Orkaan-lezer Siem van Westen was het alweer vergeten maar op 25 april 2021, ruim twee jaar geleden, deed hij een digitale melding omdat hij een mogelijke illegale lozing (milieu-delict) dacht te zien. Binnen 4 uur was die melding ‘geaccepteerd’.
De ambtelijke molens draaien langzaam, maar ze draaien! Siem: “De gemeente heeft dit voortvarend opgepakt na 746 dagen!”
Want op 11 mei van dit jaar, om 8:24, kwam het verlossende bericht: Melding in behandeling genomen. Maar dan gaat het ook pijlsnel: binnen een minuut is de melding al afgehandeld!
Resultaat: Opgelost!
Siem: “Het geeft toch een goed gevoel dat we in samenwerking met de gemeente onze stad veilig en schoon houden.”
Na zoveel meldingen en zaaknummers de moed opgegeven. Hier raak je alleen maar gefrustreerd van. Als inwoner van Zaanstad beteken je niets. Fijn dat dit eens wordt geplaatst mss doet Zaanstad er wat aan en neemt het de burgers eens serieus.
Ja, dat is het nadeel van het meldingensysteem. Ik weet uit ervaring dat je soms een beetje de melding moet gaan babysitten, en anders een formele klacht moet indienen.
Ik hoop dat iedereen het terechte sarcasme in dit artikel oppikt. Het gaat overigens precies zo met overlast meldingen van speedboten op de Noorderham in Krommenie, die worden alleen niet pas na 746 dagen behandeld maar direct na melding als afgehandeld gemeld zodat het registratiesysteem tevreden is. Actie volgt nooit op zo'n melding.