Tegenover de Harenmakersstraat aan de Westzijde in Zaandam moeten appartementen komen met in totaal 29 sociale huur-woningen voor “een gemixte groep van jongvolwassenen met actieve ouderen en singles.”
Voor het terrein waren al eerder plannen gemaakt. In 2020 ging het nog om 23 (Zaanstad) of 26 (Rochdale) woningen, nu om ‘ongeveer’ 29 appartementen voor 1-2 persoonshuishoudens. De meeste woningen krijgen uitzicht op de Zaan. Ze zijn allemaal kleiner dan 55 m2.
Er komen geen parkeerplaatsen bij de woningen: “Het huidige parkeerbeleid voorziet in de mogelijkheid om gebruik te maken van deze ruimte in de wijk. Uit een verkeersonderzoek blijkt dat er voldoende parkeerruimte in de wijk is.”
De woningen worden ontwikkeld door woningcorporatie Rochdale. Er wordt gebruik gemaakt van houtbouw. Het stuk grond aan de Westzijde 248-252 ligt al jaren braak.
Mohamed Acharki van woningcorporatie Rochdale noemt het in het persbericht van de gemeente een ‘prachtige plek aan de Zaan’ en een “duurzaam gebouw, voor jong en oud, dat positief bijdraagt aan deze fijne buurt. We gaan snel met de gemeente, buurtbewoners en andere belanghebbenden aan tafel om de plannen verder uit te werken”. Het participatieproces kent al een ‘lichte verkenning in 2021’ aldus Zaanstad.
Hoe de plannen eruit zien is nog niet bekend, Rochdale wilde aanvankelijk ’twee gebouwen rug-aan-rug’ bouwen. Maar de afstand tot het water was aanvankelijk te klein, dat wordt nu 5 meter. Beginbouw zou eigenlijk in 2021 moeten zijn, maar dat is dus niet gehaald. Dat wordt nu 2025 (of anderhalf jaar later als er een beroepsprocedure komt).
Welke ambtshalve idioot heeft bedacht dat er genoeg ruimte in de wijk is om te parkeren? Dat gaat helemaal nergens over. Deze wijk is al prop en prop vol.
Wordt voor probleemgevallen..
Wat zijn actieve ouderen?
Met een baan, zij die wandelen, tennissen of fietsen? ik denk dat heel wat ouderen in een groot huis naar wat kleiner willen wat de doorstroming alleen maar ten goede kan komen. En de regelgeving voor het verdelen van sociale huurwoningen is al zo vaak veranderd dat ik ze niet meet snap en dat ouderen zoals ik ergens op plek 65 komt te staan bij interesse in een woning.
Wie heeft dat parkeer onderzoek gedaan? Er zijn in korte tijd veel woningen bijgekomen op het stukje Westzijde vanaf de Prins Berhardbrug stad in. Dat onderzoek dateert vast nog van voor die tijd.
Maar voor wie worden deze huizen gebouwd?
Dus niet voor een werkende jongere met een werkbus vol gereedschap en materialen of een nog net mobiele oudere die niet meer kan fietsen maar nog wel met een auto'tje of een Canta van A naar B....nu nog fitte ouderen worden ook meestal niet fitter met de tijd ..
of iemand die buiten de gemeente werkt en dan de dichtstbijzijnde bushalte moet zien te vinden...(bullekerk denk ik, al gauw kwartier lopen, handig)
Studenten dan, oh nee die hebben geen geld, ehhhh....tja.
En bij het belastingkantoor wordt al door bewoners van de gasfabriek geparkeerd.
Ik adviseer de aanschaf van een amfibie voertuig, kan ie in de Zaan liggen.
Welke wereldvreemde milieuwappie laat dit soort huizen bouwen? Het is makkelijk naar gemeentepartijen te wijzen, maar vlak het niet verkiezingsgevoelig zittend ambtenarenapparaat niet uit, die maken dit beleid.