Vanmiddag kwam de firma Erdi eraan te pas om de fliebertjes op de Wilhelminabrug met de slijptol een kopje kleiner te maken.
Van de fliebers (flapjes, attentiebakens) was in de eerste weken na plaatsing al het grootste deel beschadigd of verdwenen. Zaanstad had nagedacht over een oplossing die dus gevonden.
Of halve fliebers effectiever zijn dan hele is de vraag. In ieder geval zijn ze door het afzagen nu vlijmscherp geworden. Een valpartij zal ongetwijfeld eindigen met flinke vleeswonden.
Precies een maand geleden, op 11 december, werden de 130 fliebertjes / attentiebakens geplaatst op de brug. Er was weinig applaus. De ingreep was niet ontleend aan het advies van Goudappel dat Zaanstad zei uit te voeren, de Fietsersbond vond ze gevaarlijk en raadde het gebruik af, en ze waren niet tegen het verkeer bestand. Binnen de kortste keren was meer dan de helft verdwenen en van de rest was het merendeel beschadigd.
Ook in de Integrale Veiligheidsscan van Zaanstad werd geconcludeerd dat ze anders moesten. Zaanstad wil ze kleiner en/of ronder maken en minder gevoelig voor vandalisme. Kleiner is gelukt.
Wordt vervolgd… (we schreven al meer dan 10 keer over de fliebertjes).
Foto: Valentijn Sessink.
Wellicht helpt het om nu een nog duurder adviesbureau in te schakelen, opdat Gerard Slegers c.s. ook hun advies ook naast zich neer kan leggen. Dat geeft n.l. een enorme kick voor machtsmisbruikers!!
Een eerstejaars student TU Delft Wayfinding lost dit binnen een kwartiertje op.
Wat maak de gemeente er toch een zooitje van stuur iemand die er verstand van heeft de gemeenschap zal wel weer moeten betalen.
Mijn stem gaat in ieder geval niet naar het CDA dit jaar. Hopelijk krijgen we daarna een kundiger wethouder.
Jawel, dit debacle geeft mooi weer waarom het belangrijk is dat u straks het juiste vakje moet inkleuren in het stemhokje.
Verdiep u even in de kandidaten en hun plannen en hou daarbij in het hoofd dat degene die 'bestuurskunde' of 'politicologie' hebben gestudeerd niet degene zijn die weten wat er "buiten" gebeurd. Daarnaast, kijk even terug naar de vorige periode dat de persoon/partij meegedaan heeft en wat dat opgeleverd heeft.
'Met de poten in de modder staan' is meestal voor de bühne geweest en plannen veranderen tijdens het proces kost vaak veel moeite of verschrikkelijk veel geld.
En over de fliebertjes; weg met die dingen, breng het fietspad gelijkvloers, desnoods met wat snelheid-verlagende drempels.
Hoe kan een gemeente dit soort gevaarlijke objecten plaatsen/maken? Het is duidelijk dat de verantwoordelijke wethouder al met wat anders bezig is: de verkiezingen.
#stemzeweg.
Is het niet veel éénvoudiger een lasbedrijf in de arm te nemen en het verhoogde fietspad op de klep los te branden en vervolgens de stalen platen van de rijbanen op gelijkte hoogte van de rijbaan weer vast te lassen?
Als ze die platen dan gelijk omdraaien zijn we ook van die foeilelijke gele vlakken af !
Andersom, dus de rijbaan waar de auto`s rijden verhogen is éénvoudiger maar dan wordt de brugklep waarschijnlijk te zwaar.
Blijft wel raar dit soort van acties van de gemeente...
Gemeente; wie is hier nu verantwoordelijk voor? Wie bedenkt dit soort flauwekul?
De wethouder is verantwoordelijk.
En ondertussen zijn de fietspaden weer afgesloten...
Hi Eric nergens staat aangeven dat het een fietsstrook of een fietspad is.
