Wie een uurtje over heeft kan op deze Orkaan-’roltrap-tag’ klikken.
De lange reeks vragen en klachten is deze week weer wat langer geworden. POV-raadslid Jaap Keijser stelde vragen aan B&W van Zaanstad over de roltrappen (en de defecte lift) aan de achterkant van het station Zaandam.*
Het begint volgens Keijser ”meer regelmaat dan uitzondering te worden dat de roltrappen gelijk met de lift op het station van Zaandam het niet doen.”
Het gebeurde volgens hem eind juli en deze week opnieuw: “een drama voor ouderen en iedereen met een fysieke beperking.”
De POV wil weten waarom de storingen zich bij herhaling voordoen en waarom er geen blijvende oplossing mogelijk is.
Eerder werd volgens Keijser aangegeven dat vandalisme een oorzaak was: zijn er camerabeelden? Zijn er aanhoudingen verricht?
“Hoe is het mogelijk dat na jaren van storingen en uitval, tal van klachten en schriftelijke vragen over dit probleem, hier nog steeds geen afdoende oplossing voor is gevonden.”
* wij dachten aanvankelijk dat het om de roltrap tussen Stadhuisplein en de Hermitage in Zaandam ging. Die is nl. ook om de haverklap kapot (zie foto) en daarover stelde de POV ook vragen. Maar nu zijn ze aan de andere kant dus aan de beurt. De discussie hieronder gaat deel ook over de trappen aan de kant van het centrum. Die verwarring komt dus voor onze rekening.
Tja, dit is symptomatisch voor de gemeente... En het simpele feit dat ze zoiets "kleins" niet kunnen oplossen doet mij twijfelen of deze gemeente überhaupt wel adequate bestuurders en ambtenaren in dienst heeft...
Wellicht tijd om een jurist eens naar de service- en onderhoudscontracten te laten kijken?
Dit lijkt mij typisch eens een zaak om als inwoner (zéér) hardnekkig mee bezig te blijven ...
Is hier uit onkunde een verkeerde roltrap (incl. lift) besteld door de gemeente, hebben ze misschien vooraf een verkeerd advies gekregen, of zijn ze voor de goedkoopste, maar ondeugdelijkste uitvoering gegaan? Deugen de onderhoudscontracten? Zijn er inmiddels juristen mee bezig en kan er inhoudelijk dus niets over gezegd worden? Zijn er inderdaad vandalen bij betrokken geweest en waarom komt erg geen zinnig antwoord vanuit het stadhuis ... ondanks de gestelde vragen binnen de gemeenteraad?
Wordt hier dus juist iets verzwegen en waarom hebben de gebruikers hier verder niet méér grip op dan alleen de klachten te moeten lezen die De Orkaan verzamelt en om bijna dag in en dag uit voor ondeugdelijke transportmiddelen te staan die voor enkele gebruikers niet te overmeesteren zijn?
Citaat van KONE: "Achterstallig onderhoud van een lift, kan behoorlijke gevolgen hebben. Qua veiligheid en kosten".
(Toegevoegd, maar óók voor het negatieve imago van een bedachte "aantrekkelijke" binnenstad).
Ook de liften van krommenie/assendelf
Ik.moet met me tante naar de stad ,aangekomen op het station deed de lift het niet,teleurstellen, moesten we terug naar huis.want me tante kon de trap niet lopen.
Nogmaals , is niet van de gemeente. Zelfs niet van NS maar van ProRail en die gniffelen alleen maar om de verwijten richting degene die geen zeggenschap hebben . Want zij blijven overal lekker buiten schot omdat alle verontwaardiging naar NS of Gemeente gaan en hun burelen niet bereikt.
Gut, zijn ze op het station nog steeds stuk? Sinds ik een heeeeeeeeeeeeeele tijd terug stopte met forensen nam ik op Zaandam voor alle zekerheid maar de defecte roltrap.
Want met de liften was het niet veel beter gesteld.....
De roltrappen in het rozenhof,zijn ook regelmatig stuk ,daar sta je dan met je volle boodschappen wagentje,maar gelukkig is daar de lift nog die het wel doet,de roltrap naar beneden,doet het regelmatig ook niet,onnodige irritaties voor de mensen
De beste en enige oplossing lijkt me dan het gemeentehuis te verplaatsen. :)
Wellicht is Zaandijk een optie
In Bergen op Zoom is een hellingbaan (en ook werkende liften. De hellingbaan zigzagt in 3 delen, dan wordt het niet te stijl.
Was een hellingbaan vanaf de Provincialeweg tot aan de kruising met het Rustenburg niet een beter idee geweest? Ik heb geen idee hoe steil die dan zou worden. Maar dan heb je geen gedoe met liften en roltrappen, want alles met beweegbare onderdelen kan natuurlijk kapot.
