Morgenochtend, 13 november 2019, zal premier Mark Rutte bekend maken welke maatregelen op korte termijn worden genomen om de stikstof-uitstoot snel terug te brengen.
Het verlagen van de maximum snelheid van 130 naar 100 km is het meest ingrijpende plan.
Om auto-partij VVD enigszins tegemoet te komen mag er op de wegen waar nu een maximum van 130 geldt, ’s avonds en ’s nachts tussen 19.00 en 6.00 wel 130 worden gereden. VVD-fractievoorzitter Dijkhoff zei tegen de NOS niet vrolijk te worden van de maatregelen. Zijn partij is geen voorstander van een verlaging van de maximumsnelheid.
Daarnaast wordt waarschijnlijk gedacht aan plannen voor ander veevoer dat ervoor zorgt dat de landbouw minder stikstof uitstoot en aan een opkoop-regeling voor ‘oude’ diesels, deze auto’s stoten veel meer stikstof uit dan moderne auto’s.
De bedoeling is dat met name huizenbouw en de aanleg van grote infrastructurele projecten weer vlot getrokken wordt.
Hieronder de wegenkaart van Rijkswaterstaat (klik op kaart voor grotere versie), rode wegen zijn 100 km, paarse wegen 80; de andere wegen (groen, oranje, roze, blauw) zijn allemaal (deels) 120 of 130.
Foto: spoorovergang Zaandam, spandoek van bouwer Hegeman
Als de VVD zijn eis van 's nachts 130 rijden laat vallen is er heel veel te besparen. Kunnen alle snelheids borden op de snelwegen worden verwijderd i.p.v. nieuwe aanmaken met onder borden.
Begin het zo langzamerhand een beetje jammer te vinden dat we weer zo belazerd worden.
Slechts 6 % van de gereden kilometers op deze wegen wordt met een snelheid van 130 afgelegd.
Dat komt neer op een verlaging van 0,34 procent van de stikstofreductie.
De verlaging geldt alleen overdag.
Maar waar kun je tegenwoordig op de meeste van deze wegen overdag nog 130 km per uur rijden ? Zeker met de winter in het verschiet. Vandaar die 6 %.
Daarbij komt ook nog dat velen zich er niet al te veel van zullen aantrekken aangezien er, uitgezonderd de trajectcontroles, amper gehandhaafd zal worden.
En daarvoor zouden er 75.000 huizen gebouwd kunnen worden ?
Het hele plan is nog niet tot in details bekend maar ik ben bang dat ook nu weer o.a. de scheepvaart, luchtvaart en industrie buiten schot zullen blijven.
Voorbeeldje.
Een Ford Mustang Fastback GT 5.0 V8, bepaald geen "schone " auto, stoot 277 gram co2 per kilometer uit.
Er stijgen en landen per dag gemiddeld zo'n 1.300 vliegtuigen op op Schiphol.
Gemiddeld verbruikt een vliegtuig 400 kg ( door de fiscus onbelaste ) brandstof alleen al om naar de polderbaan te taxiën, ongeveer 1.200 kg co2 per dag.
Hoeveel om ook op te stijgen heb ik zo geen idee van, maar dat vliegt wel over al onze natuurgebieden.
Om kort te gaan, om uit te stoten wat een vliegtuig rijdend naar de polderbaan uitstoot rijdt deze Mustang zo ongeveer van hier naar Senegal of de Noordpool.
En dan de plannen voor al die windmolenparken voor de kust in de Noordzee om maar niet te spreken van Schiphol verplaatsen naar zee.
Is de Noordzee niet één groot natuurgebied ?
Kortom, dit zijn natuurlijk weer allemaal schijnoplossingen.
Het grote geld heeft het altijd nog voor het zeggen helaas.
Begrijp me goed, er moet wat gedaan worden aan het co2 / stikstofprobleem maar niet op deze manier, hier word ik erg treurig van.