Bouwen is een dingetje geworden Nederland, of beter gezegd: geen dingetje. Door PAS en PFAS liggen veel projecten stil en worden geen nieuwe plannen meer gemaakt.

Het kabinet wil boeren uitkopen, duurzame stallen, salderen, aftoppen… en misschien zelfs de maximum snelheid verlagen. Snel te realiseren en het levert ook veel op.

Een eenvoudige beslissing maar niet eenvoudig te verkopen. Hard rijden is een verworvenheid die de verstokte automobilist zich niet eenvoudig zal laten afnemen.

Hoeveel levert een lagere snelheid op?

Recente berekeningen van het RIVM wijzen uit dat verlaging van de snelheid naar 100 km in de buurt van natuurgebieden de meeste winst oplevert in de vorm van een lagere stikstofuitstoot. Verlaging van de maximum snelheid naar 80 zou extra winst op kunnen leveren, maar lagere snelheden niet meer omdat motoren van auto’s bij een lagere snelheid dan 80 minder efficiënt werken (en dus meer stikstof uitstoten), vrachtauto’s stoten het minst uit bij een snelheid van rond de 90 km.

UPDATE: het kabinet gaat waarschijnlijk 100 kom als maximum snelheid invoeren.

Hieronder de Rijkswegen in de omgeving. Er is maar één 80km-zone: een klein stukje A10 tussen Coentunnel en Nieuwe Meer. De rest van ring is 100 km. De snelweg richting Purmerend is 120 (en gaat langs een natuurgebied). De A9 is 120 à 130, een stukje A5 130.

snelwegen noordholland

 


Bronnen: berichtgeving AD (RIVM, stikstof en 100 km), Volkskrant (80 km), wegenkaart maximum-snelheden komt Rijkswaterstaat,