Romkje Mathkor (GroenLinks): “In de meeste plaatsen is een taxistandplaats vlak bij het station. Maar niet in Zaandam, daar is die ver weg, moeilijk bereikbaar en voorzien van borden die de verkeerde kant op wijzen, je wordt de Gedempte Gracht opgestuurd als je een taxi wil.”
Ze wilde na jaren gedraal weten wanneer er een Kiss & Ride aan de oostkant van het station komt en of het a.u.b. mogelijk was om ergens een plek voor 1 of 2 taxi’s te maken.
Verkeerswethouder Gerard Slegers kon daar weinig tegenin brengen. Hij probeerde het nog even met een Jij-bak richting de raad: “het was voorzien bij het Cultuurcluster.” Maar zelf was hij niet erg onder de indruk van dat argument, “dan had het ook tot 2020 geduurd.”
Slegers zette nu in op herontwikkeling van Figaro – een plan van voor de tijd van het Cultuurcluster zelfs – maar gaf toe dat ook dan niet voor 2024 een taxistandplaats bij het station zou kunnen komen. Het was nu volgens “wel bereikbaar, maar je moet wel wat verder lopen”. Die 2024 is trouwens een slag in de lucht omdat er nog niet eens plannen aan de raad zijn voorgelegd.
Busstation
Mathkor nam daar geen genoegen mee, ze wilde in ieder geval duidelijke borden, een actie van de wethouder richting taxi-chauffeurs (die geen reacties op klachten zouden hebben gehad) en hernieuwde pogingen om een K&R of een taxiplek te creëren. Kon dat niet bij het busstation?
Slegers zei dat je als trouwauto wel een ontheffing kon krijgen, een ook voor het wegbrengen van mensen met een beperking kan een ontheffing worden aangevraagd. Maar dat loste het taxi-probleem natuurlijk niet op. Volgens Slegers was er echt geen plek voor taxi’s bij het busstation, “de ruimte is daar zeer beperkt” en als er laadstations voor elektrische bussen komen, wordt het helemaal proppen.
Nog vier jaar (minstens) wachten op een taxi dus…
Hieronder foto’s van het ‘overvolle’ busstation (soms met auto’s die daar helemaal niks te zoeken hebben).
Ik was eerste keer in zaandam en ik most naar het hem ik heb meer dan 20 min op zoek naar het Standplaats. Niks gevonden tot dat ik een politie wagen zag gingen ze Uitleggen waar de taxistandplaats is. Wat een ramp laat staan een toerist die naar schiphol gaat of iemand naar ziekenhuis of wat dan ook. Beste gemente zaanstad doe is wat aan die taxibedrijven. Wat een lachertje tot 2024 nou doe maar beter 2034. Ga gewoon een paar taxibedrijven met hun ingesprek meschien dat ze een goed idee hebben voor je.
Welkom in Zaandam. Volgens mij heb ik als Taxi chauffeur hier ook al meerdere keren over geklaagd. Heb het gevoel dat het de desbtreffende afdeling bij de gemeente niet veel kan schelen. Beetje jammer dit. Maar als ik het zo lees is er wel meer mis. Tijd voor een reorganisatie. Dit soort antwoorden zitten we ook niet op te wachten.
It's a bloody shame zoals wij in Zaandam met taxistandplaatsen omgaan. In Sloterdijk is het al een ramp... in Zaandam is het een ultraramp. Los van Zaandam... In heel Nederland is het een ramp...vooral in termen van prijs. Want in veel steden is er wel een standplaats bij het vliegveld/station. Op Schiphol is het ook een ramp. En: duur! Wij klagen vaak over Zuid Europa... maar in mijn ervaring hebben ze het daar op gebied van taxi's (in tegenstelling tot 10, 15 jaar geleden) goed op orde: goeie standplaatsen, prijzen vooraf, en goeie service. Eddie Izzard had het erover in een show in San Francisco: 'You're a no taxi city!'. Adequate beschrijving van de situatie in Zaanstad. Gelukkig heb ik een nummer van een goeie: Taxi Arif!
Ook het vinden van de fietsenstalling (buiten, t.o. het busstation) is heel onduidelijk aangegeven. Waarom is dat zo moeilijk? En nu ik toch bezig ben:- waarom in het midden op de ged. Gracht geen duidelijke aanwijzing waar zich de verschillende winkels vinden, zodat je niet 2 x de hele gracht op en neer hoeft te lopen om die winkel te vinden waar je niet dagelijks komt? Kom op Zaanse ambtenaren denk eens even mee!!
Judith!! Hoe kun je dat nu vrágen. Méédenken?
Op zijn minst moet de weg naar de taxistandplaats toch duidelijk en correct bewegwijzerd worden? En ook moet de standplaats voor mensen met een beperking goed te bereiken zijn. Dat lijkt me een plicht voor de gemeente.
Als mensen met een beperking deze taxistandplaats probleemloos kunnen bereiken gaan we het Lourdes noemen!
Zonder beperking is het al een wonder.