Het is een hot topic: jongeren op een (vaak opgevoerde) fatbike. Dat blijkt ook uit de hoeveelheid reacties op de bijdrage Stinkhoer zoekt fatbike-boys vorige week. Patrick Randsdorp is een van de mensen die reageerde. Hij is taxichauffeur, rijdt in de Zaanstreek voor Munckhof Taxi en ziet dat het vaak mis gaat. 

De verkoop van fatbikes is de afgelopen twee jaar enorm toegenomen. VeiligheidNL spreekt zijn zorgen uit over de daarbij komende toename van ongevallen met de fatbike. In 2021 werd het eerste ongeval met een fatbike gemeld. Binnen vijf jaar is het aantal ongevallen met dit voertuig vier keer zoveel geworden. VeiligheidNL geeft aan dat deze cijfers nog maar het topje van de ijsberg zijn omdat ze gebaseerd zijn op SEH meldingen van 14 van de 83 SEH-afdelingen in heel Nederland. Daarnaast wordt het voertuig dat betrokken was bij het ongeval niet altijd genoteerd.

Het is opvallend dat vooral kinderen van tien tot en met 14 jaar oud ongelukken hebben met fatbikes. De meeste ongelukken zijn eenzijdig. Wanneer er wel een andere verkeersdeelnemer bij betrokken is gaat het vaak om een personenauto. Uit de meldingen van SEH-bezoeken blijkt dat letsel aan het hoofd veel voorkomt. VeiligheidNL wil een algeheel verbod op fatbikes voor jongeren onder de 16 jaar oud en doet dan ook een dringende oproep aan ouders om geen fatbike te kopen voor hun kinderen.

Uitgescholden

Dat iedereen klaagt en het kabinet niets doet vindt Patrick bizar. Ook vindt hij dat het lontje tegenwoordig steeds korter wordt. Dat ondervindt hij heel regelmatig bij jongeren op fatbikes en met name op rotondes.  

“Ik kom aanrijden, ik kijk links, rechts, ik zie niets en als ik de rotonde oprij, scheuren ze, vaak met zijn drieën, op een fatbike voorbij. En ze remmen niet! Ze geven zelfs vaak gas bij. Als je er iets van zegt krijg je een middelvinger en schelden ze je verrot. Als ik dan lees dat een mevrouw uitgescholden wordt voor stinkhoer vraag ik me af waar het heen moet met de jeugd.” 

Traumatische ervaring

Het is niet alleen tijdens zijn werk, ook privé heeft Patrick een vervelende ontmoeting gehad met jongeren op een fatbike. 

“Eind januari reed ik op mijn elektrische fiets en ben ik vol aangereden door een fatbike. De jongens reden door, ik had een hersenschudding en was vier weken uit de roulatie. Een traumatische ervaring. Ik vermijd de plek waar het gebeurd is en ben nu nog veel alerter, zowel privé als tijdens mijn werk.“ 

Verbod, helmplicht en rollerbanken

Patrick vindt niet dat de fietsen verboden moeten worden of dat er per se een helmplicht moet komen. En of controles met rollerbanken gaan werken… ?  

“De goeden hoeven niet onder de kwaden te lijden. Een helmplicht zou voor alle elektrische fietsen zijn. En rollerbanken… Ja, dan standaard op elke school een rollerbank en voor je naar huis gaat controle. En als de fiets opgevoerd is ben je de fiets kwijt. Maar ze hebben nooit genoeg rollerbanken.” 

Minimum leeftijd omhoog

“Het is vooral de doelgroep tussen 12 en 16 jaar waarbij het mis gaat. De minimum leeftijd omhoog, dat gaat zeker ongelukken verminderen. Ik mocht ook pas op mijn 16e op een scooter en kreeg pas op mijn 18e mijn autorijbewijs.” 

Dinsdag 24 september stemt de Tweede Kamer over een voorstel om een minimum leeftijd van 14 jaar en een helmplicht in te voeren voor fatbikes.

Het is duidelijk: dossier fatbike wordt voorlopig niet gesloten. 

Door: Neeltje Waagmeester (interview) en Renée Koopman. Informatie over ongelukken fatbikes van VeiligheidNL en over Kamerdebat van NOS. Foto: De Orkaan.