Vaak zijn we het eens met de Fietsersbond: meer fietspaden, veiliger fietsen… wie is daar nu tegen?
Maar nu dus even niet. Rob Berkhout, wethouder in Wormerland, twitterde blij: “Heerlijk fietsweer 🚲 en ons pontje vaart.” Sonja Puhl van de Fietsersbond: “hoogste tijd voor een fietsbrug”.
Wij vinden dus van niet.
Sonja wil niet omrijden: “als het pontje niet vaart, moet er kilometers omgefietst worden”.
Nou en?
Het pontje Jan Hop is een van de laatste pontjes in de Zaanstreek. Daarnaast zijn er alleen nog Molletjesveer en Oostknollendam, en de Noordzeekanaalponten bij de Hemweg en Buitenhuizen. Het pontje over de Zaan (Ruijterveer) is weg, de pontjes naar het Eiland zijn verdwenen. (Er is wel een nieuw pontje bij de Zaanse Schans.)
Wij vinden het lekker rustig zo’n pontje, beetje wachten, koffie bij Heerenhuis, over de loopplank, € 1 betalen, beetje kletsen met het andere bootjesvolk… en op naar De Rijp…
Wij stellen voor: gewoon houden zo.
Hieronder de tweet van Rob en de reactie van Sonja:
En als het pontje niet vaart niet vaart, moet er kilometers omgefietst worden. Hoogste tijd
Voor een fietsbrug. https://t.co/K9D7u1VByy— sonja puhl-diehle (@sonjapuhldiehle) 16 februari 2019
Vaartijden:
26 oktober tot en met 29 februari zaterdag, zondag en feestdagen 11:00-16:00 uur
1 maart tot en met 31 maart zaterdag, zondag en feestdagen 10:00-18:00 uur
1 april tot en met 25 oktober zaterdag, zondag en feestdagen 10:00-19:00 uur
16 april tot en met 25 oktober maandag t/m vrijdag 7.30-18.30 uur
(Vroeger kon je ook met de auto op de pont, totdat deze, met zwaarbeladen vrachtauto en al, naar de bodem ging…)
De foto boven komt van het Twitter-account van Rob Berkhout. Hieronder het Heerenhuis.
Mijn vader zat destijds op die vrachtwagen. Hij dacht echt dat het niet kon. Maar de pont beheerder overtuigde dat het geen enkel probleem was. Dus toch maar opgereden. Al bij de vooras op het pontje ging deze 'naar de haaien'. Er was geen houden meer aan. De vrachtwagen (een kieper) ging rechtuit naar de bodem. Mijn vader kon uit de cabine, via de kiepbak, net op het droge springen. En daarna ontspon er zich een maanden durende 'ramp' om een drijvende bok bij Spijkerboor te krijgen.
Daarna is besloten om alleen een fietspont er voor terug te plaatsen.
Verkeersambtenaren (en kennelijk dus ook verkeerswethouders) lijken wel eens te denken dat er alleen gefietst wordt met mooi weer, want dan doen ze het zelf ook. Niets is minder waar: in de ochtendspits zitten meer mensen op de fiets dan in de auto, omgerekend naar reizigerskilometers wint de fiets het gemakkelijk van de trein en kijken we naar het aantal verplaatsingen dan laat de fiets zelfs de auto achter zich.
Het lijkt zo leuk, beetje wachten onder een warm zonnetje, kopje koffie erbij en gezellig keuvelend over het water.
De fietsforens heeft echter andere behoeftes dan de fietstoerist. Die wil een snelle, aantrekkelijke en veilige route. Als fietsforensen van en naar De Rijp behoefte hebben aan een brug op die plaats is dat voldoende rechtvaardiging er één te bouwen.
Het gaat er niet om dat Sonja moet om fietsen Orkaan. Dat staat niet in de tweet. Wel even opletten. Het gaat om de forenzen van de Rijp naar de Zaanstreek, die nu nog de auto pakken. Zij krijgen daardoor een betere woon-werk fietsverbinding.
Het is het een of het ander. Of een toeristische route of een snelfietsroute voor forenzen. Als het pontje verdwijnt (waar overigens absoluut geen plannen voor zijn) wordt de pontjesroutes minder aantrekkelijk. Hoe groot is de forenzenstroom De Rijp -Zaanstreek eigenlijk? Ze kunnen trouwens alleen in november - half april die route niet nemen. Volgens Google Maps is het omrijden 3 minuten langer.
Moet je flink doorfietsen, 3 minuten voor 2 x 4.6 km. Kom je uit op 180km/u. Ik moet dagelijks van wormer naar middenbeemster, ploegendienst. Soms half 7 in de ochtend en dan half 1 in de nacht, pontje gaat niet dus ......auto. ( liever de fiets en fietsbrug).