Ik heb de firma KONE, een ikoon op dit gebied, gevraagd of zij een oplossing hebben ...
Indien er een antwoord komt zal De Orkaan dat als eerste ervaren. Steeds weer te moeten berichten over de onvolkomenheden ... daar wordt behalve de redactie, iedereen zo moe van, maar beschadigt óók al het werk dat in het aantrekken van kopers, bezoekers en toeristen naar Zaandam is gestoken.
Elsevier Weekblad geeft deze week weer het jaarlijks `Beste gemeente-onderzoek` bekend.
Volgend jaar komt Zaanstad waarschijnlijk helemaal niet meer boven het landelijke gemiddelde uit.
De firma Kone doet daar al jaren het onderhoud (en hebben deze roltrappen ook geleverd) weet ik uit een zeer betrouwbare bron. Ben dus benieuwd met welke reactie zij zullen komen
@Eric ... da's ook toevallig, want juist KONE schrijf op hun website dat de ontwikkelingen niet stilstaan (in krasse tegenstelling tot deze beruchte Zaanse roltrappen):
"Zo is het tegenwoordig mogelijk om uw lift te koppelen met de cloud om deze 24/7 te monitoren. Bij afwijkingen wordt er automatisch een bericht gestuurd naar de monteur die het desbetreffende onderdeel kan controleren en eventueel vervangen".
En daarna krijg je binnen 2 dagen een mailtje uit de cloud, met de boodschap:
“Al onze storingmonteurs IS ziek”
Waar antwoord opgegeven moet worden is, hoeveel jaren kunnen roltrappen in de open lucht mee.
In Utrecht bij de Jaarbeurs worden 4 liften al na 9 jaar vervangen, na 1 miljoen
storingskosten.
Er is jaren geleden al een afdoende oplossing gevonden: deze trap afschrijven en vervangen door een vaste trap. Dat is ook als oplossing aan de raad gepresenteerd maar die wilde dat niet. Dat kan, maar daarmee accepteerde de raad de voortdurende storingen. Daar vragen over blijven stellen, waarvan de beantwoording ook geld kost, is een zinloze verspilling van gemeenschapsgeld.
Beste mijnheer Verschuren,
Een vaste trap is geen oplossing voor iemand die fysiek niet in staat is om een trap te lopen.
En aangezien de lift ook om de haverklap in storing staat kunnen deze mensen het gemeentehuis of het station niet bereiken.
Maar begrijp ik nou goed dat u het te duur vind dat wij dit aan de kaak blijven stellen?
Hoi Jaap,
Er zijn meerdere manieren om een niet werkende roltrap te agenderen in de raad. Vragen stellen waarop de antwoorden al bekend is zijn is dan, naar mijn bescheiden mening, niet de meest efficiënte. Deze roltrap gaat niet beter werken. Vervangen of accepteren, meer smaken zijn er niet. Ik wens de raad veel wijsheid in die keuze, beide met hun eigen voor- en nadelen.
Is zoiets als in de rozenhof niet beter ? dan hoeven de mensen ook niet op het juiste moment op de trede te stappen.
Openbare liften, roltrappen en bruggen.....het is altijd wat.
Zal het nu zo moeilijk zijn goede bedrijven aan te trekken voor het onderhoud ?
Zal ongetwijfeld een kostenkwestie zijn maar zo kan het toch ook niet.
Las een stukje over iemand die een bejaarde meneer met zijn rollator geholpen had boven te komen....de man had een kwartier nodig om bij te komen !
De NS deed een beetje lacherig over de melding.
Treurig weer.
Het is voor een gemeente niet moeilijk om gerenommeerde bedrijven in te schakelen, echter, Zaanstad wil voor een dubbeltje op de eerste rang zitten om voor 50 cent goederen en te ontvangen, daar Zaanstad bekend staat als uitknijpen van offerte bedragen, is er in Zaanstad nooit een installatie gekomen die naar behoren functioneert en dat zal ook nooit komen, met deze B&W, bezuinigen, bezuinigen en niet iets goeds kopen, het is jammer dat er nog steeds bedrijven intrappen om voor Zaanstad klussen uittevoeren
De tunnelliften op station Zaandijk Zaanseschans zijn ook om de haverklap buiten werking. Dat zijn niet de liften naar de perrons, maar de lift van de Weselstraat en de lift van de Stationsstraat.
Het zijn oude liften, elke keer moeten er onderdelen besteld worden.
Inderdaad, die liften zij vaak defect. Het komt ook vaak door vandalisme.
Twee weken terug heb ik samen met een andere voorbijganger iemand met een rolstoel de trap af getild.
In Harderwijk was de lift naar het perron ook weer eens buiten werking. Voor mensen met een fysieke beperking en mensen die de fiets mee willen nemen een groot probleem.