De Sprinter Nieuwe Generatie (SNG) wordt vanaf het najaar 2018 ingezet. Onder meer op het traject Amsterdam-Hoorn.
De NS heeft 118 Sprinters van het type SNG besteld. In 2018 moet iedere week een treinstel uit de fabriek komen.
De treinen lijken op de ook nieuwe FLIRT, waarvan er 58 zijn besteld. Ze hebben meer beenruimte, comfortabele stoelen, toiletten, Wifi, stopcontacten, USB-poorten, interieur gebaseerd op het werk van Piet Mondriaan en uitschuifbare treeplanken.
Hier een 3D-impressie van de nieuwe trein (maar ook zonder VR-bril te bekijken).
De route Amsterdam Centraal, Amsterdam Sloterdijk – Hoorn (via Zaandam en Kogerveld) is een van de lijnen waarop de nieuwe trien trein wordt ingezet.
Uit het schemaatje leid ik af dat de Hoornselijn (van Enkhuizen/Hoorn naar Hoofddorp/Leiden) in het najaar -al dan niet deels- verandert in een lijn Hoorn-Amsterdam Centraal. Ik vrees met grote vreze wat dit gaat betekenen voor forenzen die moeten pendelen tussen de Zaanstreek en Schiphol/Den Haag. Het nieuwe materieel zie ik overigens wel zitten.
In de discussie op Treinreiziger.nl wordt dit ook genoemd. Daar gaat men er vanuit dat het een fout van de NS is en dat de 'Hoornse' Sprinter niet eindigt en begint in Amsterdam.
Met genderneutraal toilet.....
Vertel mij even, Welk NS materieel had mannen en vrouwen WC's?
Precies, geen enkele.
Of nee,toch niet helemaal genderneutraal?
Er is toch ook een toiletvoorziening geschapen zowel met urinoir als pot?
Ook door de Zaanstreek? Ik kom niet verder dan 'Ook door Zaandam'.
De trein rijdt door de gemeente Zaanstad (Zaandam) en de gemeente Oostzaan, en op de grens van Wormerland, die liggen allemaal volgens ons in de Zaanstreek. (Of mogen zaken die zich niet in Krommenie afspelen niet in de 'Zaanstreek' gesitueerd worden?
(En van de trien hebben we toch maar trein gemaakt... tnx)
"de nieuwe trien"
ik vind um wel grappig!!