Hoe lang het gaat duren is niet bekend, maar vandaag kunnen alleen fietsers en voetgangers gebruikmaken van pont die vaart tussen Assendelft en Spaarndam. Daarvoor is nu een IJ-pont ingezet.
Ter plaatse hangt een briefje aan de spoorboom waarop staat:
‘Pont vaart vandaag niet wegens defect.’
Op de website van het GVB lezen we dat de oorzaak: ‘brand op de oude veer’ is.
Vorig jaar zomer schreven we ook al over het veer bij Buitenhuizen dat toen defect raakte, de negentigjarige ponten die over het Noordzee varen bij Velsen, Buitenhuizen en de Hemweg zijn aan het eind van hun levenscyclus, de Hempont was eerder ook wegens problemen uit de vaart. De enige extra pont wordt nu gebruikt voor onderdelen om de bestaande ponten te repareren.
De eerste elektrische pont wordt pas eind van dit jaar verwacht en jaar in Velsen varen.Het GVB:
“Als alles volgens planning verloopt, vaart de eerste elektrische Noordzeekanaalpont in het vierde kwartaal van 2021 in de dienstregeling met reizigers.
In totaal komen er vijf elektrische veerponten met telkens tussenpozen van een halfjaar. De overige vier schepen worden op de andere verbindingen over het Noordzeekanaal ingezet
Dat betekent dat de tweede pont in Velsen in het tweede kwartaal van 2022 gaat varen, de Buitenhuizen-pont in laatste kwartaal van 2023 (over anderhalf jaar dus) en de Hempont in het tweede kwartaal van 2023. De vijfde pont is een reserve-pont.
Foto’s: Jan Lapère
ooit voer de pont tussen buitenhuizennoord en buitenhuizenzuid, beiden assendelft