Het FNV-tentje op de parkeerplaats van Connexxion begint als een tweede huis aan te voelen. In april, mei en twee weken geleden nog, staakten de buschauffeurs voor betere arbeidsvoorwaarden.
Vorige week gloorde er hoop, toen bemiddelaars werden ingezet. Waaronder Jan Heilig van de FNV, en H. van de Kraats, de algemeen directeur van AWN.
De geplande staking werd daarvoor twee dagen uitgesteld, maar de poging om tot elkaar te komen leverde niks op. FNV kon het tentje weer van stal halen, omdat ook nu weer de stakers niet welkom zijn in het gebouw van Connexxion. Hoe lang de staking gaat duren is niet bekend. FNV houdt het op ‘onbepaalde tijd’.
Er zouden beperkt bussen rijden, maar wanneer deze arriveren bij welke halte is niet te zeggen. Het is aan te raden ander vervoer te zoeken deze, en komende dagen.
De foto boven is gemaakt door Owen de Dood tijdens de vorige staking.
Het onderstaande is een commentaar van deze of gene op de website van Rover,misschien ook een mening om bij stil te staan (zoals de bussen nu ook doen) ;
Neoliberalisme dateert uit de jaren '80 van de vorige eeuw (Thatcher; Reagan en zo) heeft geleid tot de marktwerking in de zorg, in kunst en cultuur, etc. en ja, ook in het openbaar vervoer via aanbestedingsprocedures - die volgens Europese wet - en regelgeving en dus ook volgens Nederlandse wet - en regelgeving niet eens verplicht zijn.
Politici zijn conservatief en conventioneel bij het krampachtig vasthouden aan dit neoliberalsime ( = kapitalisme) en aan marktwerking, terwijl ze schermen woorden als innovatief, vernieuwend, slimme oplossingen, "smart mobility", terwijl het nu wel duidelijk is, dat "het voor geen meter meer werkt" in het openbaar vervoer.
Wellicht moeten de reizigersorganisaties ook maar eens gaan staken uit solidariteit met de gedupeerde ov - reizigers (scholieren, studenten, forenzen, ouderen, cliënten/patiënten/bezoekers van/aan ziekenhuizen) om voortaan "een flinke vinger in de pap" te krijgen in het openbaar vervoer en niet meer volstaan met adviezen die genegeerd kunnen worden.
Ik was absoluut niet aan het schelden, de betekenis die ik aan FNV gaf was gewoon sarcastische bedoeld.
Ik heb ook niet zoveel tegen buschauffeurs maar wel tegen bonden.
Nogmaals, bonden zijn commerciele bedrijven die moeten scoren. Buschauffeurs en ambtenaren zijn een makkelijk doelwit voor bonden omdat er relatief veel leden zijn en als zij het werk moeten neerleggen dan duperen ze een grote groep mensen.
Het ergste is nog dat werkwillende chauffeurs die bijvoorbeeld geen lid van een bond zijn worden gedwarsboomt en busmaatschappijen die chauffeurs inhuren om toch bussen te laten rijden worden bekritiseerd door de bonden omdat ze " besmet werk"doen.
Toch heeft dhr Visser een punt, afgezien van het gebruikte taalgebruik. Of deze betreffende staking terecht is laat ik even in het midden, maar feit is wel dat de balans op een gegeven moment op zijn draaipunt staat. Op dat moment zijn vakbonden overbodig geworden en zullen zij natuurlijk alles uit de kast halen om van de daken af te schreeuwen dat zij er zijn voor de arbeider. Kijk bijvoorbeeld naar AirFrance, die bungelt al jaren boven de afgrond, elke staking brengt hen weer een dag dichterbij de ondergang. Dat betekend dan dat iedereen zonder baan zit straks. Bovendien, een vakbond is ook gewoon een bedrijf met winstoogmerk, die gigantische beleggingsportefeuilles voert bij grootbanken, met het geld van de arbeider. Eigenlijk zou je kunnen stellen dat dergelijke instanties anno 2018 misschien wel best hypocriet zijn. In andere landen zijn ze uiteraard helaas nog wel hard nodig..
https://www.rover.nl/actueel/1470-woensdag-toch-stakingen-streekvervoer
Ik zou zeggen lees ook deze mening eens.Mijn reactie richting heer Visser stond inderdaad op de verkeerde plek,maar U heet toch geen mijnheer Visser,mevrouw/mijnheer De Orkaan?
FNV betekend inmiddels Federatie Niksnutten Voorop, moet je die stakkers zien staan in hun rode jassen onder die belachelijke tentjes en die chauffeurs vinden het alleen maar prachtig, niet hoeven te werken, mooi weer en betaald krijgen uit de pot van de bond! Het probleem is dat het ledenaantal van de bonden de laatste jaren flink is afgenomen en dat ze op deze manier proberen dat weer wat op te vijzelen. Maar vakbonden zijn niet meer van deze tijd, mensen hebben tegenwoordig toch ook geen cassetterecorder meer!
Ik ben geen chauffeur, maar heb in mijn werkzame leven voor verschillende dingen ook gestaakt. Solidariteit met mensen die afhankelijk zijn van het resultaat van de staking is en was nog steeds de belangrijkste drijfveer van veel stakers. Dat deed ik nooit met plezier, werken is altijd prettiger dan staken. Deze staking is overigens ook een staking van de CNV. Benieuwd wat voor flauwe grap met die afkorting gemaakt kan worden door dhr. Visser. De CNV'ers zijn overigens de mensen met het paarse hesje.
Flauwe grap ? Het is helemaal geen grap dat vele duizenden mensen moedwillig worden gedupeerd maar daar denken die bonden niet aan ! Veel mensen zijn afhankelijk van het openbaar vervoer. Denken de chauffeurs en de bonden nu echt dat ze op begrip van de burgers kunnen rekenen? Stakingen zijn puur uit eigen belang van de bonden want dat zijn ook bedrijven geworden waar de bestuurders een vorstelijk salaris krijgen en dat salaris kan alleen maar betaald worden als er voldoende leden zijn.
Het was een stukje ironie ,mijnheer Visser.Dat ontging U even.
Dat maken wij zelf wel uit.
Ik ben ook een burger en mijn steun hebben ze...
Vertel eens Heer Visser, wat zouden ze dan moeten doen om hun eisen kracht bij te zetten als ze niet zouden(mogen) staken?
Of mogen ze helemaal geen eisen stellen en moeten ze maar slikken wat de werkgevers wel of niet gunnen?
Het is niet alleen een flauwe grap. Het is ook een soort van schelden. Vreemd toch hoe mensen hun argumenten kracht denken te geven door een scheldpartij. We hadden het te laat in de gaten anders hadden we de reactie weggehaald. Als we dat nu zouden doen verdwijnen ook de reacties op zijn ‘reactie’ in de prullenbak. Vandaar dat we het laten staan. Ter lering.
En gelukkig zijn er weer excuses voor het ongemak gemaakt.
Het is de Franse manier.
Zodra het over staken gaat staat de FNV voorop. Wordt zo langzaam aan de vereniging van stakers. Hiermee niet gezegd dat de bus chauffeurs ongelijk hebben. Maar staken betekend inkomensverlies voor bedrijven dus minder centjes dus minder mogelijkheden om aan eisen tegemoet te komen.