De gemeente Zaanstad houdt dat ‘partijen als de Fietsersbond’ betrokken waren bij de beslissing om het fietspad langs de Zaanse Schans af te sluiten.
Die beslissing is nu officieel teruggedraaid. Bij het verdedigen van de maatregel stelde wethouder Slegers dat deze genomen was na overleg met de Fietsersbond. De bond ontkende dat met klem.
Vrijdagavond werd de maatregel aan betrokkenen bekend gemaakt. Raadslid Romkje Mathkor die vragen over de ‘onveilige omrijdroute’ had gesteld, maakte het bekend via haar Twitter-account. Maarten van der Meer, directeur van de Stichting de Zaanse Schans, bevestigde het tegenover De Orkaan.
Zaanstad schreef gister in een persbericht dat voorzitter van de veiligheidsregio’ (burgemeester Hamming) “na overleg met het college van burgemeester en wethouders” (opnieuw Hamming, samen met o.a. verkeerswethouder Slegers):
“het aanwijsbesluit over het afsluiten van het fietspad bij de Zaanse Schans, afgelopen vrijdag [heeft] ingetrokken. Dit betekent dat de route gewoon open blijft voor (brom)fietsers.”
De onveilige (en lange) omrijdroute en het verzet van de Fietsersbond, gebruikers en ondernemers hebben niks met die beslissing te maken, het is gewoon niet zo druk op de Zaanse Schans:
“De afgelopen weekenden geeft een rustig beeld in de regio en op de Schans. De maatregel om de fietsroute bij de Zaanse Schans af te sluiten vanwege het niet kunnen waarborgen van de 1,5 meter afstand tussen bezoekers om corona-besmetting tegen te gaan, blijkt als gevolg hiervan niet langer meer noodzakelijk. Daarom is het aanwijzingsbesluit ingetrokken. Gemeente Zaanstad betrok partijen als de fietsersbond bij de beslissing om het fietspad af te sluiten.”
Voortschrijdend inzicht kennelijk. Via sociale media meldde Zaanstad eerder dat eigenlijk op 1 juni het besluit al in had moeten gaan. Nu is het dus van de baan. Voorlopig:
“Binnenkort bekijkt gemeente Zaanstad samen met belanghebbenden als stichting de Zaanse Schans, gemeente Wormerland en de fietsersbond welke alternatieve oplossingen er zijn om de 1,5 meter afstand te waarborgen tijdens drukke momenten en ervoor te zorgen dat de (brom)fietsers hun weg op een goede manier kunnen blijven vervolgen.”
Aanstaande donderdag gaat Sonja Puhl-Diehle, de woordvoerder van der Fietsersbond Zaanstreek, inspreken bij het Zaanstad Beraad over de zaak. Eerder toonde de Bond zich al fel tegenstander van de afsluiting. Toen Slegers eerder stelde dat de plannen met de bond besproken waren, schreef Sonja Puhl-Diehle:
“Ik moet helaas vaststellen dat de wethouder niet de waarheid spreekt. Er is over de omrijroute NIET met ons gesproken. Als deze wel met ons was besproken, hadden we die route afgewezen als zijnde onveilig en onverantwoord.”
Uit het intrekkingsbesluit zoals dat op de website van de Veiligheidsregio Zaanstreek Waterland verscheen, blijkt overigens dat de afsluiting al op 6 juni van kracht werd. Dat werd ook eerst gecommuniceerd door Zaanstad, later werd dat veranderd in 13 juni.
Ik zie niet in waarom fietsers niet gewoon langs de Guisweg en De Hercules kunnen rijden. Ik doe dat zelf altijd en dan ben ik echt niet veel langer onderweg omdat ik dan gewoon door kan rijden en niet steeds voetgangers voor mijn wielen heb.
Dat kunnen ze wel en velen doen dat ook maar het is en blijft gewoon een openbaar doorgaand fietspad waarbij de verkeersdeelnemers hun snelheid moeten aanpassen aan de omstandigheden.
Dat gaat op voor alle verkeer. Als de maximum snelheid voor auto's binnen de bebouwde kom 50 km is wil dat niet zeggen dat je dat ook moet rijden maar alleen als de omstandigheden dat toelaten.
Maar goed, ik zag vandaag dat alle geplakte pijlen en pionnen gelukkig ook weer verdwenen zijn dus langzaam wordt alles gewoon weer normaal.
Alleen zonde van al het nutteloze werk.
Het fietspad langs de molens van de Zaanse Schans blijft een bijzonder fenomeen.
Een jaar geleden is de dijk en het fietspad gevuld met toeristen uit alle windstreken die genieten van één van Nederlands mooiste bezienswaardigheden. Ik fiets stapvoets door de menigte na m'n vrijwilligersdienst op één van de molens. Dan komt er met regelmaat een uiterst beschaafde Nederlandse fietser op volle snelheid voorbij, die zich scheldend en tierend zich een weg baant door de menigte bezoekers met de letterlijke tekst "sodemieter aan de kant, achterlijke k*t toeristen" of van soortgelijke strekking.
Wie er achterlijk is laat ik in het midden en gelukkig verstaat het gros van de toeristen geen Nederlands. Ik vraag me dan af, als je voluit door wilt doorfietsen, rij dan een stukje om via de Amerikaanse windmolen, in plaats van als een blindganger je weg te banen door hordes toeristen. En ja, dan moet je een stukje over het dijkje waar laagvliegende automobilisten naar jou brullen "achterlijke k*t fietser". En als je dat niet wilt, pas je je snelheid langs de molens gewoon wat aan. Dat was vorig jaar.
De toeristen beginnen gelukkig weer terug te komen en kunnen de molens bezoeken volgens een uitgekiende looproute, dijkje heen, fietspad terug. Het plan om het fietspad langs de Zaanse Schans geheel af te sluiten voor fietsers en brommers is gezien de praktijk van vorig jaar de meest voor de hand liggende oplossing. Jammer genoeg veroorzaakt door het gedrag van een beperkte groep fietsers en bromfietsers. En zolang die niet inzien dat kuierende toeristen en wat langzamer en verdraagzamer fietsen heel goed samen kunnen gaan, is afsluiting misschien wel de minst beroerde van alle beroerde oplossingen.
Klinkt allemaal niet erg geloofwaardig. Als er werkelijk al overleg met de Fietsersbond is (geweest), waarom dan ook nog aankondigen dat er binnenkort overleg plaats gaat vinden met o.a de Fietsersbond over alternatieven?