Station Koog Zaandijk krijgt niet alleen een andere naam in december (Zaandijk – Zaanse Schans), maar gaat zelf ook op de schop. Net als de omgeving van het station en de looproute naar de Zaanse Schans.

Dat moet volgens de gemeente gebeuren omdat dit station “door reizigers als onprettig wordt ervaren”. En dat terwijl het een belangrijke rol speelt bij het verwerken van de stroom toeristen die dagelijks de Zaanse Schans bezoekt.

In 2016 zijn er drie liften bij het station aangebracht. De tunnel heeft meer daglichtinval gekregen. De wachtruimte op het middenperron van het station is vernieuwd en is een openbaar toilet gemaakt.

Het deel van de tunnel onder de Provincialeweg krijgt nieuwe wanden en nieuwe verlichting. De vier opgangen van de tunnel worden geschilderd. Deze werkzaamheden zijn naar verwachting eind 2016 afgerond volgens de gemeente.

In 2015 is de Stationsstraat (de looproute naar de Zaanse Schans) is heringericht. De route is voorzien van informatieborden over de geschiedenis van Koog Zaandijk. Op het voorplein van het station bij de Stationsstraat is een grote kaart van de directe omgeving gekomen.

Het deel tussen Stationsstraat en de Hoogstraat/Lagedijk naar de Julianabrug wordt heringericht in
2018.

Tegenover het station, aan de oostkant, moet een hotel komen. Voor dat hotel is al een bouwvergunning afgegeven, maar de bouw laat nog op zich wachten.

plek hotel koog zaandijk

Dit najaar start ProRail met de bouw van nieuwe fietsenstallingen. ProRail en de Stadsregio Amsterdam betalen ieder de helft.

De kosten voor de naamswijziging van de beide stations á € 200.000 worden gedekt door een subsidie van de provincie.

In de perrontunnel komt een kunstwerk van € 50.000 “dat appelleert aan de Zaanse Schans”. Het
kunstwerk moet eind 2016 klaar zijn.