Het is een hot topic: jongeren op een (vaak opgevoerde) fatbike. Dat blijkt ook uit de hoeveelheid reacties op de bijdrage Stinkhoer zoekt fatbike-boys vorige week. Patrick Randsdorp is een van de mensen die reageerde. Hij is taxichauffeur, rijdt in de Zaanstreek voor Munckhof Taxi en ziet dat het vaak mis gaat.
De verkoop van fatbikes is de afgelopen twee jaar enorm toegenomen. VeiligheidNL spreekt zijn zorgen uit over de daarbij komende toename van ongevallen met de fatbike. In 2021 werd het eerste ongeval met een fatbike gemeld. Binnen vijf jaar is het aantal ongevallen met dit voertuig vier keer zoveel geworden. VeiligheidNL geeft aan dat deze cijfers nog maar het topje van de ijsberg zijn omdat ze gebaseerd zijn op SEH meldingen van 14 van de 83 SEH-afdelingen in heel Nederland. Daarnaast wordt het voertuig dat betrokken was bij het ongeval niet altijd genoteerd.
Het is opvallend dat vooral kinderen van tien tot en met 14 jaar oud ongelukken hebben met fatbikes. De meeste ongelukken zijn eenzijdig. Wanneer er wel een andere verkeersdeelnemer bij betrokken is gaat het vaak om een personenauto. Uit de meldingen van SEH-bezoeken blijkt dat letsel aan het hoofd veel voorkomt. VeiligheidNL wil een algeheel verbod op fatbikes voor jongeren onder de 16 jaar oud en doet dan ook een dringende oproep aan ouders om geen fatbike te kopen voor hun kinderen.
Uitgescholden
Dat iedereen klaagt en het kabinet niets doet vindt Patrick bizar. Ook vindt hij dat het lontje tegenwoordig steeds korter wordt. Dat ondervindt hij heel regelmatig bij jongeren op fatbikes en met name op rotondes.
“Ik kom aanrijden, ik kijk links, rechts, ik zie niets en als ik de rotonde oprij, scheuren ze, vaak met zijn drieën, op een fatbike voorbij. En ze remmen niet! Ze geven zelfs vaak gas bij. Als je er iets van zegt krijg je een middelvinger en schelden ze je verrot. Als ik dan lees dat een mevrouw uitgescholden wordt voor stinkhoer vraag ik me af waar het heen moet met de jeugd.”
Traumatische ervaring
Het is niet alleen tijdens zijn werk, ook privé heeft Patrick een vervelende ontmoeting gehad met jongeren op een fatbike.
“Eind januari reed ik op mijn elektrische fiets en ben ik vol aangereden door een fatbike. De jongens reden door, ik had een hersenschudding en was vier weken uit de roulatie. Een traumatische ervaring. Ik vermijd de plek waar het gebeurd is en ben nu nog veel alerter, zowel privé als tijdens mijn werk.“
Verbod, helmplicht en rollerbanken
Patrick vindt niet dat de fietsen verboden moeten worden of dat er per se een helmplicht moet komen. En of controles met rollerbanken gaan werken… ?
“De goeden hoeven niet onder de kwaden te lijden. Een helmplicht zou voor alle elektrische fietsen zijn. En rollerbanken… Ja, dan standaard op elke school een rollerbank en voor je naar huis gaat controle. En als de fiets opgevoerd is ben je de fiets kwijt. Maar ze hebben nooit genoeg rollerbanken.”
Minimum leeftijd omhoog
“Het is vooral de doelgroep tussen 12 en 16 jaar waarbij het mis gaat. De minimum leeftijd omhoog, dat gaat zeker ongelukken verminderen. Ik mocht ook pas op mijn 16e op een scooter en kreeg pas op mijn 18e mijn autorijbewijs.”
Dinsdag 24 september stemt de Tweede Kamer over een voorstel om een minimum leeftijd van 14 jaar en een helmplicht in te voeren voor fatbikes.
Het is duidelijk: dossier fatbike wordt voorlopig niet gesloten.
Door: Neeltje Waagmeester (interview) en Renée Koopman. Informatie over ongelukken fatbikes van VeiligheidNL en over Kamerdebat van NOS. Foto: De Orkaan.
Ook eens denken aan de toenemende ongelukken van fatbikers waardoor ze in het ziekenhuis belanden met zware verwondingen. En maar vragen waarom de zorgkosten zo stijgen.
de zorgkosten stijgen niet alleen door ziekte en ongevallen, de grootste stijging kom door de verzekeraars die elk jaar steeds meer wist willen maken, dit zijn maffia praktijken met de steun van de overheid.
