Volgens de gemeente Zaanstad zorgt de nieuwe tunnel van de Thorbeckeweg voor “verbetering van de doorstroming van fiets, bus en auto in Zaandam Zuid”.
Dat van die auto en bus klopt: auto’s kunnen door de tunnel terwijl bussen een vrije baan krijgen. Maar fietsen?
De tunnel zou “een kortere en veiligere oversteek voor fietsers en voetgangers” betekenen. Op de impressie van de nieuwe situatie is te zien dat het nieuwe fietspad op exact dezelfde plek ligt als het oude. Geen centimeter korter dus.
Maar is het dan misschien ‘korter’ in tijd? Sneller dus?
In de huidige situatie moet je als fietser in één keer oversteken. In de nieuwe situatie gaat de oversteek in tweeën. Is dat sneller? Volgens ons alleen als de stoplichten anders ingesteld worden, dus dat je zowel van noord naar zuid als andersom in één keer door kan rijden.
En is het veiliger?
In de stukken over de nieuwe Thorbeckeweg staat dat de huidige oversteek niet gevaarlijk is (“uit cijfers is gebleken dat er geen grote knelpunten zijn”), maar dat het wel als onveilig kan worden ervaren (“subjectieve verkeersonveiligheid”) omdat er veel rijstroken moeten worden overgestoken. Dat aantal wordt minder en er is ook veel minder verkeer op de oversteekplekken omdat het meeste door de tunnel gaat. Maar is dat veiliger?
De huidige veiligheid is vooral – denken wij – het gevolg van de flitspalen bij het kruispunt, daar werd in 2018 618 een boete voor het negeren van het rode licht uitgeschreven (minder dan 2 keer per dag). Als er geen flitspalen bij de nieuwe oversteek komen (en dat is niet waarschijnlijk) is het nog maar de vraag of het echt veiliger wordt.
De woordvoerder van verkeerswethouder Slegers is het niet met onze lezing eens.
“De oversteek bij de Vijfhoekkruising wordt nu door fietsers als onveilig ervaren en de wachttijden zijn lang doordat er veel rijstroken overgestoken moeten worden. Straks zijn er minder rijstroken. De verminderde hoeveelheid verkeer, doordat het overgrote deel via de onderdoorgang gaat, maakt een gunstigere instelling van het verkeerslicht voor voetgangers en fietsers mogelijk. Dus een kortere wachttijd.”
Wat er precies gaat gebeuren bij De Vlinder en welke gevolgen dat voor fietsers heeft, is nog onduidelijk. Nu is er vooral een gevaarlijke oversteek bij de Achtersluispolderweg. In de plannen is wel sprake van een “brug van Amsterdam-Noord naar de Achtersluispolder die alleen voor openbaar vervoer en fiets beschikbaar is.”
Waarom word het niet gelijk goed gedaan.
Dus vanaf de Provincialeweg onder de Zaan door en voor bij de Shellbenzinepomp weer omhoog. Dan geen last meer van het vracht verkeer wat staat te wachten op de Uil brug
Misschien heeft hr Sleegers wel gelijk en wordt de wachttijd korter. Maar sneller wordt het pas als de verkeerslichten zo worden afgesteld dat de fietser in 1 keer door kan rijden.
De gemeente Zaanstad verplaatst met de aanleg van deze tunnel het fileprobleem in de richting van de snelweg. Het probleem wordt a.h.w. neergelegd bij de provincie (beheerder van de wegen en verkeerslichten bij de snelweg). Er zullen daar op den duur langere files ontstaan, die zelfs tot de nieuw te bouwen Thorbecketunnel zullen reiken.