Niet alleen de staking wordt gebroken door de werkwillenden, maar ook de regels, stelt Fanny Smit, stakingsleider bij Connexxion in Zaandam.
De chauffeurs die wel aan het werk gaan, worden ingeschakeld om niet-goedgekeurde diensten te rijden. Besmet werk dus. Juristen van vakbond FNV zeggen dat het niet kan, en gaat melding doen bij de arbeidsinspectie.
Het probleem zou onder meer zijn dat de bussen vrijstelling hebben van een tachograaf omdat de dienstregeling normaliter is gekeurd. De tachograaf houdt snelheden bij en registreert wanneer een bus stilstaat en dus ook wanneer er pauze wordt genomen. Gisteren en vandaag reden de niet-stakers diensten buiten de cao, daarover zei Fanny Smit Gisteren voor onze camera:
De woordvoerder van Connexxion is niet onder de indruk van melding bij de arbeidsinspectie:
‘Wij houden ons altijd aan alle wet-, en regelgeving.’
Inmiddels zijn er nieuwe acties aangekondigd die volgende week in het Oosten van Nederland beginnen en per provincie zal er opgekropen worden naar onze streek.
Als een deel van de chauffeurs staken heeft Conexxion het recht om vervangend personeel in te schakelen.
Dus dat mens van Smit kan wel lopen bleren dat het niet mag maar Connexxion heeft groot gelijk.
Als ik baas van de stakende chauffeurs zou zijn gaan ze op een zwarte lijst en bij de eerste de beste reorganisatie gaan ze de laan uit !
Dus wederom roeptoeteren dat 'staken een grondrecht' is, maar dan niet kunnen accepteren dat doorwerken misschien dat ook wel gewoon kan zijn. Erg fout, dat afkeuren van doorwerkende collega's. En dan vooral dat je dat vanwege 'de veiligheid' en 'besmet werk'niet moet doen. Alle hulde aan de doorwerkers!!