De Fietsersbond is het er niet mee eens, maar Zaanstad zet het toch door: het stuk fietspad tussen Molenmuseum (Kalverringdijk 30) en Scouting Elfregi, wordt een 30-km-straat voor autoverkeer.
Volgens Zaanstad verandert er niets aan de inrichting van de weg: “hier rijden al auto’s vanwege de woonbebouwing”. Dat geldt echter alleen op het eerste stuk vanaf Wormer, het tweede deel langs de scouting en het gebouw van Stichting Kalverpolder is een smal fietspad dat nu opengesteld wordt voor autoverkeer.
Het verkeersbesluit van Zaanstad is duidelijk gemaakt door iemand die de situatie ter plekke niet kent. Er wordt gesproken over de “rijweg van de Kalverringdijk (die) ongeveer 5,00 meter breed is zonder fietsvoorzieningen” die “vanuit het oogpunt van verkeersveiligheid; ondersteund door de richtlijnen Duurzaam Veilig en het Zaans Mobiliteitsplan aangewezen (moet) worden als 30 km zone.”
Maar een deel van het traject waarvan Zaanstad een autostraat met 30 km wil maken is helemaal geen “rijweg van ongeveer 5,00 meter breed zonder fietsvoorzieningen” maar een fietspad van nog geen 2 meter breed.
(In de richtlijnen Duurzaam Veilig en het Zaans Mobiliteitsplan is niets te vinden over het tot 30 km-zone omzetten van fietspaden waardoor ze toegankelijk worden gemaakt voor auto’s.)
‘Meenemen’
De Fietsersbond vindt dat op het stukje naar Het Molenmuseum geen auto’s zouden moeten rijden, “wij hebben een voorstel gedaan om de 30km zone te laten eindigen waar de versmalling begint. Het is daar namelijk niet meer 5 m. breed zoals in het besluit staat.”
Zaanstad schrijft aan de Fietsersbond: “We gaan nu dit verkeersbesluit niet meer aanpassen maar nemen jullie suggestie wel mee in het geheel van maatregelen die voor de Zaanse Schans dus (al) op stapel staan.” (De uitdrukking ‘we nemen het mee’ betekent in politiek jargon: “we doen er niks mee”.)
Het is nu wachten op de gemeenteraad die zich erover uit moet spreken.
Wij wonen nu meer dan 8 jaar aan het fietspad de Kalverringdijk. Onze auto parkeren wij aan het begin (zie foto) en vinden het niet erg om 350 meter naar ons huis te lopen. Vroeger stond er aan het begin van de Kalverringdijk het bord doodlopende weg voor voertuigen. Bord weg sinds er een nieuw bord is geplaatst. Het is vreemd dat er op staat einde parkeerverbod voor bussen en vrachtwagens ????? Over het gevaarlijke stukje rijden wij stapvoets. Wel zijn we bang voor de snelle jongens die in ploegjes over de dijk scheuren. Naast het rijwielpad (!) is een voetgangersstrook van 3 tegels breed, maar hiervan zijn 2 tegels breed niet meer begaanbaar. Ondanks mijn opmerkingen hierover is er al meer dan 8 jaar niets aangedaan terwijl er veel voetgangers gebruik van willen maken.
1. Plaats een bord verboden voor voertuigen met uitzondering van bewoners en (echte) leveranciers voor de bocht.
2. Plaats een bord fietspad voor de bocht.
3. Plaats het bord "voetpad"op de juiste plaatsen.
4. Herhaal de borden t.h.v. het molenmuseum.
5. Laat handhaving optreden tegen moedwillig rijden over de dijk en niet een officiële waarschuwing geven aan onze vrienden die ons met zware koffers bij ons huis afzetten. En zeggen dan moet u maar een vergunning aanvragen.
Een eerlijk en geloofwaardig verhaal en dit niet afstraffen. Zelfs de werkmensen die momenteel de dijk herstellen moesten hun werkauto's met gereedschap en materiaal verwijderen. Hoe ziek kan het zijn!
Er schijnt een rapport te zijn over veranderingen en handhaving voor de Kalverringdijk waar wij NIETS van af weten.
Volgende keer meer.
Het is al jaren een stuk verharding dat voornamelijk door fietsers en voetgangers wordt gebruikt. Houdt dat zo en maak er een stuk van waar de auto expliciet te gast is. Anders wordt het op de 2 meter breedte aldaar een soort dodenpad.
Dus 30 km is nog steeds veel te hard. Stapvoets lijkt me beter voor auto's die een speciale toestemming zouden moeten hebben om daar te komen. Afleveren goederen, gehandicapten en daar zou het bij moeten blijven.
Alle andere bezoekers van het Molenmuseum parkeren maar elders en komen met een frisse neus het pand binnen.
Maar mss heeft een en ander ook te maken met de wens tot/planning van woningbouw op het Jacob Vis terrein (tegenover het molenmuseum). Als dat doorgaat wordt het daar helemaal feest (bouwverkeer en later bewoners ....).
