Met nieuwe fiets-tegels gaat Zaanstad de gevaarlijke situatie op de fietsroute ‘de Buiging’ te lijf. Het fietspad wordt vrijwel permanent geblokkeerd door fotograferende toeristen die hun eigen unieke Inntel-plaatje willen maken en daarmee het doorgaande fietsverkeer hinderen. Het fietspad is het toneel van bijna-aanrijdingen en soms ook echte ongevallen.
De gemiddelde TikTok-toerist heeft eigenlijk geen idee van wat een fietspad is (sommige weten niet eens wat een fiets is), het geluid van een fietsbel doet bij hen geen belletje rinkelen. Daar gaat Zaanstad een eind aan maken. De fietstegels zijn vandaag vervangen door grotere exemplaren.
POV-raadslid Perry van der Velden stelde in oktober 2023 vragen over het gevaarlijke fietspad dat volgens hem ‘overspoeld’ werd door toeristen. Het fietspad is volgens Van der Velden niet duidelijk aangegeven. Het zou een goed idee zijn om het fietspad “duidelijk(er) aan te geven door bijvoorbeeld bebording, groter en duidelijker fietssymbolen op het fietspad, wellicht meertalig?” Ook zou de scheiding tussen het voetgangers- en fietsgedeelte duidelijker moeten zijn. Dat zou kunnen door een scheidingshek, extra hoogteverschil of andere maatregelen. Wat meer politie en/of handhaving zou ook helpen volgens Van der Velden.”
Van deze suggesties is dus – bijna een jaar later – alleen de grotere tegel gerealiseerd.
Of dat helpt? Wij gaan dat checken (Herma Assen maakte de foto hieronder: “Nou kunnen we eindelijk hard die bergaf op de fiets, want dit houdt toeristen tegen.😃”
Door Piet Bakker. Foto’s: De Orkaan en Herma Assen.
Ik zie hier wat goede ideeën:
Fietspad een andere kleur en grotere borden, misschien in meerdere talen zou ook niet verkeerd zijn.
In het begin was het voor de gemiddelde Zaankanter niet eens duidelijk hoe het fietspad liep, en wat meer handhaving zou ook wel fijn zijn.
Wie weet leest de gemeente mee...
TIP Zelf neem ik altijd de houtveldtunnel. Nooit problemen, altijd rustig.
Mensen, geef het een kans. En zo kun je je vrienden en kennissen laten zien in welke bodemloze gaten het Zaanse gemeenschapsgeld gegooid wordt.
Wie deze unieke oplossing bedacht heeft mag wel voorgedragen worden voor een nominatie op de lijst van Zaandammer van het jaar!! Is waarschijnlijk nooit op de plek wezen kijken terwijl het gemeentehuis toch vlakbij is!! Overal hebben fietspaden een andere kleur ten opzicht van de andere bestrating maar op de buiging dus niet!! Nieuwe tegels terwijl toeristen meteen vanuit het station komend naar boven kijken is een geniale oplossing. Misschien is de oplossing om fietsers weer gewoon door het tunneltje te sturen en de buiging tot voetgangersgebied te verklaren.
Grotere tegels? Dát is de oplossing??? Gisteren reed ik er langs en ik zag totaal geen verschil in de mensenmasse: het is nog steeds dezelfde stroom toeristen.
Als fietser heb ik daar al meerdere keren per ongeluk iemand aangereden en ben meerdere malen agressief uitgescholden door mensen die totaal niet begrijpen waarom er fietsers rijden op hun voetpad. Zo zien sommige voetgangers dat namelijk.
Gemeente, probeer de situatie alsjeblieft effectief op te lossen. Dat lukt alleen door mensen fysiek om te leiden door middel van een hek. Kijk naar de trams voor Amsterdam Centraal: daar is ook hoogteverschil tussen tramhalte en trambaan, maar velen lopen daar gewoon overheen.
Toeristen kijken niet naar beneden, maar omhoog naar het hotel.
Als ze nou bij het bouwen gewoon een ander kleurtje klinkers hadden gebruikt en de stoeprand iets hoger hadden gemaakt was het al vele malen duidelijker geweest. typisch weer een gevalletje iets vanachter een bureau bedenken en geen zicht op de situatie hebben.
