De Oostzijde onder de A8 bij de Albert Keijzerstraat wordt afgesloten voor (brom)fietsers. Volgens bedrijven aan de Albert Keijzerstraat is de straat gevaarlijk voor (brom)fietsers en voetgangers.
De afsluiting is ’tijdelijk’, dat wil zeggen voor drie jaar. Daarna moet een nieuwe beslissing genomen worden.
Volgens B&W maken zes bedrijven van het bedrijfsterrein aan de Albert Keijzerstraat zich zorgen over de verkeersveiligheid op de Oostzijde:
“Bij de ZOR (Zaanlandse Olieraffinaderij) en transportbedrijf Albert Keijzer wordt de Oostzijde intensief door vrachtverkeer gebruikt, zowel rijdend, kerend en ladend/lossend. De weg oogt als een ‘eigen’ industrieweg maar is openbare weg.
Het college stelt veiligheid voorop en besluit nu, op verzoek van de bedrijven, de doorgang onder de A8 op de Oostzijde / Kalf / Albert Keijzerstraat tijdelijk – maximaal drie jaar – af te sluiten voor (brom)fietsers.”
Het stukje bij Gerkens is overigens al afgesloten. In een ver verleden werd ook in Wormerveer het stuk bij Crok en Laan afgesloten voor doorgaand verkeer. In Wormer was het vroeger mogelijk bij Lassie te rijden, ook dat is allang afgesloten.
De Orkaan fietste er (nu het nog kan) en kwam een geparkeerde vrachtauto, een tegenligger en een niet oplettende buschauffeur tegen.
Hoeveel ongevallen zijn er daadwerkerkelijk voorgevallen op dit deel van de Oostzijde? Bedrijven die "zich zorgen maken" (alle zes tegelijk). Het komt mij erg vaag over. Waarschijnlijk willen de bedrijven gewoon intensiever gebruik maken van dit stuk straat. Waarom zeggen ze dat dan niet?
Maar goed, ik wil best een stukje omfietsen hoor. En inderdaad, het is ook een beetje nostalgie: Industrie, verkeer en wonen komt vaak samen in de Zaanstreek en het maakt de Zaanstreek tot iets unieks.
Een kort onderzoek leert dat het maximaal 150 meter meer fietsen is. Bij een gemiddelde fietsnelheid van 18 km/u is het dus 30 seconden langer fietsen.
(of nog korter als je al eerder een andere route kiest!) Ik kwam daar ook regelmatig langs, en vond het ook regelmatig onverantwoord, door de bedrijfswerkzaamheden aldaar. En als het aan ROSA lag zou de A8 een fietspad worden. Het sentiment dat ik lees en voel komt omdat fietsers hier het gevoel hebben beperkt te worden. Was getekend: een medefietser, die voor de veiligheid graag een stukje om fietst.
eindelijk een verstandige en verkeersveilige maatregel, die al vele jaren eerder had genomen moeten worden.Het is een stukje industriegebied waar (brom)fietsers niet moeten komen.Vele malen heb ik daar als beroepschauffeur de verkeersveiligheid in gevaar zien komen door niet oplettende fietsers die om een vrachtwagen fietsen en geen rekening houden met vorkheftrucks of achteruit rijdende vrachtwagen of overstekend personeel met handen vol van technische apparatuur.Blijkbaar is een stukje om fietsen veel erger dan de verkeersveiligheid.
Zelfs ouders met kinderen op de fiets heb ik gezien die zich tussen de vrachtwagens door manoeuvreren .Vind U dit nu verstandig? Terwijl er een fietspad ligt aan de andere kant van het gebied?
Je draait het om: "niet oplettende fietsers, die geen rekening houden met achteruit rijdende vrachtauto's" ... bij achteruit rijden ligt de verantwoording voor de verkeersveiligheid bij de chauffeur. Als je daar moeite mee hebt kun je en collega vragen tijdelijk als verkeersregelaar op te treden.
Het fietspad waar u naar verwijst is juist gevaarlijk door de vele afslagen en inritten: automobilisten kijken bij afslaan namelijk zelden verder dan de motorkap lang is.
De weg (en het langzame verkeer over die weg) was er eerder dan de bedrijven! Dit lijkt mij een mooie casus voor de Fietsende Rechter!
Zeker heel jammer. Het is (was) een leuke straat om door te fietsen en wat industriële dynamiek mee te krijgen
Jammer. Het was toch vanaf de Koning Willybrug een snelle en relatief rustige fietsroute naar het Kalf.
ROSA was al lang geleden tegen de afsluiting van de openbare weg ter hoogte van Gerkens op het Kalf en blijft van mening dat de openbare weg van iedereen is. Het blijft natuurlijk wel uitkijken maar dat geldt voor vele wegen in Zaanstad. Weer een groot hek erbij dus.
Waardoor Zaanstad weer met stip stijgt op de lijst van fietsonvriendelijke gemeenten. Wat nu? Omfietsen? We zien waar dat toe leidde na de afsluiting bij Gerkens: op het inderhaast aangelegde stuk fietspad langs de Scholtenstraat word je door automobilisten die haastig het naastliggende parkeerterrein oprijden van de sokken gereden.
Met verkeersveiligheid heeft dat weinig van doen. Wél met het gemak van de aanliggende fabrieken, maar in de verklaring van de gemeente staat het antwoord eigenlijk al: "... op verzoek van de bedrijven wordt de weg afgesloten voor fietsers en bromfietsers". Niet in het belang van de fietsers dus.