Werknemers van AH Delhaize, Haskoning, OBI4wan en andere kantoren aan de Korte Hogendijk, fietsparkeerders en reizigers de via de Korte Hogendijk naar het Stadhuis of het station willen, moeten nu echt omlopen.
De trap is verdwenen omdat er gewerkt wordt aan de spooroverbouwing. En de aanbevolen looproute was een flink stuk omlopen. Langs het fietspad via het busstation was de favoriete sluiproute. Maar nu dus niet meer.
Met flinke hekwerken is het hele fietspad nu afgeschermd van het busstation. Het fietspad was al verboden voor voetgangers maar omdat niemand zich daar wat van aantrok is nu de weg afgesloten.
Lopen via het drukke fietspad was ook niet zonder gevaar. Het is tijdens de werkzaamheden half zo smal gemaakt waardoor (snel)fietsers en forenzen in twee richtingen over een half fietspad elkaar vaak rakelings passeerden.
De officiële omlooproute gaat via de oversteekplaats over de Provincialeweg, langs en over de Korte Rozengracht (de stoep is door het werk aan De Makelaar volgebouwd), via het Smidspad naar het Stadhuisplein.
Zaanstad kondigde eerst aan de trap voorgoed te verwijderen. De ‘enigen’ die er gebruik van maakten waren namelijk werknemers van AH. Dat was dus niet waar (heel veel anderen maakten gebruik van de trap) en bovendien moeten de AH’ers natuurlijk ook naar hun werk.
Later zegde men toe in mei (over twee maanden dus) toch een nieuwe voorziening te maken.
De forenzen en fietsers hebben intussen een ander (korter) olifantspaadje ontdekt: via de stoeprand langs de busbaan naar het busstation.
Tja als de" pedolicans " ( plaaggeesten op supersnelle electriese fietsen)ook maar even af moeten remmen is het vreselijk.
Er worden ook voor deze fietser máar ook de werkers veiligheidszones in acht genomen en dan moet iedereen gewoon eeven rustig kijken en misschien de ander voor laten gaan. Hè wat zeg ik nou!? De ander?
Volgens mij heb je het goed begrepen
De hele reden dat het fietspad nog steeds half afgesloten is, is dat er bouwmaterialen staan ter hoogte van de nieuwe betonnen palen van de fietsoversteek. Naast die bouwmaterialen een hek en dan nog een strook betonnen "BX barriers" - een afscheiding die bedoeld is om wegwerkers te beschermen tegen langsrijdende auto's.
Als de bouwmaterialen een halve meter opgeschoven worden, kan het fietspad gewoon weer open. Schuif je daarna nog een half metertje, dan is er zelfs een strookje voetpad beschikbaar.
Als fietsforens heb ik gisteren (na overleg met de Fietsersbond Zaanstreek) ook maar geklaagd bij de gemeente: het fietspad onder het station is echt VEEL te smal voor bakfietsen, velomobielen en brommers naar voetgangers die daar ook nog naast elkaar willen lopen. Het is al te smal voor fietsen in twee richtingen.
Op een doorgaande (snel)fietsroute kan dit echt niet!