Romkje Mathkor (GroenLinks): “In de meeste plaatsen is een taxistandplaats vlak bij het station. Maar niet in Zaandam, daar is die ver weg, moeilijk bereikbaar en voorzien van borden die de verkeerde kant op wijzen, je wordt de Gedempte Gracht opgestuurd als je een taxi wil.”

Ze wilde na jaren gedraal weten wanneer er een Kiss & Ride aan de oostkant van het station komt en of het a.u.b. mogelijk was om ergens een plek voor 1 of  2 taxi’s te maken.

Verkeerswethouder Gerard Slegers kon daar weinig tegenin brengen. Hij probeerde het nog even met een Jij-bak richting de raad: “het was voorzien bij het Cultuurcluster.” Maar zelf was hij niet erg onder de indruk van dat argument, “dan had het ook tot 2020 geduurd.”

Slegers zette nu in op herontwikkeling van Figaro – een plan van voor de tijd van het Cultuurcluster zelfs – maar gaf toe dat ook dan niet voor 2024 een taxistandplaats bij het station zou kunnen komen. Het was nu volgens “wel bereikbaar, maar je moet wel wat verder lopen”. Die 2024 is trouwens een slag in de lucht omdat er nog niet eens plannen aan de raad zijn voorgelegd.

Busstation

Mathkor nam daar geen genoegen mee, ze wilde in ieder geval duidelijke borden, een actie van de wethouder richting taxi-chauffeurs (die geen reacties op klachten zouden hebben gehad) en hernieuwde pogingen om een K&R of een taxiplek te creëren. Kon dat niet bij het busstation?

Slegers zei dat je als trouwauto wel een ontheffing kon krijgen, een ook voor het wegbrengen van mensen met een beperking kan een ontheffing worden aangevraagd. Maar dat loste het taxi-probleem natuurlijk niet op. Volgens Slegers was er echt geen plek voor taxi’s bij het busstation, “de ruimte is daar zeer beperkt” en als er laadstations voor elektrische bussen komen, wordt het helemaal proppen.

Nog vier jaar (minstens) wachten op een taxi dus…

Hieronder foto’s van het ‘overvolle’ busstation (soms met auto’s die daar helemaal niks te zoeken hebben).

busstation zaandam    busstation voor

busstation achter

busstation zaandam 2