid van het ministerie.”
Maar plots is er een streepje licht voor de voorstanders: er wordt onderzoek gedaan naar de “effecten van het aanpassen van het snelheidsregime van de A10 en A8.”
Die belofte staat in de ‘Afsprakenlijst Bestuurlijk Overleggen MIRT, 21 en 22 november 2018’ en MIRT staat voor ‘Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport’. De exacte tekst:
“Vanwege de relatie tussen de Corridorstudie en het programma Samen Bouwen aan Bereikbaarheid zal binnen de programmalijn Netwerken Ringen en de Stad, waar wordt gewerkt aan ontwikkelperspectieven voor Verstedelijking en Bereikbaarheid in de MRA, ook worden gerapporteerd over de effecten van het aanpassen van het snelheidsregime van de A10 en A8 op onder andere doorstroming, leefbaarheid en luchtkwaliteit.”
(De Corridorstudie is de studie naar het verkeer tussen de Hoorn en Amsterdam, de MRA is de Metropoolregio Amsterdam).
In september liet Rijkswaterstaat (RWS) nog weten dat
“het verzoek tot het instellen van 80 km zal niet worden doorgevoerd, omdat enerzijds de wettelijke normen niet worden overschreden en anderzijds omdat deze snelheidsverlaging haaks staat op het vigerende beleid van het ministerie van I&W.”
Dat verzoek kwam van de gemeente Zaanstad. Een raadsmeederheid had het college de opdracht te geven om bij de rijksoverheid te pleitten voor het invoeren van een 80 km-zone op de het hele stuk van de A8 dat door Zaanstad loopt.
Ook de gemeente Oostzaan is al eerder via een motie opgeroepen daarvoor te pleiten bij de regering.
De werkgroep A8 / Coenbrug is verheugd over de (voorzichtige) ommezwaai.
Foto: Google Streetview
Een goed initiatief, hopelijk volgt er meer positief nieuws en komen er bijvoorbeeld (eindelijk) geluidschermen langs de Thorbeckeweg en wordt ook daar de maximumsnelheid verlaagd.. op dit moment nog veel geluidshinder van auto's die veel te hard rijden en zeer luide motoren die flink gas geven op het rechte stuk weg, met name in de nacht. Maar goed, aangezien die weg langs een zogenaamde Vogelaar wijk loopt waar de bestuurders van Zaanstad hoogstwaarschijnlijk niet zelf wonen zal er denk ik niets gebeuren.
Probleem is simpel op te lossen door de reeds aanwezige matrixborden in te stellen op 80 als het aanbod daarom vraagt. Op werkdagen van 6-9 uur 's ochtends en van 16 tot 19 uur ' avonds. Deze werkwijze wordt met succes toegepast op A10 Oost.
Tja, 80. De meeste vervuiling en geluidsoverlast komt van (zwaar) vrachtverkeer.Dat rijdt nu al maar 80 kilometer in het uur, dus verandert daar niks aan.
Overigens vind ik het prima als de maximum snelheid verlaagd wordt naar 80 km/u. Op de tijden dat ik over de A8 rij staat het toch al vrijwel stil!
Begin wel erg nieuwsgierig te worden hoe de gemeente het nog gaat verantwoorden om 70 km/h door de bebouwde kom te mogen rijden (Koog a/d Zaan en Zaandijk) zonder scherm maatregelen en vangrail (Geluid/uitstoot en veiligheid) terwijl je straks op de snelweg A8 met schermen etc, 80 mag. Overigens is een snelweg altijd buiten de bebouwde kom ook al ligt hij in de bebouwde kom.
Misschien naar 10 km per uur als maximum?
Minder mileuevevuiling en herrie. Nadeel is natuurlijk dat je er iets langer over doet
Aan de reacties te zien gaat het niet om het millieu maar hoe snel je van a naar b ga, heb ik het toch allemaal verkeerd begrepen sorry
Het gaat niet alleen om het milieu of geluidsoverlast maar ook om de doorstroming.
De A8 is een korte snelweg met relatief veel op- en afritten.
Als iedereen ongeveer met dezelfde snelheid rijd dan zal het verkeer beter doorstromen en ook het aantal ongelukken zal afnemen.
In deze tijd lijkt iedereen wel haast te hebben en haast veroorzaakt ongelukken waardoor er nog meer vertraging ontstaat, het zal niet de eerste keer zijn dat ik s`middags drie kwartier of langer nodig heb over het stukje A10 Noord - Koog aan de Zaan West doordat er weer een paar op elkaar geknalt zijn.
De snelheidsverschillen zijn gewoon te groot en mensen zien de brede A8 vaak als twee snelwegen ( A8/A7 en A10 Noord / A10 West) omdat ze veel te vroeg voorsorteren.
Ja dat te vroeg voorsorteren is echt heel dwaas. Zodra de doorgetrokken streep ophoudt wordt er als een wilde opgeschoven. Dit terwijl er nog wegdek zat is om dat rustig te doen.
Als je dan, met de huidige instelling van de mens, rustig afwacht totdat je bij de splitsing kikt en je knipper uitgooit, dan.... dan laten ze je niet meer tussen en zitten ze je woest aan te kijken met de blik... "ik rij hier" :)
Je kan nog zoveel regels en verbeteringen bedenken maar het is de mens die in de basis veranderen moet.
Dan kan ik vrijwel net zo goed de snelweg mijden en binnendoor gaan. Vanuit Noord via Westzaan bijvoorbeeld...
Ga jij lekker binnendoor, ben je 10 minuter langer onderweg.
De hele A8 is 9km lang, 80 i.p.v. 100 km/h scheelt 1,5 minuut.
Daar heeft u een punt.
Als automobilist ben ik tegen 80 km/u op die weg maar als inwoner van Koog aan de Zaan ben ik geneigd voor te stemmen maar dan moet er wel trajectcontrole komen zoals bijvoorbeeld op de A2 tussen Amsterdam en Utrecht v.v.. De snelheid verlagen naar 80 km/u en dan sporadisch een controle houden heeft geen enkele zin.
Ben ook voor trajectcontrole bij 80 km/h,
zelfs nu bij 100 km/h,
want er wordt nu al vaak 120 km/h gereden.
Van mij mag het, maar of daarmee het geluid uit de 1, 2 of 4 uitlaatpijpen per auto (motor?) minder wordt vraag ik me af. Tevens vraag ik me af of het materiaal van de geluidswanden nu zo geweldig is. Als ik met de fiets tegen de wind richting de A10 rijd komt het geluid van al dat verkeer bijzonder hard me tegemoet.
Ik ga er van uit dat de geluidswallen nu leeg zijn helaas.