Ik ben hier, namens de Partij voor Ouderen en Veiligheid, ruim anderhalf jaar meer bezig geweest. Voelde soms als trekken aan een dood paard. Maar nu eindelijk de grotere tegels met fietssymbolen, nu volgen nog aanvullende en duidelijke bebording o.a. bij uitgang station en op het “kruispunt” bij Primark/Bagels & Beans. Op deze “kruising” komen ook nog extra fietssymbolen ter waarschuwing. Dit is het maximaal haalbare.
"sommige weten niet eens wat een fiets is"- this is bullsh@t. You guys look down on the rest of the world in an offensive way. Have you been to abroad ever?
you don't need to impose censorship on your own writings. Bullshit is bullshit. But I'd hazard a guess that there are, some people who have never seen a bike or a bike-lane. Just like there are people on this world who have never seen snow.
Waarom nou weer zelf iets verzinnen. In Amsterdam, veel drukker qua toeristen staan rond het Centraal Station de fietspaden gemarkeerd met "⬅️🚴♂️➡️" op de randen, elke paar meter. Dat lijkt redelijk te werken.
Ook lijkt er niets te gebeuren aan de brugdelen, bekleed met asfalt, daar waar de meeste overlast van niet-oplettende voetgangers is, en de bewegwijzering dat het een fietspad is het minste duidelijk is, er staat immers een bord "voetpad" midden tussen het echte voetpad en het fietspad. Daar zou extra duidelijk moeten worden gemaakt waar men wil dat er gelopen wordt.
Verder zou het denk ik enorm helpen als men een officieel fotopunt inricht, dat goed zichtbaar is, op de voetgangersbrug bijvoorbeeld, waar men dan ook naar bewegwijzerd.
Is dat een fietspad? Waar is het begin en waar het eind?
Vermoed dat dat ook niet gaat helpen.. Misschien moet je ipv reguleren dit deel wel gaan dereguleren.. Adhv shared space oid,
Zie voorbeeld in Amsterdam..
Misschien een beetje begrip voor de toeristen, zoals wij ook bij buitenlandse attracties een beetje begrip en geduld goed kunnen gebruiken.
Alsof touristen naar de grond kijken. Ongelooflijk wat een domme oplossing. Zou de bedenker betaald krijgen voor het bedenken van deze oplossing, of is het een meedenkende amateur
De brugkleppen worden geel geschilderd met daarop zwarte kruizen om te voorkomen dat mensen daar blijven staan als de brug open gaat.
Het zou daarom veel beter zijn om voor het fietspad of voor het trottoir een andere kleur stenen te gebruiken.
Ook zouden er waarschuwingsborden moeten komen waarop in diverse talen staat welk deel voor voetgangers is en welk deel voor fietsers.
Leg desnoods flyers met deze informatie bij de balie van het Inntel.
Deze grote tegels zullen niet echt bijdragen aan een veiliger situatie.
wat een "oplossing" dat durft alleen een verkeersdeskundige ambtenaar uit te laten voeren.
Zelfs dit gaat niet helpen, vrees ik, omdat in een heleboel landen fietsers op het voetpad mogen/moeten rijden. Toeristen zullen het dus geen probleem vinden om op een fietspad te lopen omdat ze gewend zijn aan fietsers in hun omgeving. De toeristen die niet aan fietsers gewend zijn zullen ook hierdoor ook niet gewaarschuwd worden.
Als ik daar fiets en toeristen toeroep dat ze op een fietspad staan/lopen is de reaktie over het algemeen een blik alsof ze het in Keulen horen donderen. Totaal geen besef waar ik het over heb.
Wat geinig zo'n decoratief fietsje. Dat snappen ze echt niet als het al zien.
Een fysieke barriere kan een beetje helpen maar ik zie ze ook balanceren op de leuningen en bij de waterval.
Wat me meer stoort is het Zaans sociaal afval dat schreeuwend en krijsend met fietsen, scootmobiel, scootmobiels ( een "dame' nota bene,) fatbikes etc expres keihard mensen net niet omver rijdt. Je schaamt je plaatsvervangend te pletter.
Wat kost een verkeersregelaar/ gastheer eigenlijk per dag??
Zaans sociaal afval. Geniaal.
Die ga ik onthouden, prachtig.
Bijna een jaar later ! Laat dat ff goed op je inwerken!
Dat is toch snel