Eén van de cilinders van de tijdelijke brug over de Zaan tussen Wormer en Wormerveer is kapot. Woensdag 19 oktober wordt die uitgehesen, naar de fabriek gebracht en gerepareerd, maandagochtend 24 oktober moet die weer terug zijn.
Tijdens de werkzaamheden mogen geen auto’s over de brug. Op woensdagavond 19 oktober tussen 22.00 uur en de donderdagochtend om 05.00 uur is de brug afgesloten. Ook op zaterdag 22 oktober van 19.00 uur tot en met maandag 24 oktober 06.00 uur kan gemotoriseerd verkeer geen gebruik maken van de brug. Omrijden kan via de Prins Clausbrug en de N514 (Ned Benedictweg).
Voetgangers en fietsers kunnen wel over de brug.
De scheepvaart kan tussen 19 oktober (22.00 uur) en 24 oktober (05.00 uur) geen gebruik maken van de brug.
Als het allemaal niet lukt is de uitdaging voor Zaanstad groter. Dan wordt de brug langer afgesloten en moet er wellicht een pont ingezet worden voor voetgangers en fietsers. Janson Bridging, de constructeur van de brug, denkt ook over een alternatief plan waarbij langzaam verkeer wel over de brug zou kunnen.
De storing aan één van de cilinders werd dinsdagavond 13 september geconstateerd. Eerst werd de brug helemaal niet geopend, later maximaal één keer per uur.
Lees ook:
- Tijdelijke Zaanbrug kan niet meer omhoog, schepen moeten omvaren (update: 1 keer per uur open)
- Plan B voor Zaanbrug: een pont…
Foto is van Fred Wolf.
Door: Piet Bakker en Fred Wolf
Helemaal mee eens, mevrouw Fluitsma! Ik zie met verbazing binnenvaartschepen van bijna1000 ton in de volle wind wachten tot deze brug, tergend langzaam opengaat. Als ie open gaat… de brug over de A8 is defect maar wordt niet gerepareerd. Schepen met hoge beladingen kranen en beunschepen moeten ook maar omvaren . Vaart in de Zaan.
Dat het een onbetrouwbare brug is, die gebruikt wordt kon je alweten vanaf het begin. Als men de brug maar 1 maal per half uur kan openen omdat de brug niet meer aankan weet je genoeg. Fat zijn bewuste keuzes die gemaakt zijn, het is geen natuurramp die de wethouder cq provincie NH overkomt. Nu wordt weer de binnenvaart, die echt niet zomaar even om kan varen, gestremd. En of het bij die 5 dagen zal blijven???En dat op een hoofdvaarweg waar bedrijven rekenen op hun goederentransport. Vanaf het begin van deze ellende lag de focus bij gemeente en provincie geheel bij het wegverkeer. Vergetend wat een impact het heeft als het vervoer over water over de weg moet. Kennelijk staat men liever lang in de file dan af en toe een paar minuten voor een geopende brug. Geen enkele feeling hebben de beleidsmakers meer met het transport over water wat toch 37% van het totale goederenvervoer voor haar rekening neemt. Een totale blamage wetend dat vervoer over water 6x minder CO2 uitstoot veroorzaakt dan goederenvervoer over de weg.