Boos zijn wethouders Songül Mutluer (PvdA) en Hans Krieger (VVD) niet, maar wel ’teleurgesteld’.
De aanvraag van Zaanstad voor financiële ondersteuning van het Rijk voor Zaandam Oost / Achtersluispolder en Zaandam Zuid / Hembrugterrein zijn niet gehonoreerd.
Wethouder Krieger zei twee weken geleden nog dat het “er goed uit zag” met de aanvraag voor de 3e tranche van de regeling voor Woningbouwimpuls van het ministerie van Binnenlandse Zaken. Maar het feest ging dus toch niet door.
Steun via de Woningbouwimpuls betekent dat een gemeente geld krijgt voor de infrastructuur (wegen, parkeren) en de openbare ruimte in een toekomstig woongebied. De bouwplannen zelf worden niet gefinancierd.
Van de 65 ingediende aanvragen zijn er 36 toegekend, en “dat de Zaanse aanvragen niet zijn gehonoreerd is teleurstellend.” Maar, zo vervolgen de wethouders optimistisch dat bij de 1e en 2e tranche Zaanstad in 32 miljoen kreeg “waarmee we de bouw van een kleine 8.000 woningen in de komende jaren een impuls kunnen geven.”
Zaanstad gaat op zoek naar een alternatieve dekking voor de ingediende plannen of kijkt of het nodig is “bepaalde investeringen te faseren”. (In gewone-mensen-taal: vertragen.)
En er komt een vervolg op de regeling, de wethouders hopen op “een succesvolle aanvraag in het kader van de 4e
tranche van de regeling.”
De gemeente heeft in het verleden toch niet teveel missers gemaakt m.b.t. toegekende subsidies?
Wat ik nou niet begrijp: via het rijk krijgt de gemeente geld om infrastructuur en parkeren te regelen.
In het beleid staat dat ontwikkelaars parkeerplaatsen kunnen afkopen. Het afkopen komt dan weer in een ander potje. Maar wat gebeurt er met al dat geld dan? Verdient de gemeente nu dubbel geld op de belastingbetaler. Leveren we dubbel in: weinig parkeerplaatsen en creëren van parkeerdruk en verkeerd gebruik van ons belastinggeld?
Ik ben overigens blij dat het niet gehonoreerd is. Deze gemeente is niet in staat om de bouwopgave in goede banen te leiden. Ze kunnen niet passend bouwen en zijn niet stevig genoeg om met ontwikkelaars te onderhandelen.
Gelukkig staat er in het nieuwe regeerakkoord dat de verhuurdersheffing wordt opgeheven. Corporaties kunnen gelukkig weer aan de slag in wat ze goed in zijn. Goede betaalbare en passende woningen leveren. De woningen blijven ook in de sociale voorraad en kunnen niet na 15-25 jaar verdwijnen in commerciële voorraad.
Volgens mij kun je het ook niet aan de corporaties overlaten als je kijkt naar de geschiedenis van de 2e wereldoorlog het woningtekort is sinds de oorlog nooit verbeterd en dat kun je de corporaties ook aanrekenen‼
Ja maar ik denk, nou als ik de artikelen en verhalen mag geloven, weet ik dat commerciële partijen het nog veel slechter doen. Dan toch veel liever woningbouwcorporaties. Men zou er alleen beter toezicht op moeten houden. Commerciële partijen zie je nu al knijpen op elke mogelijke manier de laatste cent uit bewoners
Dat is inderdaad een interessant vraagstuk! Verdient de gemeente hier nu dubbel? Zou me niks verbazen van een gemeente die al geld tekort komt. En helaas is de burger weer degene die aan het kortste eind trekt!
En mee eens dat de gemeente de bouwopgave niet aan kan. Keer op keer lees je hier terug (en hoor ik in de omgeving) dat burgers niet betrokken worden. Het enige wat men voor ogen heeft is bouwen om zo de begroting van de gemeente sluitend te krijgen, de zakken van ontwikkelaars te vullen, de heer Sliegers nog rijker te maken met zijn dubbele pet op en de burger heeft er het nakijken op