Feit(je):
Op 30 km wegen wordt door de politie niet gehandhaafd. Deze stelt (uit monde van politie) dat deze zo ingericht moet worden dat er niet harder gereden kan worden dan 30km/u. De meeste auto's kunnen harder over een grasveld rijden dan 30km/u dus dat is een farce, zoals de meest papieren regelingen van de overheid.
"Het probleem ligt toch echt bij de gemeente."
Aan het begin van de smalle strook een bord plaatsen met de tekst SLEGERSPAD dat werkt waarschuwend genoeg.
De 2e foto onder de kaart laat ook een onoverzichtelijke bocht naar rechts zien. Dus van de andere kant af een linkse bocht. Als daar een auto aankomt, kan de fietser geen kant op. De ene kant is er bijna geen berm en aan de andere kant een stoeprand (!).
Dus... wachten op een ongeluk.
Wat een treurig besluit. Auto's horen op dit fietspad beslist niet thuis.
tja ooit hebben wij een fietsmanager gehad maar waar die is gebleven geen idee
Het Molen-museum is daadwerkelijk ongemakkelijk bereikbaar te voet en per fiets en heeft voor auto's géén parkeerplaats. Invaliden moeten op de eerdere max. 6-7 parkeerplaatsen bij de bedrijven door museumpersoneel opgehaald worden. Daarna houdt alles op.
Hoe de mensen met spullen naar de scoutingclub rijden met hun auto's ... is in ieder geval niet via het fietspad met blauwe fietsbord, maar wel erg lastig voor alle overige weggebruikers.
Parkeren in de berm is een uitnodiging voor een parkeerbon! Dus terug naar het Zaans Museum?
Het lijkt op een zeer dwingende manier om alleen bij het Zaans museum te kunnen parkeren alwaar € 11,00 afgetikt moet worden om dan 20 minuten over een fietspad te moeten lopen waar ook toeristen gebruik van maken, omdat het véél te smalle paadje langs de molens ... een internationale aanfluiting is. Fietsers op het eveneens smalle fietspad roepen, bellen en schelden ...
Hopelijk denken de duizenden buitenlandse bezoekers dat het een welkomstgroet is.
Het museum wist dat er geen parkeer ruimte was en is , maar wilde voor een gods vermogen naar de dijk verhuizen..
Sinds hun komst is de overlast van auto's op het hele stuk dijk toegenomen.
Net als sinds Corona het geparkeer van auto's voor de molens in de berm aan de polderkant .
In de afgelopen periode ben ik twee keer van de weg "geduwd" op dit gedeelte van het fietspad. 1 x door een taxibusje dat toeristen op het parkeerplaatsje bij het museum afzetten (scheelt parkeerkosten). Taxibusje ragt dus met een behoorlijke snelheid heen en terug over dit stukje fietspad. En een andere keer door een wagen van de gemeente Zaanstad. Dus deze medewerkers weten dat een auto samen met een fietser niet past.
Slecht plan!
zeker een slecht plan.
ik rijd 3 keer per week 's ochtendsvroeg over het fietspad en kom bijna elke keer bezorgdiensten of werklui in grote bussen tegen. nu met dit donkere weer echt gevaarlijk. Het verbaasd mij dat er niet meer klachten zijn. ik heb 1 keer bij de gemeente zaanstad een klacht ingediend maar kreeg als antwoord dat het aanwonende waren en dat het probleem dus was opgelost. Onzin. er wordt nooit gecontroleerd en nu willen ze ook nog zo'n smal stukje fietspad als rijweg maken. dat vraagt om moeilijkheden.
Is het al 1 april? o toch geen grap.
Hoeveel.moeite is het om het fietspad bord 50 meter naar voren te zetten?
Het stuk fietspad tussen Molenmuseum (Kalverringdijk 30) en Scouting Elfregi, wordt een 30-km-straat voor autoverkeer.
Voor welk probleem is deze oplossing bedacht? Het fietspad begint bij het Molenmuseum, althans daar staat het bord fietspad. Op het korte en smalle stukje weg met een slingerende bocht 30km per uur halen is een kunst.
De Kalverringdijk is verder fietspad, waar de voertuigen van Handhaving en Politie hun toezichthoudende taken plegen uit te voeren. Waar koeriers denken dat het bord 30 de maximum leeftijd van de bestuurder is en opgevoerde scooters , Varta fietsers en wielrenners zonder snelheid terug te nemen, scheldend en tierend van die toeristen vrij baan opeisen. Ik hoorde op een zondag ochtend een man met jochie achterop de fiets de volgende gevleugelde proza uitbulderen “sodemieter aan de kant, achterlijke K- toeristen” .
Maar dit terzijde, het stukje weg naar het Molenmuseum een 30 km verkeersstraat, doodlopend dat weer wel, maar toch, een aanwinst!