Woensdag gaat de NS voor de tweede keer deze maand proefdraaien met ‘spoorboekloos’ rijden. In december wordt het in de nieuwe dienstregeling opgenomen,
Het geldt nu alleen voor het traject Amsterdam-Eindhoven waar elke 10 minuten een trein gaat rijden maar het heeft ook consequenties voor reizigers op de Zaanlijn.
Intercity’s van Zaandam richting Amsterdam en Alkmaar rijden in de nieuwe situatie niet elk kwartier maar met tussenpozen van 10 en 20 minuten.
Voordeel op het stuk Amsterdam-Eindhoven is dat er 15 procent meer reizigers vervoerd kunnen worden.
Voor reizigers op de Zaanlijn gaan de treinen nu niet meer elk kwartier. De trein waarop 20 minuten gewacht moet worden zal daardoor voller zijn.
Omdat het drukker wordt op het spoor tussen Amsterdam en Eindhoven kunnen daar vertragingen ontstaan.
Het is de bedoeling dat ook de Zaanlijn tussen Amsterdam en Alkmaar binnen 10 jaar spoorboekloos wordt met meer intercity’s en sprinters. Zonder extra sporen en zonder tunnel bij Zaandijk wordt dat een ‘uitdaging’.
Het weer zit komende woensdag niet echt mee voor "spoorboekloos" rijden of misschien juist wel?
Het wordt tijd dat er wordt nagedacht over een goede ontsluiting van westerwatering en westerkoog over of onder het spoor door.
Dus niet alleen een tunnel bij Zaandijk maar op meer plaatsen
Positief is dat op het traject Amsterdam - Eindhoven meer reizigers vervoerd kunnen worden, laten we daar mee beginnen. Voor de Zaanlijn kan ik de consequenties nog niet overzien n.a.v. deze informatie. Betekent dit dat ook de stoptreinen onregelmatiger gaan rijden achter de intercity aan, met de mogelijkheid dat er op Koog aan de Zaan (Bloemwijk, Zaandijk) weer mensen moeten achterblijven op de perrons, en de trein naar Uitgeest weer vaker in Wormerveer omkeert? Aansluiting op de bussen niet gegarandeerd? Wie geeft duidelijkheid s.v.p.?