Lekker dan, een onoverzichtelijke brug met stoepranden en vlijmscherpe messen die uit de grond steken. Het wordt gekker en gekker met onze gemeente. Ik denk dan: de mensen die dit ter plekke uitvoeren en dus zien wat de situatie is, melden die eea terug bij de beleidsmakers?
Ik vroeg de slijptolmachinist of hij de geschiedenis van de flapjes kende, hij zei letterlijk: "nee meneer, ik doe alleen maar mijn werk". Waarvan akte.
Geen aanwijzing dat de gele vlakken een fietsstrook is, geen symbolen, ook het verkeersbord fietspad G11 is niet aanwezig dus het is eigenlijk helemaal niets.
Dat dus.
Een mooi voorbeeld van "Sunk-Cost Fallacy" of "Verlies aversie" ...
Eenmaal een project gestart blijf je er maar geld in stoppen, hoe slecht het ook is, omdat het alternatief - gezichtsverlies - niet aantrekkelijk is.
https://www.bkhf.nl/sunk-cost-fallacy/
Nog gevaarlijker dan a) zonder fliebertjes b) hele fliebertjes c) gelijk wegdek d) alle bovenstaanden.
Jemig, wanneer ontslaan ze bij de gemeente zaanstad eens de ambtenaren die dit in hun verantwoordelijkheid hebben.
Vroeger (weer, jemig wat wordt ik oud) toen er niet meer was dan een stippellijntje met veel verkeer, was het niet echt super. Maar dit voelt (en is) pas echt link. Als je als fietser een klein foutje maakt dan pleur je direct voor een auto of op een hard, scherp stuk plastic en metaal.
Ik meen het echt heel serieus, hoelang blijven die ambtenaren er nog?
Niet zo afgeven op de ambtenaren. Die zitten toch ook maar klem tussen gezond verstand en de wethouder.
Gezond verstand bij de wethouder betwijfel ik na de zopveelste uitglijder, wie heeft er dan nog wel gezond verstand op dat gemeentehuis? De ambtenaren?
Top toch of niet. Eerst een plan van de gemeente dat totaal niet werkt. Dan een plan van een bureau dat er wel verstand van heeft en wat doet onze gemeente.: we zetten er fliebertjes bij. Ik denk dat bij een normaal bedrijf er ontslagen zouden zijn gevallen. Maar natuurlijk niet voor de ambtenaren die dit tot 2 maal helemaal fout doen en het is niet het enige. En wie kan indirect betalen???
dit is een duidelijke brug te ver voor deze wethouder Gerard Slegers
Zijn ze nou nog met die fliebertjes bezig. Slopen die onzin. Blijft link. Ik zag dat D66 (Jan de Vries) vindt dat fietsers en autoverkeer gemengd moeten worden. Dus gewoon een 30 km zone. Ruimbaan voor de fiets. De automobilist moet zich inhouden. Nu nog een fietsopstelstrook voor de slagbomen en het is allemaal prima en logisch geregeld. Beste en goedkoopste oplossing. En op die gele stroken "bloembakken"(aldus Jan de Vries op Facebook enige dagen geleden). Top! ;-)
Volgens de borden is het al een 30km zone
Een fietspad in een 30 km gebied. Mag dat?
Jazeker, ook vanuit Duurzaam Veilig kan dat.
De voorbije jaren zagen we in een aantal steden dat bij omzetting van 50 naar 30 km gebieden fietspaden zowel bleven als verdwenen.
Ze bleven o.a. als er al een breed en goed geasfalteerd fietspad lag. Ze verdwenen als er sprake was van een krap fietspad dat eenzijdige ongevallen in de hand werkte.
Maar in Zaandam is juist het tegenovergestelde gebeurd. Hier is een brede rijbaan vervangen door krappe fiets- en voetpaden die eenzijdige ongevallen in de hand werken.
https://vrijwilligers.fietsersbond.nl/2018/11/20/de-fiets-in-30-km-gebied-kansen-en-valkuilen/