De Thorbeckeweg (N516) is druk. En wordt steeds drukker. Er zijn plannen voor verbreding, een extra afslag of zelfs ondertunneling.
Die laatste optie is het duurste. Maar als ooit de Achtersluispolder als woon- en werkgebied ontwikkeld gaat worden, ligt de Thorbeckeweg als drukke verkeersader danig in de weg.
De plannen om de Prins Bernhardweg (A7) tussen de A8 en de rotonde bij het ZMC te ‘downgraden‘ zal de druk op de Thorbeckeweg doen toenemen. Ook nieuwe ontwikkelingen op Hoogtij en Zuiderhout (IKEA?) zorgen voor meer verkeer.
De grote opknapbeurt van de Thorbeckeweg in 2017 heeft de drukte nauwelijks verlicht. Sterker nog: de belijning en bebording moet op de schop omdat er onduidelijke en daardoor gevaarlijke situaties ontstaan.
Hoe druk is de weg eigenlijk? Per dag kwamen in 2017 gemiddeld 43.000 voertuigen over de weg. Dat is overigens 3 procent minder dan in 2016, maar in de peride 2012 – 2016 groeide het verkeer met 23 procent.
Over 2017 zijn geen gegevens van de andere wegen in de buurt, maar in 2016 reden er dagelijks 36.000 motorvoertuigen over de Den Uylbrug en 22.000 over de Wibautstraat. Ook de Den Uylbrug laat een forse groei zien. Bij de Wibautstraat is de groei iets minder extreem maar ook daar neemt het verkeer toe.
Cijfers uit de verkeerskaart van Zaanstad.
Vindt je het gek dat Ikea er nog niet is, die zijn ook niet gek en gaan er echt niet zitten met zo'n infrastructuur. Zaanstad wil koste wat kost op de kaart met alles maar begrijpen niet hoe het werkt.
Wat zal het worden als ze de Achtersluispolder gaan bebouwen met woningen?
Uitstoot door ondertunneling minder? Het moet toch ergens heen.
Het moet zeker ergens heen, en concentreert zich dan natuurlijk bij de tunnelmonden. Bij de discussie rond de ondertunneling van de A2 in Maastricht speelde dit ook. Een van de redenen om de tunnel te realiseren was verminderen uitstoot (in het centrum dus), maar de wijken aan de in- en uitgangen van de tunnel kregen daardoor een grote toename aan fijnstof te verduren. Bewoners pleitten destijds voor het filteren van de lucht, maar daar zou geen goede mogelijkheid voor bestaan.
Kijk ook eens hoe de vereniging hart voor stad hiermee omgaat.
Ook andere verkeersproblematiek wordt hier besproken en wordt besproken met de gemeente raad om een goeie oplossing te vinden
http://www.hartvoorstad.nl/details.asp?id=212&id1=10
Afwaarderen provinciale weg
http://www.hartvoorstad.nl/details.asp?id=217&id1=10
A8/A9 problematiek
http://www.hartvoorstad.nl/details.asp?id=216&id1=10
twiskeweg doortrekken naar de A8 , dat scheelt ook alweer .
Kan helemaal lachen worden als Ikea zich ook nog gaat vestigen in Zaandam.
Ondertunneling gaat alleen over het stuk ronde de kruizing Wibautstraat, als de brug open is zal er opstopping ontstaan in de tunnel. Ook vanuit de tunnel zullen de uitlaatgassen geloosd moeten worden, waarheen? Als straks Ikea komt en het Hembrugterrein bebwouwd wordt zal het verkeer regelmatig vast staan, met alle gevolgen voor de luchtkwalitieit rond de Vijfhoek. Het zijn allemaal fake oplossingen want er is geen geld voor echte oplossingen. Zoals; een tunnel vanuit westelijk havengebied naar hembrugterrein en een directe ontsluiting van Poelenburg, dan los je wat op en geef je de omgeving een schoner milieu.
En als dan ook nog de Den Uyl brug het liefst zo lang mogelijk en graag in de spits geopend wordt dan is het helemaal hommeles op die route.
De meeste beroepsvaart gaat er gewoon onderdoor.. Zo wel in lege als geladen toestand. De schepen laten hun masten en hun stuurhut als het gewoon kan zakken. De schepen zijn gebouwd voor hun vaarwater waar ze hun bestemming hebben.. Waar je last van hebt zijn de zeilbootjes... Vroorheen waren er draaitijden voor de zeilbootjes door de Coenbrug en de Den uylbrug maar die schijnen opgeveheven te zijn..
Scheepvaartverkeer heeft voorrang, daar is waarschijnlijk weinig aan te veranderen.
Daarover lijkt niets geregeld in het scheepvaartreglement. Het is zelfs zo dat een schip moet wachten met doorvaren totdat de "bevoegde autoriteit" toestemming geeft. Bij spoorbruggen wordt ook rekening gehouden met het spoorboekje. Wel is het zo dat ook het scheepvaartverkeer af en toe moet kunnen doorvaren. Het is net als wachten voor een verkeerslicht, soms rood, soms groen. Urenlang de brug gesloten houden, omdat de Thorbeckeweg zou kunnen vollopen lijkt mij geen optie.
Of daar niets aan te veranderen is valt nog te bezien.
Een regelgeving uit de tijd van de trekschuit lijkt me niet echt actueel meer.En zoals gesteld zijn brugopeningen met name in de spits en uitgerekend op die drukke route niet echt doordacht.
Ook ondertunnelen. Dat probleem + geluidsoverlast + uitstoot + toekomstige ontwikkelingsissues opgelost. Kost wat en zorgt lange tijd voor een hoop overlast, voor iedereen, maar dan heb je ook wat.