Vandaag en morgen (29 en 30 maart) zou er eigenlijk gestaakt worden bij het streekvervoer maar die stakingen zijn opgeschort. Vakbonden FNV en CNV en de werkgevers (VWOV) onderhandelen deze week over een nieuwe cao.
De bonden houden de druk erop. De aangekondigde stakingen voor maandag 3 april, woensdag 5 april en vrijdag 7 april zijn nog steeds aangekondigd.
Vorige week zijn onder leiding van externe procesbegeleiders Han Busker en Harry van der Kraats al verkennende gesprekken gevoerd. De verkenners waren door staatssecretaris Vivianne Heijnen (Infrastuctuur en Waterstaat) aangesteld om werkgevers en werknemers weer aan tafel te krijgen. Het FNV meldt dat “er goede stappen worden gemaakt in de gesprekken die momenteel plaatsvinden.”
De bonden eisen loonsverhoging, het aanpakken van de hoge werkdruk en een regeling om eerder te kunnen stoppen met werken.
Eerder werd er gestaakt bij het kantoor van Connexxion in de Achtersluispolder in Zaandam. De reportage van De Orkaan is hier terug te zien.
zo is het precies Barbara. mooi verwoord. zo is het hopelijk duidelijk genoeg, nog afgezien van het feit dat velen niet weten dat we amper kunnen eten en dat we moeten kiezen; eten of toiletbezoek. succes en duimen voor ons allemaal
weer zo'n domme opmerking. u moet bij de werkgevers zijn!!! niet bij ons.
Het heeft geen zin Anna...Men redeneert enkel vanuit de eigen situatie, buschauffeurs zijn nu eenmaal geen zorgmedewerkers of onderwijsbranche. Men heeft helaas geen hoge dunk van ons mooie vak, een groot rijbewijs en Code 95 wat ons beroepschauffeurs maakt... en wat hierbij komt kijken. Meeste mensen verdiepen zich niet en kraaien maar wat. Ze hebben geen idee dat deze branche reeds zes jaar stilstaat. Ze hebben geen idee van de belofte in 2020 die gemaakt is door de werkgevers wanneer wij chauffeurs, tijdens de corona jaren, afstand zouden doen van verhogingen De tijd van beloftes waarmaken is aangebroken. Zij hebben geen idee wat de impact is van de vergrijzing op ons vak en dus de dienstregeling en dus..de werkdruk. Zij hebben geen idee dat jonge aanwas liever niet om 0400 uur opstaan om de eerste bussen te rijden. of de laatste in de nacht. Het is namelijk een ondermodale start. Nieuwe instroom chauffeurs ligt dus veel lager dan de aantallen die met welverdiend pensioen gaan. Ze hebben geen idee hoe dynamisch dit werk is, de duurzame veranderingen welke een enorme impact hebben op het OV. Wij verdienen veel meer respect net als de zorgmedewerkers en vuilnismannen. Helaas gaan de onderhandelingen erg traag, zoals wij zelf ook graag willen dat het afgerond wordt. Maar wel op de juiste manier voor nu en de toekomst. Want het is natuurlijk wel de bedoeling dat de kwaliteit binnen het OV gewaarborgd wordt en niet, zoals het er naaruit ziet, de afgrond in wordt geduwd. Want dan rijden er nog minder lijnen. Zijn er nog minder mensen die beroepschauffeur met plezier kunnen uitoefenen. Willen we dit? Mensen denk toch eens verder na dan je eigen straatje!
Als dat betekent dat u meedoet aan die stakingen: schaam je echt helemaal kapot! Je hebt geen idee wat je de (compleet onschuldige) reiziger aandoet. Maar dit zal vast niet tot je doordringen, dus laat ik het hierbij.
De lol is er wel vanaf...
Mijn eigen werkdagen moet ik omzetten door de stakingen, ik heb weke delen reuma en ben gewend aan mijn vaste dagen te werken...
Nu moet ik ook op de zaterdag werken.
Of vrij nemen, omdat jullie staken.
Zorg voor een goede regeling voor de buschauffeurs/ chauffeuses....
En de passagiers zijn er niet meer de dupe van...
meneer v.d. Sande, ik denk dat u met deze opmerking naar de werkgevers moet gaan. zij zijn hiervan de oorzaak. Als u niet op de hoogte bent van de inns en outs, dan zou het u sieren om niet te reageren!!!
Je kunt de werkgevers de schuld blijven geven. Ware het niet dat de chauffeurs een mooi bod hebben gekregen maar de bonden vinden dat er meer te halen valt. Alles over de rug van de reiziger, die nu al flink betaalt voor het OV. Bespottelijk.
A. Moes, u heeft werkelijk geen idee!!! ik zou u aanraden om 1 week mee te rijden, alleen meerijden en dan hoeft u nog niet zelf te rijden, met een chauffeur om te ondervinden wat werkdruk betekent. Als men het zelf niet meemaakt, houd u beter uw mond want dit is heel dom.
Wacht maar tot je afhankelijk bent van het OV, zoals velen die hierdoor ernstig in de problemen komen. En wat maakt u zo deskundig op dit gebied, mevrouw Krijnen?
Wat zou u ervan denken mw. of meneer Moes, dat ik zelf buschauffeur ben, dus deskundig op dit gebied!!!
Op deze manier wordt 't OV te onbetrouwbaar om mee te reizen!Dat lijkt me Niet de bedoeling!Straks zijn de stakingen voorbij,maar blijven de reizigers weg,omdat ze 't OV niet meer vertrouwen!!
wanneer weten we of die stakingen volgende doorgaan