Bij mij scheuren ze langs mijn keuken raam als mijn kleinkinderen of mijn man met de honden naar buiten gaan moeten we eerst kijken of er niet zo,n randdebiel op zo,n klere ding aangeschroefd komt🤮🤮
Na het verplicht stellen van de helm plicht voor de snor brommer’s,is de verkoop van de fatbike in een stroomversnelling gekomen.
Een helm plicht vanaf 12 t/m16 jaar is misschien een oplossing.
Dus pas vanaf 12 jaar op een elektrische fiets of fatbike.
Daarnaast alleen fietsen met een goedkeuring van het RDW.
Opgevoerde en illegale fietsen in beslag nemen en vernietigen.
Helmplicht. Certificaat.
Leeftijd 16 jaar.
25 km net als een snorfiets. En een kenteken plaat, met tenaamstellingsbewijs.
Bij overtreding in de screder, zelf heen brengen. Staan ze erbij te janken.
.
Wie heeft hier zoveel Fatbikes naar toegehaald, en verdient er flink aan. .?
Waarom is er niet meteen actie ondernomen, toen men zag hoe gemakkelijk ze opgevoerd kunnen worden.
Ik zie jong en oud erop rijden, ook mensen , die weinig hebben gefietst, en geen verkeersdiploma hebben.Men rijdthard, midden op de weg.
Maar het ergste zijn de ongelukken met jongeren, behalve breuken, veel hersenschuddingen, hersenbloeding, kneuzing.
Dan lange dure revalidatie, of geen herstel, IQ gaat achteruit, en je toekomst is aan diggelen.
Waarom geven die ouders die fiets ?
Van een 12 jarige brugklasser hoor ik dat 75 % van zijn klas zo,n fatbike heeft…..
Alleen hij, 2 vrienden en wat meisjes fietsen normaal.
Maar, die zijn ook de besten met gym, omdat ze normaal tegen de wind in moeten fietsen !
.
Wat een moeilijke zaak maakt met name de regering er van De Fatbike van nu Is de brommer van vroeger Minimaal 16 jaar en helmplicht Dat is toch niet zo moeilijk ! Kan vele voorbeelden geven Sommige rijden voor de wind gewoon 55 Reed met mijn motor ernaast op de weg Telefoon in de ene hand en de hand aan het gas handel nog een blikje Ook Fatbike als slepend voertuig , links twee fietsen en rechts ook Waag het niet er iets van te zeggen Je word verrot gescholden Maar het is net als zonder licht fietsen Er is totaal geen controle , dus gaan ze hun gang Maak dit iedere dag meerdere malen mee met wandelen Rijd met de auto 25000 km met de fiets 10000 met de motor 5000 en loop ook nog eens 3500 km dus veel op de weg en het verkeer Kan hun snelheid goed schatten de meeste halen 50 km 90 procent
Helaas NO Duitsland, na een weekje zonder iets dat maar in de verste verte op een fatbike leek gaan we terug naar de fietshel die Nederland heet….
De Tweede Kamer wil een minimum leeftijd van 14 jaar terwijl politie en overigen 16 jaar willen.
Dat is ook volgens mij de meest logische leeftijd. Kun je n.l ook een rijbewijs eisen (AM).
Verder helmplicht, verzekeringsplicht, max.snelheid 25 km./uur. 16 Jaar voor iedere electrische fiets behalve voor een b.v een gehandicapt kind. Merendeel fatbikes heeft een gashendel die al te manipuleren zijn middels een app op de telefoon. Ook het woord bike moet eraf. Dat betekent n.l dat het een z.g.n zwakke verkeersdeelnemer is en bij een ongeval waarbij een auto betrokken is dat je als bestuurder van de auto altijd "de Sjaak" bent. Dus politiek kies voor een streng beleid en niet laten beïnvloeden door de handel. Het zal n.l niet lang meer duren eer de domme en hersenloze ouders hun ki d in het mortuarium kunnen bezoeken.
