Een Guiswegtunnel gaat dus niet lukken. De huidige kruising is te krap voor een weg onder het spoor door.
Een interessante conclusie. Was die vijf jaar geleden maar getrokken. Dat had Zaanstad veel geld gescheeld en dan had die fietstunnel er allang gelegen.
Bij het lezen van de plannen (die tunnel moet dus ter hoogte van de A8 komen en bij de Guisweg moet een tunnel voor langzaam verkeer komen) kregen we spontaan last van ons geheugen.
Op 1 oktober 2014 liet Zaanstad een deadline verlopen om een krediet aan te vragen voor een fietstunnel onder de Guisweg. Er was in feite al € 10 miljoen binnen (of € 11,7?) en bovendien zou de Vervoersregio € 5 bijpassen. Zaanstad zelf reserveert € 1,5 miljoen. Maar dan zou Zaanstad dus voor 1 oktober met een plan moeten komen. Die deadline liet de gemeente verlopen. Wethouder Verschuren gaf de voorkeur aan een integraal plan (dus een tunnel voor alle verkeer of een verdiept spoor).
Opties die vijf jaar later plots niet haalbaar zijn. € 16,5 miljoen weg. Een deel is mogelijk nog bij het Rijk gereserveerd. En misschien ligt die € 1,5 miljoen van Zaanstad ergens ook nog in de la.
- Deze Guisweg-tunnel komt er dus niet… (8 november 2014)
- Fietsersbond wil gewoon een fietstunnel bij Guisweg (17 november 2014)
- VVD wil opheldering over tunnel Guisweg (20 november 2014)
- GroenLinks: “komt die integrale Guisweg-oplossing er nog?” (27 januari 2016)
- Potje met € 11,7 miljoen door spoortunnel Guisweg (18 oktober 2017)
Op maandag 27 januari is er een inloopbijeenkomst over de aanpak van verkeersknelpunt Guisweg. Zaanstad laat schetsen en eerste ontwerpen van mogelijke oplossingen zien en het projectteam geeft informatie over planning en besluitvorming.