De Mastodont van Inverdan, de Keizer van de Gedempte Gracht en de Czaar van het Zaancentrum begint voor zichzelf.
Het architectenbureau Soeters Van Eldonk houdt op te bestaan per 1 september 2016.
Inverdan-regisseur Sjoerd Soeters zet zijn werkzaamheden voort met zijn vaste team van medewerkers en directeur Walther Kloet als Pleasant Places, Happy People.
Van Eldonk gaat verder met Local Affairs, samen met Mariëtte Broesterhuizen, Mirko Post en Berend Hoffmann (Het Keizerrijk architecten).
Soeters zegt tegen het ANP:
We werken al bijna twintig jaar samen, Jos kwam bij me toen hij net was afgestudeerd. Zijn leerproces is al lang en breed afgelopen. We werken nu al heel lang als zelfstandige partners naast elkaar, we bemoeien ons niet met elkaar en wat is dan het voordeel van bij elkaar blijven?
Volgens Soeters gebeurt het “in volle vreugde, van een vechtscheiding is geen sprake.”
In ieder geval ontstaan er in Zaanstad geen ‘onhandige’ situaties meer waarbij het bureau Soeters Van Eldonk een ontwerp indient terwijl er in Inverdan geen steen gemetseld, plankje gespijkerd of reclamebord wordt neergezet zonder dat Soeters dat persoonlijk moet goedkeuren.
Recent werd C&A door Soeters Van Eldonk ontworpen terwijl ook het nieuwe hotel van het bureau is. (De gemeente stelt overigens dat bij dergelijke beslissingen Soeters niet betrokken is.)
Hier ons Soeters-dossier.
De Zaanse Schans is wel een soort van kitscherig, althans, als je bedenkt dat de meeste gebouwen daar naartoe zijn verplaatst of er zijn herbouwd. Dan spat de zeepbel voor mij wel een beetje open, hoe authentiek de gebouwen ansich ook zijn.
Dat het nieuwe centrum een verbetering is t.o.v. het oude is natuurlijk duidelijk. De ontwerp-renders voelden voor mij altijd enorm kitsch aan, zelfs ronduit lelijk, maar nu in het echt valt het best mee. Voor mij (en veel buitenstaanders neem ik aan) is het wel duidelijk dat men niet de pretentie had authentiek te zijn, wat mij de kitscherigheid doet vergeven. Die kitsch zou ook een buitenstaander niet al te veel opvallen als deze niet bekend is met de oude bouwstijl waarop deze gebaseerd is.
Het ontwerp was gewaagd en niet geheel mijn smaak. De nieuwe Zaantoren of Nieuwe Rustenburg bevalt mij veel beter, en zelfs het exterieur van het Cultuurcentrum kan ik wel in mee (als ze de binnenkant van die boog maar niet in groen doen). Maar ik denk het uiteindelijk beter was een gewaagd ontwerp te kiezen dan een dertien-in-een-dozijnontwerp.
Je mag van Inverdan en haar architect alles vinden maar naast de kitsch van de Zaanse Schans vindt je overal in de wereld een plaatje van Inverdan. Maar bedenk wel dat het centrum nooit was opgeknapt zonder de aanzet van Inverdan.
Boon, lees het stukkie van Jan Schoen ff. Zoals Jaap de Jonge toen al zei is het om het even wie de architect is die dit alles opgeknapt heeft, het kon niet anders dan opknappen. Dat er "overal" ter wereld plaatjes rondzwerven van inverdan zie ik toch meer dan dat het hoort bij merchandising van Zaanstad.
De zaanse schans zie ik zeker niet als kitsch, de plastic geveltjes etc. echter wel. Om over al dat plastic en zogenaamde zaanse stijl nou zo hoog van de toren te blazen is ietwat te veel eer zeg maar.
Ik heb het stukkie (2015) over Jan Schoen van babel nogeres gelezen hier op de orkaan. Geweldig die man. De reactie van Jaap de Jong toen was ook de spijker op de kop.
Vreselijke man Soeters, alles afkijken van een ander.
VUILNISMAAAAAN!
"De Czaar van het zaancentrum", "reclamebord wordt neergezet zonder dat Soeters dat persoonlijk moet goedkeuren.". Tjongejonge.
Nogmaals; het is allemaal kitch zijn werk. Zaanskitch! Zaans-euroDisney aan de gracht. Deze vent zal wat geld verdiend hebben aan de projecten in het centrum van Zaandam. Van zijn design bril kan een Zaans gezin 2,5 maanden van leven en van dat arrogante tailormade kostuum kunnen 5 gezinnen op vakantie. Dit is een mooi moment om Soeters eindelijk de Zaanse deur uit te zetten, en wat frisse architecten binnen te halen.
Niet te verwarren met die andere PPHP: https://pphp.org