Ondanks dat Zaanstad de reservering van € 14 miljoen voor de A8-A9-verbinding met zes jaar uitstelt tot 2026/2027 wil de gemeente de nieuwe weg “zo snel mogelijk realiseren”: “daar hebben en houden we geld voor gereserveerd.”
Wethouder Slegers biedt excuses aan de gemeenteraad aan “voor de ruis die op de lijn is ontstaan ten aanzien van het Zaanse standpunt met betrekking tot de Verbinding A8-A9.” Dat is volgens wethouder Gerard Slegers het gevolg van de “Voorjaarsnota 2019-2023 en de berichtgeving daarover op de website van De Orkaan.”
Dat schrijft wethouder Gerard Slegers aan de Gemeenteraad van Zaanstad. Het opschuiven van de reservering is volgens Slegers gebeurd:
“op basis van een aangepaste inschatting van Zaanstad van het benodigde kasritme van de bijdrage aan de Provincie Noord-Holland. Dit mede gebaseerd op de laatste bij u bekende ontwikkelingen ten aanzien van het project. Mocht in de toekomst blijken dat de financiële bijdrage van Zaanstad eerder nodig is dan nu begroot, kunnen de benodigde middelen ‘naar voren’ worden gehaald.”
Volgens Slegers is door “een verkeerde weergave en woordkeuze de indruk gewekt dat Zaanstad de uitvoering van het project zou willen uitstellen. Dit is uitdrukkelijk niet het geval.”
Erratum
Of die verkeerde woordkeuze in de Voorjaarsnota zelf te vinden is laat Slegers in het midden. Maar, zo laat Slegers weten: “voor de tekst in de Voorjaarsnota zal spoedig een erratum worden aangeleverd.” Kennelijk is daar toch iets misgegaan.
Zijn woordvoerder laat weten dat het een combinatie van factoren is geweest en dat het erratum meer duidelijkheid zal bieden over het waarom van het uitstel, “het was een formaliteit om de begroting sluitend te krijgen”. Zaanstad heeft een ‘aangepaste inschatting’ vanwege de mogelijke procedures die kunnen worden gestart, terwijl het ook mogelijk is dat “de provincie voorfinanciert en pas achteraf een rekening naar Zaanstad stuurt.” Bovendien kan de gemeente een beroep doen op het de reserves als de Provincie onverhoopt toch eerder geld nodig heeft.
Dat zijn dus allemaal argumenten die niet in de Voorjaarsnota staan. In de Voorjaarsnota wordt niks over een ‘kasritme’ geschreven wat rechtvaardigt dat Zaanstad pas in 2026 voor het eerst de knip moet trekken.
Reactie Orkaan
Voor de goede orde: De Orkaan heeft niks gerectificeerd, we hebben de reactie van Zaanstad bij het bericht gezet en uitgelegd dat de 6 jaar uitstel volgens ons inhoudt dat het verschil tussen de planning van de Provincie (na 2022) en die van Zaanstad (2026/27) wel degelijk ruimte laat voor onze interpretatie.
Want in feite gaat het daar over: als de Provincie in haar planning ‘na 2022’ aanhoudt voor de realisatie en Zaanstad niet eerder dan 2026/2027 geld daaraan wil uitgeven, levert dat een gat op van vier jaar.
In de excuusbrief aan de leden van Provinciale Staten staat dat “een rectificatie [is] geplaatst op de website [van De Orkaan] dat de uitstel van de financiering in lijn is met de planning van het project A8-A9.”
Dat laatste is fantasie van Slegers. Volgens ons is het uitstel helemaal niet in lijn met de planning.
Maar Zaanstad houdt stug vol: het opschuiven van de reservering van € 14 miljoen met zes jaar is nog steeds “conform de planning van de verbinding”.
Lees ook: Negen vragen over de A8-A9… hoe zit het eigenlijk?
Ik moet zeggen dat ik de reactie van Slegers wonderbaarlijk slecht vind. Als ik het gehele plan van Aanpak nog goed in mijn hoofd heb zitten (dacht het wel) staat daar duidelijk in dat er een SOK (samenwerkingsovereenkomst) wordt opgesteld met de provincie en gemeenten op ondermeer gebied van financiën. Dit zou dus voor 2020 bekend moeten zijn (voor opstellen TC). Deze SOK is nergens gepubliceerd en aan zijn reactie te lezen bestaat de kans dat de provincie 'voorschiet'. Hoe kan een gemeente deze bijdrage zover uitstellen als de afspraken nog niet zwart op wit gezet zijn, maar wel dit jaar gemaakt moeten worden. Vraag me af of dit bevestigd wordt door de andere partijen in deze, en deze dan ook achter de 'keuze' van Zaanstad staan. Als we allemaal naar elkaar gaan wijzen en uiteindelijk niemand geld inbrengt loopt alles zeker (nog meer) vertraging op of komt het op de al te lange lijst met nog uit te voeren projecten. Lijkt erop alsof Slegers meer met creatief boekhouden heeft dan met de vooruitgang van zijn eigen gemeente. En welke lijn van de planning hij aanhoudt, niet die van NH.
Geen twijfels over noodzaak ? De ontsluiting 6 jaar opschuiven getuigt hier niet van
En de uitleg maakt het alleen maar erger, denkt de wethouder dat we gek zijn ? ik vind het minachting naar de burgers.
Ja, en over dat naar voren halen moet weer gestemd worden en dan haalt het geen meerderheid, want coalitiepartij rosa is tegen de verbinding A8/A9.
Zaanstad kan zelf ook de verantwoordelijkheid en het initiatief nemen voor ontsluiting van Assendelft Noord en weer de bal bij de provincie neerleggen is geen goed signaal en kiezersbedrog mi.
Zie burgers participatie op de motiemarkt waar ideeën voor ontsluiting zijn omarmd door meerdere partijen, maar hier is echter wel geld voor nodig, geld wat nu gebruikt wordt om de ‘ begroting sluitend te maken’