Het is een citaat dat Gerard Slegers, bestuurder bij de Vervoerregio Amsterdam en verkeerswethouder van Zaanstad, waarschijnlijk nog lang zal blijven achtervolgen: “De kwaliteit van het OV door die marktwerking wordt alleen maar beter. Een stukje concurrentie is alleen maar gezond.”
De verslaggever van 1Vandaag (NPO1) vroeg of Slegers dat met ‘droge ogen’ kon blijven zeggen gezien de problemen bij EBS in de Zaanstreek. Slegers hoefde daar niet lang over na te denken en antwoordde met een volmondig ‘ja’.
Aanbesteding
1Vandaag besteedde aandacht aan de problemen bij de nieuwe aanbesteding van het openbaar vervoer, niet alleen in de Zaanstreek maar ook in andere delen van het land. De Zaanse problemen van EBS/MeerPlus speelden echter de hoofdrol. Volgens Slegers was er één belangrijke oorzaak: het chauffeurstekort, en dat hadden noch EBS, noch hij zien aankomen. Slegers: “ze hadden het iets te rooskleurig ingeschat. Ook door ziekte en door de marktwerking zie je dat chauffeurs overal weggetrokken worden.”
Marijn van der Gaag van FNV Streekvervoer had daar een andere mening over. Aanbestedingen kwamen niet de kwaliteit van het OV ten goede volgens hem, maar zorgde ervoor dat bedrijven zo goedkoop mogelijk inschreven en vervolgens marge probeerden te halen door op de uitvoering te bezuinigen.
Slegers ‘baalt’ en heeft EBS gemeld dat het niet kon:
“Maar wij zitten er aan vast, alleen als het echt niet gaat heb je nog het middel dat je de aanbesteding opnieuw gaat doen. Maar daar willen we absoluut verre van blijven.”
2000 klachten
Wanneer wordt er weer een volledig dienstregeling gereden? Slegers: “Wanneer ze naar het oude systeem gaan waar ze uiteindelijk op ingeschreven hebben, dat zal zeker na de zomer worden. En dan nog…” Op dat moment koos de interviewer ervoor Slegers in de rede te vallen. Maar wat wilde hij zeggen? “En dan nog…” Wat zou daarop kunnen volgen?
De problemen hebben Slegers en de Vervoerregio overvallen:
“Dat zagen wij niet aankomen. Je weet dat er een personeelstekort is, maar dat het zover zou gaan, dat ze naar een zomerdienstregeling zouden moeten hebben wij absoluut niet aan zien komen.”
Wormerveerder Dustin Benjamins kwam ook aan het woord in het item. Hij had inmiddels zo’n 2.000 klachten over EBS verzameld.
Door Piet Bakker. Bron: 1Vandaag van 6 februari 2024 (onder, het item over EBS begint op 7:30)
marktwerking? prima, als klant kun je kiezen voor dure designkwaliteit, goedkope rotzooi of iets degelijks er tussen in. Voor de heer Slegers is de keus gevallen op goedkope rotzooi. En dat geeft niet, want hij hoeft er niet mee te leven, wel al die mensen die afhankelijk zijn van openbaar vervoer .en hier dagelijks de dupe van zijn. Wat een egotrpperij!
dit zijn de bestuurders die nog nooit een bus hebben gezien en zonder kennis praten
ja roepen dat marktwerking de zege is en vervolgens zeggen dat het gebrek aan chauffeurs het probleem is wat dan weer komt door de marktwerking.. ja, wat is het nou??
plus, ik word er wat moe van dat je "dat hebben we niet zien aankomen " maar als excuus kan gebruiken. ik noem dat incompetentie!
hahahahaha wat een onzin. OV is al jaren niet zo slecht geweest. Gaat deze meneer wel 's met de bus of trein?
Als het niet zo triest was, zouden we hier hartelijk om kunnen lachen. Voorlopig worden Zaankanters aan de ene kant het openbaar vervoer uit gejaagd en aan de andere kant ontmoedigd om met de auto te gaan door onvoldoende parkeerplaatsen te realiseren.
Misschien moet er dan maar een tramlijn komen in Zaanstad?
Zolang ik als reiziger 10 jaar lang de keuze heb tussen maar liefst één vervoersbedrijf is er van marktwerking geen sprake.
Rob, de marktwerking is de aanbesteding waar busbedrijven op in kunnen schrijven!
Naast EBS had ook Connexxion een aanbieding gedaan en als het verschil tussen deze 2 niet al te groot is geweest dan had de vervoerregio ook kunnen kiezen om met Connexxion door te gaan op basis van geleverde prestaties in het verleden.
Ik werk bij een bouwbedrijf en als er een openbare aanbesteding is en wij zijn de laagste betekend dat niet dat wij dat werk ook gegund krijgen.
Behalve de prijs wordt er ook naar gekeken naar onder andere het plan van aanpak, de gevolgen voor de omgeving, de materialen en wordt de aannemer gescreend.
Dan wordt er onder andere gekeken of de aannemer betrouwbaar is, of hij soortgelijke werken heeft gemaakt, of hij zijn werken binnen de vastgestelde termijn heeft opgeleverd of hoe zijn financiele positie is.
Ook kan het zijn dat een aannemer met een alternatief plan komt waardoor de kosten wat hoger zijn maar er bijvoorbeeld efficienter gewerkt kan worden.
Het is de vraag of een bouwbedrijf kan worden vergeleken met een vervoerder.
