Over het exacte tracé van een eventuele verbinding tussen A8 en A9 is nog niet bekend, maar de SP neemt het zekere voor het onzekere en gaat zaterdag alvast protesteren.
De SP is sowieso tegen een nieuwe verbindingsweg. Ook omdat zoiets de gemeente Zaanstad 14 miljoen gaat kosten.
Voor de weg zijn diverse varianten uitgedacht, de meest verstrekkende doorsnijden Assendelft. De minst ingrijpende (0-varianten) bestaan uit een aanpassing van bestaande wegen (zie onderstaande kaart).
De demonstratie begint bij de boerderij van Kager en voert naar Fort aan den Ham. De SP:
“De provincie wil de weg doortrekken naar de A9 bij Heemskerk, dwars door open landschap. De SP gaat meedoen, want ook de SP is tegen de aanleg. Waarom de SP tegen is, kunnen jullie lezen in de uitleg hierna. De manifestatie begint zaterdag om drie uur bij de boerderij van boer Kager, Hoogedijk 5 tussen Krommenie en Heemskerk.”
Foto van OogopAssendelft. Daar nog meer foto’s en een bericht over de protesten van de buurtbewoners.
Het protest is georganiseerd door het buurtschap Bus(ch) en Dam,Hoogedijk, Groenedijk,Communicatieweg. Voor informatie kan je terecht bij Willem Röling 0655358099
Als oud krommenier en nu assendelver heb ik werkelijk waar nog nooit (over)last gehad van het verkeer dat deze dorpen doorkruist. Ik vraag me dan ook af wie en hoeveel mensen er nu echt daadwerkelijk hoeveel hinder van ondervinden. Als ze die 2 snelwegen willen verbinden, wat ik me toch wel kan voorstellen, doe dat dan door het beter benutten van het vele asfalt dat er al ligt. Ik zit echt niet te wachten op een grote snelweg in de buurt van mij woning. Alsof daar de luchtkwaliteit en geluidshinder die anderen blijkbaar ervaren (?) Minder van zou worden.....
Als we dan toch bezig zijn waarom doen we het dan niet meteen goed? Verplaats de A8 naar een nieuw aan te leggen tunnel onder de Zaan en de Koog door. Vervolgens bouw je een halfverdiept tracé door het Guisveld (zie de A4 door Midden-Delfland voor inspiratie) en een aquaduct onder de Nauernase Vaart alsmede een halfverdiept tracé langs Saendelft. Herstel de oude loop van de Guisweg tussen Westzaan en Zaandijk en verwijder de Omgelegde Guisweg. Die was toch alleen maar aangelegd in verband met een groot knooppunt dat er nooit is gekomen (zie Hemautotunnel). Op deze manier maak je van het Guisveld en Westzijderveld weer één geheel en behoud je de landschappelijke waarde van het gebied tussen Assendelft en Heemskerk. Het zal een paar duiten kosten maar dan heb je ook wat. Vooruitgang en natuurbehoud kunnen best samengaan. Als je maar bereid bent te investeren.
Ik woon niet in Krommenie maar ik begrijp niet dat deze 2 partijen niets op hebben met de inwoners langs die weg. Al die stoplichten en dus iedere keer weer optrekken van al dat forensen verkeer belast alle bewoners in een wijde zone rond de weg. Qua milieu zou een directe aansluiting op de A8 een zegen zijn voor alle omwonenden.
Nu weer hakken in het zand zetten maar waarom niet zorgen dat die weg zo goed mogelijk weggewerkt wordt. Nee we procederen liever dan dat geld ten goede te doen komen aan een zo goed mogelijke inpassing.
Maar als deze partijen dan zo tegen zijn waarom heb je ze dan niet gezorgd dat deze mensen moeten forensen.
Beste Boon, het is nu eenmaal zo dat nieuwe wegen nieuw verkeer aantrekken. De aansluiting A8-A9 zoals die nu wordt voorgesteld zal misschien Krommenie eventjes ontlasten, maar de leefbaarheid in Assendelft en Koog grote schade toebrengen. En als vervolgens de file voor de Coentunnel terug is, zoekt het verkeer als vanouds zijn weg door Krommenie en is de situatie overal slechter geworden.
Los daarvan vernietigt het tracé zowel het schootsveld van de Stelling van Amsetrdam (werelderfgoed) als het open landschap van het Oer-iJ en het krekensysteem van Assendelft (het laatste nog zichtbare krekensysteem van Noord-Holland, een minstens drieduizend jaar oud aardkundig monument).
ROSA en andere partijen gaan niet procederen, ze gaan protesteren. Dat kost niets, behalve tijd. Volgens ons kan de druk op Krommenie ook worden verlicht door een betere inrichting van de bestaande routes en het optimaliseren van het openbaar vervoer.
Wat u precies bedoelt met uw laatste zin is me niet helemaal duidelijk, maar als die betekent dat u het forensenprobleem ziet als oorzaak van de overlast, heeft u gelijk. Maar met de technieken die nu tot onze beschikking staan, zijn daar creatievere oplossingen voor te bedenken dan het simpelweg neerkwakken van een plaat asfalt midden in een kwetsbaar en prachtig stuk open Zaanse natuur.
En uiteraard doet ROSA ook een oproep om hier naar toe te komen. ROSA is vanaf het begin altijd tegen de doortrekking A8-A9 geweest. Het zaak dat juist nu alle mensen die het milieu, de cultuurhistorie, de wijdsheid van het landschap of de boeren een warm hart toedragen zich zaterdag laten zien.