Voor Hanenpad 50-52 (Zaandam) is een omgevingsvergunning aangevraagd om het pand te slopen.
In februari 2021 werd de werkplaats die op die plek zit, toegevoegd aan de gemeentelijke monumentenlijst.
Volgens Zaanstad klopt het dat er een sloopvergunning is aangevraagd. Een eerdere aanvraag werd afgewezen omdat het monumentale karakter teveel aangetast zou worden. Volgens de gemeente is het pand ‘in zeer slechte staat’ en als er al een sloop- en bouwvergunning wordt afgegeven zullen bijvoorbeeld dak- en nokhoogte gelijk moeten blijven om het monumentale karakter te handhaven.
Op de aanvraag is overigens nog niet beslist zodat er ook nog geen bezwaar kan worden gemaakt.
De plannen voor het gebied betreffen het hele ‘ensemble Hanenpad’ inclusief de nrs. 44, 46 en 48 dat “een zeer hoge cultuurhistorische waarde” heeft. De panden 44, 46 en 48 waren al eerder aangewezen als gemeentelijk monument. De voormalige werkplaats aan het Hanenpad 50-52 kreeg in februari die status.
Sloop zal wel een dingetje worden, als we de tekst van de waardering lezen:
“Een ‘buurtje’ van eenvoudige pandjes in Zaanse houtbouw is zeldzaam in Zaanstad. De in situ bewaard gebleven pandjes geven een goed beeld hoe de bebouwing aan een (molen)pad en andere minder rijke delen van Zaanstad er ooit moet hebben uitgezien. De panden hebben een hoge stedenbouwkundige/situationele waarde. De panden vormen de laatste authentieke huizen die nog aan het Hanenpad staan.
Het Hanenpad dat dateert uit de 17e eeuw of wellicht zelfs nog eerder en bestond ooit grotendeels uit dit soort bebouwing. Bijzonder is ook dat het ensemble van panden is dat de vernieuwingsdrang en de vooruitgang van de 20ste eeuw gezamenlijk heeft overleeft. De panden zijn niet alleen een sieraad voor het Hanenpad zelf. Ook vanaf het Sluispad en de Hanenpadsloot vormen de panden een bijzonder beeld.”
Lees ook: Hanenpad, Zaandam (23 ‘nieuwe’ monumenten #7)
Het is natuurlijk mooi om dit soort historische panden te behouden, maar hoeveel moet je niet “vernieuwen” via renovatie/herbouw? Hoeveel blijft er dan nog over van de oorspronkelijke onderdelen en materialen? Het zou mij niet verbazen dat wanneer je een spijker uit het hout trekt de hele boel in elkaar stort. Dat zou jammer zijn want dan blijft er waarschijnlijk weinig over van de historische elementen.
Wordt dus nog een aardige uitdaging, denk ik.
Het schip van Theseus heet dit gedache-experiment ook wel.
Ter informatie: de makelaar (Redres), die de huizen heeft verkocht heeft in de omschrijving verteld over de staat van Hanenpad 50-52:
"Wel is Hanenpad 50-52 in bouwtechnisch zo'n slechte staat dat herbouw met gebruik van historisch materiaal waarschijnlijk noodzakelijk is."
Vandaar denk ik ook de sloopvergunning. Ik hoop natuurlijk wel dat de herbouw van het pand zal plaatsvinden met historische elementen.
Hetzelfde is trouwens ook gebeurd met de boerderij op nummer 24: gesloopt en prachtig herbouwd met een authentieke sfeer.