Helmplicht prima maar onder de helm veranderd er niets
Beter ook een certificaat halen over de verkeersregels ….hand uitsteken, rechts heeft
(Meestal) voorrang, niet op de stoep rijden enz
ik kreeg vroeger ook een bekeuring als mijn brommer te veel vermogen had en als het te gortig was werd je naar huis gestuurd met de mededeling dat hij weer standaard moest worden gemaakt en controle op het politiebureau voordat je weer de weg op mocht een helmplicht is zeker een goede optie om hoofdletsel te voorkomen voor alle elektrische rijwiel voertuigen dan gelijke monniken gelijke kappen is ook makkelijker met het uitvoeren van controles je weet dan gelijk wie jestaande moet houden en zeker de minimum leeftijd omhoog wil je rijden op een fatbike minimaal 16njaarer is overal al een minimum leeftijd voor wanneer je mag stemmen brommer cq autorijden alcohol drinken etc waarom nog niet voor een fatbike en niet 14 jaar maar 16 jaar is beter hebben ze alvast de tijd om verkeerservaring op te doen met een reguliere fiets
Helemaal mee eens.. elektrische fiets: minimaal 16 jaar, en liefst ook nog een soort rijexamen; zou ook voor ouderen niet verkeerd zijn.. NB: in mijn eerste jaren op een echte motorfiets was er ook nog geen helmplicht.. en ja..ook ik baalde toen het ineens wel moest; maar ik heb uiteindelijk wel meer dan 42 jaar motor gereden.. Mét rijbewijs en helm...na mijn eerste jaren motorrijden met oefenvergunning.. "how times have changed".. toch?
:-)
wat zag ik: een jochie ik schat een jaar of 13, flinke snelheid op fatbike, geen handen aan het stuur, wel turen op zijn mobiel in zijn hand
Op alle fietsen met trapondersteuning een helm op, dat is het enige dat snel doorgevoerd kan worden en effectief is, want een helm op een fiets is niet cool en daar ga je niet voor je plezier mee rijden, alleen van A naar school.
Voor alle veiligheid: zo'n helm zou juist een"cool" imago moeten krijgen... taakje voor al die zgn. "influencers"?
Trapondersteuning tot max 15 km/uur. Wil je sneller dan enkel en alleen op eigen spierkracht!
Als ze 25 km/uur willen rijden dan moeten die laatste 10 km/uur uit de eigen benen komen.
Al dan niet gepaard met een helmplicht.
Ook een gewone elektrische fiets gaat mijn inziens vaak te hard. Met alle gevolgen van dien als het tot een ongeluk komt.
De ebike was bedoeld om makkelijker te kunnen fietsen. Niet sneller. De gemiddelde fietser gaat ong. 15 km/uur.
We zijn met zijn allen blijkbaar de basis natuurkunde lessen vergeten. Bij een botsing moet de energie van het fietsende project ergens heen. Gesimplificeerd wordt die energie verdeeld over de bestuurder van de ebike en het aangereden object (ander persoon, fietser, auto etc). Vaste objecten als een muur, een lantaarnpaal of de straat geven niet veel mee; dan krijgt die energie in de vorm van schade of letsel terug bijna volledig terug als ebike(r).
Maar om hoeveel energie gaat het eigenlijk?Daar kan je nog wel eens van schrikken.
½m v². m is de massa, en v de snelheid. v² is de versnelling of in in geval van een botsing vertraging. Dus 25 km/uur rijden ipv de 15/km (de gemiddelde fietser) is een toename van 66,66%. De nieuwe snelheid (25) is dus 1,66 keer de oude snelheid (15). Bij een botsing moet dus ruim 2,77 keer de hoeveelheid van de energie ergens heen. Dus naar de fietser en de ebike en de tegenpartij.
Geen wonder dat dit meer schade en letsel veroorzaakt. En dan heb ik het dus alleen al over de legale trapondersteuning...
Dus ook de gewone ebike!
Daarmee bedoel je dus ook de ouderen die een elektrische fiets gebruiken zodat ze nog met knieproblemen enigszins mobiel kunnen zijn.
Dan houdt het voor mij op… geen helm, dat wordt dus niet meer fietsen.
Lang leve de jeugd die dit voor elkaar hebben gekregen
Fietsen doe niet alleen met je benen. je hebt ook je hoofd er bij nodig. wel zo veilig er een helm bij te dragen. Ziet u wel een wielrenner zonder helm? Precies!
Ja want met een helm kan je geen elektrische fiets gebruiken?
''Uit de voorlopige analyses blijkt dat het aantal ongevallen met e-bikes toeneemt; vooral bij vijftigplussers.'' (bron politie.nl).
Ofwel hoognodig dat ook een helmplicht op elektrische fietsen voor vijftigplussers wordt ingevoerd.
Ik erken mobiel zijn maar zolang al die ebikers harder gaan dan 26 en dat doen de meeste is een helmplicht een eerste vereiste. Waarom de echte (snor)brommers wel en de neppers niet.
Fatbike een helm plicht ! Vinden jongeren 'de bike ' minder "Cool".
Francine Boers