De A8 die nu door Koog a/d Zaan loopt, zou tegenwoordig nooit meer dwars door een woonwijk aangelegd mogen worden, aldus de Werkgroep A8/Coenbrug en de SP Zaanstreek.
Maar nu die er toch ligt, moeten omwonenden tegen de overlast beschermd worden: met een maximum snelheid van 80 km, betere geluidsschermen, stil asfalt en aanpassing van de klepperende brugklep.
Op zaterdag 11 november, van 13.30 tot 16.00 uur, organiseren de Werkgroep A8/Coenbrug en de SP Zaanstreek een bijeenkomst in het Brandtweer (Breestraat 110, Koog aan de Zaan) over wonen rond de A8 en de Coenbrug en wat deze stadssnelweg betekent voor de gezondheid en welzijn van omwonenden.
In de gemeenteraad van Zaanstad in 2005, werd al een motie aangenomen die de toenmalige wethouder van verkeer en milieu de opdracht gaf te gaan praten met de Rijksoverheid over o.a. de maximale snelheid. De toenmalige minister (Karla Peijs, CDA) wilde niets veranderen.
In 2017 werd dit verzoek herhaald. Wethouder Addy Verschuren zou moeten praten met de minister.
In het extra onderzoek dat op initiatief van de Werkgroep A8/Coenbrug wordt gedaan naar de metingen rond de A8 en de Coenbrug is weinig vertrouwen omdat het niet onafhankelijk zou zijn.
Inmiddels staat ook een petitie online waarop gepleit wordt voor een stillere en schonere A8 en Coenbrug. 138 mensen ondertekended de petitie al.
En dan ook nog even wat doen aan auto's en motors die een of meerdere zogenaamde sportieve uitlaten hebben. Raar dat je alles doet om het verkeersgeluid te beperken en dat die luidruchtige uitlaten toegestaan zijn.
Eens. Tachtig per uur gaat weinig opleveren want 's nachts gaat men zich er toch niet aan houden en wanneer het meeste verkeer er is licht de snelheid toch relatief laag. Brugaanpassingen kan ik nog begrijpen, als leek lijken mij dat bij eerstvolgend onderhoud behapbare oplossingen. Of asvalt wat gaat oplossen weet ik niet, lijkt me nu al goed, maar je kan daar bij volgend onderhoud ook aan denken.
Hoe meer ik erover denk, hoe beter het is om de laatste oprit voor de brug (westzaan naar zaandam) weg te halen. Dit is zeer vervelend voor de omwonenden, maar als je betere doorstroming wilt, en daarmee gelijkmatiger verkeer en dus minder geluid en vuil dan gaat die wel helpen. Ik zou er persoonlijk niet voor zijn, maar 't is wel een idee.
En inderdaad, afgezien van een paar historische panden direct naast de brug, zijn er redelijk wat woningen die toch al niet meer van deze tijd zijn en geen historische waarde. Die weghalen is ook een optie.
Maar laat ik positief eindigen, ja SP vergeet het kostenplaatje, maar het is al wel een heel goede stap om inplaats van alleen maar tegen te zijn, om te denken in stappen van aanpassingen om iets te verbeteren.
Op het wegenforum https://www.wegenforum.nl/viewtopic.php?f=269&t=20316 staan grootse plannen voor de A8 door en onder de Zaan. Vooral deze tekening van gebruiker Zaankanter is megalomaan: https://postimg.org/image/5rqzfwtkh/
Maar lost dat het probleem op? Ik denk het niet en zeker de snelheid zal als de bulk deze brug passeert al onder die 80 liggen. Het beste is om te turven hoeveel bewoners last hebben en dan af te strepen tegen meer kosten van de verbinding. Als dat te weinig zijn is sloop de beste oplossing. Krijgen we er een industrieterreintje voor terug . Want de SP vergeet helaas altijd de kostenposten te vermelden bij haar oplossingen. In plaats van deze nutteloze actie hadden ze beter kunnen zorgen dat ze ook weer in Wormerland mee zouden doen.