De Port of Amsterdam 5 sleepte gisteravond bovenvarende pieremachochel door de Zaan. Een beetje een omgekeerde wereld: zo’n minibootje achter een forse sleepboot.
Twee minuten later liet de Goodwyn Island van Pacific Basin op het Noordzeekanaal zien hoe het hoorde: zelfs twee sleepboten voor een mega-schip. Dat zijn de juiste verhoudingen.

Door Piet Bakker.
wie kan mij vertellen waarom de sleper aan de boeg vaak achteruit slepen ?
Meer benutbare stuwkracht voor “remmen” en makkelijker manoeuvreren door draaipunt? Is gokje hoor.
Klopt helemaal als de sleepboot maar aan de achtersteven zit en niet aan de boeg….
Inderdaad een beetje een omgekeerde wereld. Dit had op z'n minst door de Zaanstad I of II gadaan moeten worden en niet door een Amsterdamse boot.
Zaanstad en Amsterdam is sinds 2013 een haven als zijnde samenwerking met een Haven verordening, dus het maakt geen verschil wie het vaartuig weg sleept, is een pot nat!
Zaanstad 1 en Zaanstad 2 mogen niet slepen
Nochthans heb ik ze dat best wel vaak zien doen op de nauernase vaart