Aan de Amsterdamse kant wordt hard gewerkt aan de snelfietsroute tussen Zaanstad en Amsterdam. Het fietspad langs de Cornelis Douwesweg wordt verbreed en geasfalteerd.
Eind 2015 is begonnen met het laatste stuk van de fietsroute, langs de Noorder-IJplas in Amsterdam-Noord.
De snelfietsverbinding tussen het centrum van Amsterdam en Zaandam is ongeveer tien kilometer lang. De route loopt van station Zaandam, over de Zuiddijk langs de noordzijde van de Noorder-IJplas door het voormalig sportpark Melkweg, via de Cornelis Douwesweg, naar de aanlanding van de NDSM-pont, waar fietsers de pont naar Amsterdam Centraal Station kunnen nemen.
Hieronder het ontbrekende stuk, langs de busbaan. Er is overigens ook een toeristische route gepland die onder de Noorder-IJplas doorgaat en over de ingang van de Coentunnels moet komen.
Hier komt een vrijliggend tweerichtingen fietspad van vier meter breed, grotendeels uitgevoerd in asfalt. Bij de Meteorenweg komt een fietsbrug over de vijver en in sportpark Melkweg ligt het fietspad naast het bestaande voetpad.
In de “nazomer van 2016” (september?) moet de snelfietsroute in gebruik worden genomen.
Het is spijtig dat Zaanstad vervolgens de fietser trakteert op flinke stukken rammelende tegeltjesfietspaden langs de Provinciale weg richting Uitgeest. Dat komt het fietscomfort beslist niet ten goede.
waarom ze de noord zuid lijn nooit hebben doorgetrokken naar station zaandam als sneltram begrijp ik niet
Wat dacht je van de kosten. Nadat de N-Z lijn in Noord boven komt kun je alleen maar voor heel veel kosten richting Zaandam. Want hoe trap je die lijn door Noord zonder heel veel extra kosten voor tunnels enz.
plaats genoeg langs de snel weg a10 en de NZlijn eindigt
nu bijna bij de a10 .regeren is vooruit denken daar heeft de gemeente zaandam een steek laten vallen ,,in amstelveen ligt hij al jaren
Ja dat weet ik wel maar aan de A10 komen er geen passagiers in. Een Metro/tram moet toch daar rijden waar je passagiers kunt verwachten.
De komst van een tweede cruiseterminal in de Noorder IJplas plus het ombouwen van de Achtersluispolder naar een woon-werkgebied zouden al heel veel bijdragen aan de bezetting van de verlengde Noord-Zuidlijn. Beide projecten zijn serieus in studie. Ik heb dus goede hoop.
@Beste Rob 18.18 Ook ik zag liever gisteren dan morgen de metro aansluiten op station Zaandam. Maar ik ben ook bij MAAK Zaanstad geweest en begreep toen dat zeg maar 7 km loos metro/tram lijn niet te verantwoorden is. De bevolking woont aan de andere kant van die A10 en dus hoort de lijn zeg maar 1 km vanaf die A10 door Noord te lopen naar de Thorbecke weg.(Winkelcentrum Boven 't Y-Boven Y Ziekenhuis-Molenwijk-Noorder Y Plas- Zaandam). En dat is wel moeilijker dan voor Janmet de korte achternaam langs de A10 te scheuren.
Een metro volgt wel vaker een snelweg. Het gaat erom dat bevolkingscentra met elkaar verbonden worden. Een stuk de A10 volgen van Amsterdam naar Zaandam zou heel goed kunnen. Je moet dan wel ergens in Zaandam 2 of 3 haltes realiseren waar passagiers kunnen opstappen. Zo vreemd is het niet. In 2003 werd er nog serieus overwogen de lijn door te trekken naar Zaandam, ergens rond 2030 te realiseren of zo. Inmiddels is dat verder naar de toekomst, na 2040, verschoven.
Nou alleen snelfietsen langs de ijplas ip de zuiddijk geen apart fietspad dus dat wordt uitkijken op de dijk te druk en te smal en vooral voor touristen levens gevaarlijk
Het is de bedoeling dat de fietsers de Den Uylbrug overgaan en dan verder rijden via de Havenstraat
Laten ze de busbaan voor autos ( Legaal ) maken dan scheelt dat een hoop stilstaand verkeer voor de tunnel. En minder uitlaatgassen op een klein gebied. ( milieu ) ik zie graag een antwoord tegemoed van de gemeente .
Nu nog een snelle fietsverbinding naar Rotterdam!
zou voor de fietser vanuit Zaandam naar Amsterdam en vice versa wel prettig zijn als wij ook door een tunnel of via een brug naar Amsterdam kunnen. De pont blijft voor vele een belemmering om met de fiets te gaan
Een brug over het Noordzeekanaal krijgt een hele hoogte , bedenk dat zo een cruiseboot er ook onderdoor moet kunnen. En dus krijg je hele lange hellingen. Idem gaat dat natuurlijk voor een tunnel , je zult 20 meter omhoog moeten fietsen. Nog afgezien van de sociale onveiligheid van zo een lange tunnel. Ook al maak je het goed breed maar een fietspad van 8 meter is een knoert maar dan die 500meter naar de overkant.
De IJ-tunnel is een paar keer open geweest voor fietsers tijdens openbaarvervoerstakingen. Hoeveel is daar het verval? Daar had niemand problemen mee. 20 meter is drie maal niets. Sociale onveiligheid is flauwekul. Nee, een lullig tunneltje onder de provinciale weg is niet bewaakt, maar alle tunnels onder het Noordzeekanaal zijn dat wel. Waarom zouden we een fietstunnel onder het Noordzeekanaal niet bewaken met camera's? Is dan het geld ineens op? Een fietstunnel onder het Noordzeekanaal zou voor heel veel forensen een uitkomst zijn en heel veel lucht geven aan het verkeer voor de Coentunnel. Wat mij nog het meest verbaasd is dat er inmiddels 5 tunnels zijn gebouwd tussen Amsterdam en de rest van Noord-Holland, maar dat er nooit een fietstunnel is aangelegd. Als er tijdens de bouw een extra buis was aangelegd voor fietsers hadden de meerkosten nog kunnen meevallen. In Rotterdam zijn wel fietstunnels aangelegd.
Inderdaad, de Maastunnel in Rotterdam. Daar heeft mijn vader wat op en neer gefietst! Het kan dus wel...
Bij mijn weten alleen de Maastunnel. En daar kun je niet infietsen maar moet je met roltrappen naar beneden en boven. Brommers niet toegestaan.
Dag Rob. De Fietsersbond heeft bij MaakZaanstad aangegeven de mogelijkheid van een vaste oeververbinding voor de lange termijn en een extra fietspontje voor de korte termijn. Wij willen graag de mogelijkheid verder uitzoeken. Heb je zin om mee te helpen?
Dit is toch enorm omrijden? Via de Hempont blijft de snelste route.
Maar wel een ongezellige saaie route. Deze lijkt mij leuker om te fietsen.
Klopt, dit is alleen korter als je in Noord moet zijn, of vanuit het uiterste oosten van Zaandam moet komen. Anders blijft via de Hempont 2-3 km korter.
Nu nog een tunnel of een brug voor fietsers en we hebben eindelijk een snelle en directe verbinding met Amsterdam.
Tja, wij gaan uit van de tekst van de website, en daar staat dus echt "nazomer".
Er wordt opdracht gegeven om de website aan te passen.
Je bent erg optimistisch met september. Volgens de projectleider wordt het december, maar wie weet zijn we dan nog aan het nazomeren.