In ieder geval is zo dat er bij het gunnen van een concessie niet mag worden gekeken naar (wan)prestaties in het verleden.
Is die prestatie in het verleden negatief (en dat was bij EBS al zo) dan is het niet mogen meewegen nogal bizar. De ook door die meneer Slegers kennelijk bejubelde marktwerking, verzelfstandiging en al die mooi woorden draaien om geld en het belang van de gebruiker is minder interessant. De vraag kan worden gesteld of iemand met zo'n hardnekkig geloof in iets wat niet waar is gehandhaafd wordt.
Alleen wilden de "concurrenten" geen bod doen omdat de eisen niet pasten bij de opbrengst. Dus was EBS de spekkoper en de reiziger de dupe. Of de vervoersregio had een nieuwe deal uit moeten schrijven
Beste lezers,
Als de heer Slegers dit in de jaren 90 had geroepen zou iedereen hem gelijk geven.
In die jaren was aanbesteden zeker op zijn plaats, echter heden in 2024 is deze vorm compleet aan zijn einde!!
Het wordt tijd dat een ander vorm het levenslicht gaat zien, namelijk inbesteden per provincie, we moeten nu eens de koe bij de horens vatten en openstaan voor dit idee.
Iedere provincie haar eigen vervoerder en deze kun je ook aanzeggen dat zij mee moeten met hun tijd, echter het moet afgelopen zijn met "eisen", die een vervoerder naar de rand van de afgrond brengen.
Je kunt gewoon kijken wat vervoerders aankunnen en wat fabrikanten kunnen leveren binnen een acceptabele tijd.
En maak een keuze voor welke milieubewuste aandrijving men wil gaan, maar stop met absurde eisen!!
Dus politiek neem de handschoen op en laten wij met elkaar een tijdperk afsluiten, en een nieuwe openen.
En geen krokodillentranen zoals bij de heer Slegers die zegt niet te weten wat er gebeurt, provincies gaan zelf voor een partij die "Gouden Bergen" belooft terwijl als je naar buiten kijkt en de media volgt weet dat in heel Nederland een personeelstekort heerst.
Helaas moet je daarvoor HBO+ of WO gestudeerd hebben, en de mensen met kennis van zaken worden niet gehoord!!!
Het is meneer Segers die alles fout doet volgens u maar Melanie van der Horst (wethouder Amsterdam) is de
Voorzitter Segers zit in het bestuur ja maar of hij de veroorzaker is weet zeker van niet
Als je toch kijkt wat de heer Slegers nog meer voor functies bekleed, kan er nog meer fout gaan.
Nevenfuncties
Ambtsgebonden:
Bestuurlijk vertegenwoordiger Gemeenschappelijke regeling
Vervoerregio Amsterdam
Centraal Nautisch Beheer Noordzeekanaalgebied
Plaatsvervangend bestuurlijk vertegenwoordiger deelnemingen, verbonden partijen, Gemeenschappelijke regeling
Regionale Ontwikkelingsmaatschappij Noordzeekanaalgebied BV (RON)
Regionale Ontwikkelingsmaatschappij Noordzeekanaalgebied
Bank Nederlands Gemeente NV
Deelnemer:
Portefeuillehoudersoverleg Bereikbaarheid Zaanstreek-Waterland
Themagroep Slimme mobiliteit G40
Maar even...
Hoe zit het met de buschauffeurs van Connexxion die we hádden, werd er verwacht dat ze allemaal naar EBS zouden overstappen of zo?
Het zou dhr. Slegers sieren als hij als CDA-politicus eens eerlijk toegeeft meer op God dan op zijn gezonde verstand te vertrouwen.
Lachwekkend interview. Het hele busvervoer is een zooitje in de Zaanstreek en de wethouder staat glashard te beweren dat marktwerking ervoor zorgt dat het beter en goedkoper wordt. Ik dacht dat het niet serieus was, maar dat was helaas wel.
Hoe vaak zou dhr Sleegers bij een bushalte staan en dat er vertraging was? Ik schat in niet zo vaak of in het geheel niet. Wat een schande die man
Ach, de verklaring is simpel: Nooit! Zij hebben al een auto......
Slegers zegt het verkeerd!
Hij had moeten zeggen "kwaliteit van het OV beter zonder mij."
Helemaal mee eens, maar het is secondenlijm op zijn stoel, dus....... helaas
Slegers en bruggen, marktwerking en OV betekend humor van de bovenste plank. Wanneer wordt er nu bekend of de elektrische bussen nu wel of niet geleverd worden? Heer Slegers een simpel telefoontje naar de fabrikant duurt misschien hooguit 10 minuten. Bij Conexion liep ook niet alles gesmeerd maar dat was in vergelijking met EBS incidenteel.
En niet te vergeten was Slegers degene die in 2022 een aantal begraafplaatsen in Zaanstad wilde sluiten vanwege te hoge kosten!
Als je als ondernemer met een gemankeerd geweten een opdracht wil verwerven voor een prijs waarvoor het niet kan, dan bied je het eindproduct, in de wetenschap dat je maar voor driekwart zult voltooien, toch onder mooie beloften an. Potdorie, het rijmt ook nog. Flessentrekkerij heet dat geloof ik. De gedupeerde houdt nog vaak vol dat alles klopt. want niemand geeft graag toe dat hij bezwendeld is. Tot dat de ruïnes ook voor hem/haar/hen niet meer te ontkennen zijn…
Voor het toegeven van fouten moet ons Geer nog in de leer, stug volhouden hoor heer Slegers! #marktwerking