Aan de ambities ligt het niet, ProRail wil dat station Zaandijk Zaanse Schans “internationale allure” krijgt. Vooral door de perrontunnel op te knappen, en schrijven ze … “in de loop van 2017 is de tunnel gereed”.
De praktijk is anders. Eerder deze week lieten we toeristen aan het woord over de “allure”… ze zagen het niet. Een volgelopen smerige tunnel, een kapotte trap en een onvindbaar toilet.
ProRail schrijft op haar website dat de aanpassingen en de omtoveringen “nog niet helemaal klaar” zijn:
“We werken volop aan het opknappen van de perrontunnel. Deze tunnel wordt omgetoverd in de Zaanse stijl. Er komt een kunstwerk in de tunnel en meer verlichting. Dit kunstwerk is tot stand gekomen door een samenwerking tussen de gemeente en ProRail. In de loop van 2017 is de tunnel gereed. Dan kan iedereen zien hoe mooi het is geworden. En zo krijgt het kleine station internationale allure.”
‘In de loop van 2017 gereed.’ Waar ging het mis? Mercedes Grootscholten, woordvoerder bij ProRail, schrijft aan De Orkaan dat het nog wel even kan duren, er is nog geen planning:
“Het duurt inderdaad veel te lang op station Zaandijk. Het weer heeft bijvoorbeeld niet meegezeten voor het aanbrengen van coating. We zijn in gesprek met de aannemer en hopen deze week een planning van hen te krijgen.”
Bij de gemeente Zaanstad legt men de zaak toch vooral bij de stationsexploitant neer:
“Het station is van ProRail. Een deel van de tunnel is van Zaanstad. Wij hebben ProRail gevraagd ook ‘ons’ deel aan te pakken. Er is constructief overleg met hen over het opknappen van het station en de tunnel. Er is al veel gedaan. ProRail is nu bij de vloer aangekomen. In de praktijk blijkt dat het aanbrengen van de coating niet zo eenvoudig is als het lijkt.
Dat het lang duurt is helder. Daar zijn wij niet blij mee, maar ProRail ook niet. We hebben de wens dat de situatie op het station en in de tunnel zo spoedig mogelijk verbetert. Er is zicht op een oplossing. Dat ProRail graag goed en zorgvuldig te werk wil gaan, begrijpen wij. Dat kost dus tijd.”
Geen concrete planning, geen einddatum, maar wel goede voornemens…
UPDATE: één van onze lezers heeft van ProRail te horen gekregen dat het werk in juli 2018 af is.
na ons eerste stuk kregen we nieuwe foto’s van de situatie bij het station, deze keer van Wilma Vloon. Boven een detail, onder het totaal. (Welk deel van de trap zou van ProRail zijn en welk deel van Zaanstad?)
Zo'n trap moet internationale allure voorstellen? 'Internationaal', van welk land dan?
Ik vind dat het ambitieniveau wel erg laag ligt.
Geen feestje, geen van de Zaanse stations. Bijvoorbeeld wel eens geprobeerd te schuilen tegen wind en regen op Station Krommenie-Assendelft?
Maar het kan erger, ga maar eens kijken op station Uitgeest, vooral als je door wilt naar Alkmaar. Daar wil je ook niet dood worden gevonden, maar je zou er zelfmoordneigingen van krijgen....
En station Zaandam met z'n al vele jaren geknutselde ingang en afgeleefde traverse maakt je evenmin vrolijk.
welke van de twee foto's ook: hier wil je toch niet dood gevonden worden?
Wat een aanfluiting!
Jammer dat het nemen van verantwoordelijkheid niet meer in deze tijd lijkt te passen. Het is een schande om mensen zo te ontvangen. Zal je ook zien dat de werkzaamheden weer midden in het toeristenseizoen gaat plaatsvinden. En inderdaad, Rosa had een geweldig initiatief om de tunnel visueel aantrekkelijker te maken en dit was denk ik wel ietsjes goedkoper dan de 50.000 euro die nu besteed is aan het "kunstwerk".
Typische woordvoerders flauwekul
"het heeft even tegengezeten "= ruzie met de aannnemer die extra kosten had
"Internationale allure"= gepikt van SMZ
"Er is nog geen planning"= wat verteld u me nu toch, moet dat dan gepland?
"kunstwerk" = Een wel zeer ruim begrip,
enz enz......;-0
Het heeft ook maanden geduurd voordat er een duidelijk bord kwam die toeristen richting de juiste uitgang voor de Zaanse Schans wees. Had dat ook met het weer te maken?
Dat moet dan trouwens nog wat worden als het spoor en de weg ongelijkvloers moeten kruisen. Een coatinglaag aanbrengen is al moeilijker dan gedacht. Gereed in 2088?
ROSA deed al eerder haar best om er iets van te maken...https://www.rosa-zaanstad.nl/nieuws/rosa-pimpt-kogertunnel/