‘Slecht wegdek’ waarschuwt een knalgeel bord onder een rood driehoek met daarin een uitroepteken.
Jawel, we weten het, je kan het zelf lezen op de foto hierboven, maar we vonden het fijn om het uit te schrijven.
‘Slecht wegdek!’
Exact eenenveertig keer – naja, met dit stuk tweeënveertig keer – schreven we over het kostbare stukje fietspad dat stroom zou moeten opleveren tegen de wetenschap en de klippen op. VVD-minister van Energie, Henk Kamp opende het bal, ondanks de kritiek van kenners.
Ook in Zaanstad wordt met het nieuwe verkeersbord erkend dat het experiment dat niet alleen een ongehoorde stoot gemeenschapsgeld kostte, maar ook ergernis opwekte van welwillende fietspadgebruikers, is geëindigd in een mislukking.
Dat laatste vinden wij, maar helaas denken de Provincie NH en TNO daar anders over: dit (subsidie)succes wordt voortgezet. Na het debacle bij de autoweg bij Schiphol waar na een week ernstige beschadigingen optraden waardoor de proef gestaakt moest worden, meldde de Provincie in december van 2019 dat deze mislukking, de dito mislukking in Zuid-Holland en de ervaringen in Krommenie “een schat aan informatie” hadden opgeleverd.
“Zo kan het fietspad in Krommenie als normaal fietspad onderhouden en beheerd worden. (…) De hoeveelheid aan informatie die de pilot van het zonnewegdek bij Schiphol uiteindelijk heeft opgeleverd, en het resterende budget, wil de provincie gebruiken voor de doorontwikkeling aan SolaRoad voor fietspaden.”
Kees Plug van Solaroad weet niet waar die andere zonnepanelenwegdekfietspaden komen, maar hij gokt op Schiphol:
“Voor zover ik weet is de locatie Krommenie de huidige locatie van SolaRoad. Hier zouden dan elementen worden vervangen door nieuwe. Waar precies de 2de locatie moet komen is mij niet bekend mogelijk in de buurt van de locatie op de Fokkerweg N232.”
Zo zit het fietspad in Krommenie er in de praktijk uit:
Met dank aan Stop_Solaroad
Krijg er een enorm waterstofzuigergevoel van.
Teneinde uitstoot en energieverbruik te beperken is er een uitdaging voor onze bestuurders mensen zover te krijgen om minder de auto en meer de fiets te nemen. Voor dat laatste zijn in de eerste plaats comfortabele en veilige verbindingen nodig. Solaroad is veilig noch comfortabel. Een glasplaat gebruiken als wegdek is gewoon geen goed idee. Solaroad is een reden de fiets van de hand te doen en een auto aan te schaffen.
Nou Rob, er waren ook plannen dit bij autowegen toe te passen.
Daar moet je toch helemaal niet aan denken.
Maar ze zijn er gek genoeg voor hoor.
Dave Jones van eevblog (google eevblog solar road en je vind een hele reeks aan blogs van hem hierover) ontving onlangs een stuk afgebrokkelde solar road bedekking. Hierin kon je de 'doorontwikkeling' van het product zien: de eerste laag was een redelijk doorzichtig plastic. Omdat dat kennelijk niet sterk of stroef genoeg was, is daar nog een laag hars overheen gemaakt. Het bleek dat de lichtdoorlatendheid daardoor met meer dan de helft afgenomen was.
Los van de nachtmerrie over het gebrek aan robuustheid en de kosten, waarom zou je het als fietspad/autoweg/parkeerplaats willen zolang er voldoende oppervlak is waar zonnepanelen ongehinderd licht kunnen opvangen?
Even link naar een wetenschapper die in meerdere video's Solarroad initiatieven onderuit haalt. Het is ronduit belachelijk dat Zaanstad zich erin heb laten luizen, maar ook in Frankrijk, VS en Canada is het een en al debable. Heel, heel veel subsidie opstrijken...
Wat mij betreft ook een aanklacht richting de subsidieverstrekkers.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLRWVwX9fojUEF_kvxO301Mj85h0eFAXgZ
Ik zou zeggen laat je overtuigen door de talloze mislukkingen en onderbouwde stellingen waaron dit NOOIT KAN lukken.
Zaanstad is geen partij. Het is een provinciale weg en de provincie subsidieert Saloroad dan ook.