Vervoerregio Amsterdam heeft aangegeven langer nodig te hebben om het EBS-verbeterplan te bestuderen. Tien dagen langer om precies te zijn.
Hoewel de verwachting was dat vanaf 8 januari de boel beter zou worden, blijkt dit toch meer voeten in aarde wielen in de modder te hebben.
EBS heeft volgens afspraak op 31 december van het afgelopen jaar een verbeterplan ingediend bij Vervoerregio Amsterdam. Wij hebben zowel bij de Vervoerregio als bij EBS gevraagd naar de strekking van dat plan. Maar dat wordt niet met ons gedeeld.
Wel laat de Vervoerregio weten dat het bestuderen van het plan niet klaar zal zijn voor 18 januari. In de tussentijd wordt ervan uitgegaan dat EBS ‘gewoon’ de beloofde diensten blijft rijden. Of dat laatste gaat lukken valt te betwijfelen, er wordt nu al steen en been geklaagd over uitgevallen bussen.
Wij ontvangen geluiden dat het ‘verbeterplan’ het idee bevat om het afgeschaalde vakantie-ritme voort te zetten. De toekomst leert of zelfs dit haalbaar zou zijn, en daarnaast of het acceptabel is voor de opdrachtgever.
Door: Merel Kan, informatie Orkaan-archief en Vervoerregio Amsterdam
Het is duidelijk dat EBS te maken heeft met het niet meer kunnen overzien van hun eigen doen en laten. De onstuimige groei door het winnen van de aanbestedingen, maakt het tot een organisatie die stuurloos raakt, en waarin de medewerkers uit vallen door stress en gebrek aan motivatie.
Wanneer je de landelijke beoordelingen tot 2021 bekijkt bleek men redelijk tot goed te spreken over hun dienstverlening. Als je nu leest dat men schrijft EBS staat voor Echt Belachelijk Slecht is duidelijk dat het management van dit bedrijf hard zal moeten werken, om het ingetreden verval in een juiste richting om te buigen.
Volwassen mensen hebben 18 dagen nodig om een verbeterplan te bestuderen ??
Of is het, dat bepaalde figuren het verdommen om eerder terug te komen van kerstreces ??
Ze kunnen hun eigen fouten toch niet in het openbaar gaan toegeven.Het is de vervoerregio die de concessie heeft vergeven.
Wat een soap ...
Personeelstekort zal nog verder oplopen, want er moesten zo nodig elektrische bussen komen die peperduur zijn onhandig (want kleine actieradius, lange laadtijd) en zeer storingsgevoelig. Dus geld voor meer personeel is er simpelweg niet. Men dacht waarschijnlijk wel dat de chauffeurs van Cxx zouden blijven (mooi niet dus, nachtdiensten en Elektrisch rijden mot men niet)
Vandaar ook het personeel dat geen Nederlands kan, want de ouderen doen niet aan avond/nachtdiensten. Gemeente zal de eis elektrisch rijden moeten loslaten, misschien kan Ebs dan nog de bestelde E-bussen annuleren en fatsoenlijke jonge diesel bussen aanschaffen.
De reiziger moet centraal staan alsook de chauffeurs, niemand vroeg om Elektrische bussen. Men vroeg wel om betrouwbaar vervoer van a naar b. Wat nu dus niet gerealiseerd kan worden door de belachelijke eisen die gesteld werden tegen veel te weinig geld.
En ja Ebs is zeker ook schuldig, zo'n contract hadden ze gewoon nooit moeten tekenen, waarom denken jullie dat Connexxion het niet deed?! Die wisten wel beter. Zeg nee tegen Elektrisch rijden.
De uitgeklede Kerstvakantievariant wordt volgende week doorgezet, maar zelfs daarin gaan nog weer diensten uitvallen vanwege personeelsproblemen. Vanaf week 3 of 4 zou er dan een geheel nieuw dienstenpakket moeten zijn, waarmee een "betrouwbaardere dienstregeling" zou kunnen worden gereden. Dit gaat neerkomen op een ritaanbod waarin voorlopig zelfs structureel MINDER bussen rijden dan in de Kerstvakantie, maar dan wel zo verdeeld dat de kans op rituitval van meerdere ritten achter elkaar aanzienlijk kleiner wordt... in theorie uiteraard. Op zaterdagen worden vanaf 8 januari voorlopig zondagsdiensten gereden en de nachtbussen op zondag t/m woensdag rijden voorlopig niet meer. Spitslijnen 211 en 219 worden voorlopig geschrapt. Naast al deze "verbeteringen" om tot een stabielere dienstregeling te komen, blijft het feit dat er door EBS in de praktijk uitgemolken blijft worden wat er uit te melken valt. De ernstige exploitatieverstorende bus- en chauffeurswissels blijven onverminderd toegepast worden, waardoor er in de hele regio maar een eend hoeft over te steken of een tak van een boom hoeft te vallen, waardoor er in heel Zaanstreek-Waterland een kettingreactie plaatsvindt waardoor de hele dienstregeling steeds op z'n gat komt te liggen. Ik vraag me ondertussen nog steeds af waar de vakbonden blijven in dit hele slechte horrorverhaal. Zelfs zij lijken zich inmiddels binnen het invloedsveld van EBS te bevinden. Als de VRA ze nog allemaal op een rijtje heeft, gaan ze nu héél snel de stekker uit dit concessiecontract trekken.
Als op zondag al ritten uitvallen,hoe moet het in de week dan wel goed moeten gaan.....
Marktwerking en nutsbedrijven. Dat is een slecht huwelijk. Bureaucratie en concessies zijn interessantere speeltjes voor de ambtenaren dan een glad en soepel lopend vervoer. Kan een maatschappij het niet waarmaken. Dan concessie direct intrekken. Dar zuivert de markt. Niet voortmodderen dus. Papier is geduldig
Blijft de VervoersRegio Nog langer de Hand boven EBS houden er zijn afspraken gemaakt en Contracten Getekend ver voor dat EBS hier ging rijden , ze zijn nog geen enkele Contractuele afspraak na gekomen wanneer worden nu eindelijk de Boete clausules eens uitgevoerd want dat is het enige waar deze EBS organisatie gevoelig voor is nu wordt de mensen gepakt die afhankelijk zijn van het OV op alle mogelijke manieren Ritten die niet opkomen dagen abonnementen die opeens niet meer geldig zijn Chauffeurs die je niet te woord kunnen staan haltes die verdwenen zijn en dan nog het probleem halte borden die niet werken of in een andere taal berichten geven en dan nog de Bussen die zogenaamd nieuw waren 2007 en dan nog de rest wat zeer slecht onderhouden gehuurd werd Schandelijk ,stop met die marktwerking daar is nog geen burger beter van geworden .
een en al ellende, veel te veel uitvallen van ritten, laten ze in iedergeval de reizigers tegemoet komen met lagere ritprijzen, vooral de 65+ mensen die nu het 65+ abonnement kwijt zijn die nu soms uren moeten wachten op de bus .geldt ook voor gehandicapten en schooljeugd
stel meer abonnementen beschikbaar wat wel bij connexion mogelijk was.
Het zal de opdrachtgever worst zijn of het acceptabel is, zij reizen niet met de bus.En ze kunnen toch niet anders dan doorgaan op de modderige weg omdat er geen alternatief is op de korte termijn. Een nieuwe concessie aanbesteden duurt gewoon lang. En onderhands aanbesteden lijkt mij juridisch niet waterdicht