De Algemene Schippersvereniging (ASV) roept gedupeerde binnenvaartschippers op schadeclaims in te dienen bij de provincie Noord-Holland vanwege de stremming van de Wilhelminasluis in Zaandam.
Het camerazicht op de sluis is onvoldoende waardoor de veiligheid niet gegarandeerd kan worden. Waarom geen ‘fysiek’ toezicht bij het schutten, vraag de ASV zich af.
Vrijdag 19 juni om 14.30 uur werd de sluis afgesloten door Zaanstad na een inspectie. De Beatrixbrug zou open gaan op 21 juni. Ook dat is uitgesteld. Schippers moeten nu 16 uur omvaren.
De ASV heeft inmiddels mails geschreven naar Zaanstad en de verantwoordelijke gedeputeerde van Noord-Holland:
“Kennelijk kiest men ervoor om dan maar de sluis voor scheepvaartverkeer te stremmen waar er ook andere keuzes gemaakt hadden kunnen worden. Men zegt dat men het zo goed voorheeft met de binnenvaart, waarom dan niet een beperkte opening van de brug waarbij (het haven kantoor zit tenslotte op de sluis) men fysiek aanwezig is om een veilig schutproces te garanderen?”
Bouwput
De ASV herinnert de verantwoordelijke overheden nog eens fijntjes aan het bericht dat de sluis 10 dagen eerder dan gepland klaar was:
“het enthousiaste geluid van de sluis die maar liefst 10 dagen eerder zou functioneren is volledig onterecht, gezien de staat waarin de sluis verkeert, waardoor er ook geen medewerkers rond de sluis aanwezig kunnen zijn omdat de sluis een grote bouwput is.”
Er moet spoedig een oplossing komen:
“De geluiden die wij nu horen zijn echter dat men hoopt dat men deze week zicht heeft op eventuele stappen. Vager kan het al bijna niet en dat geeft weinig vertrouwen in een doortastende aanpak van deze problematiek.”
Foto boven: werk aan de Wilhelminasluis (Wim de Jong), onder (De Orkaan) wachtende binnenvaartschepen voor de sluis (foto twee dagen voor de afsluiting genomen).
Het is voor de scheepvaart ,geen 16 uur omvaren.Maar zeker 32 uur .Je moet namelijk , ook terug.
Ondertussen is de sluis weer open voor het scheepvaartverkeer
https://esteie.nl/2020/06/26/vrijdag-26-juni-2020-open/
Als de sluis al ene maand open is en er wordt niets gedaan met de klachten, dan is een veiligheidsrisico sluiting wellicht logisch, maar kondig dan op vrijdagmiddag aan, dat er vanaf de komende maandag niet langer wordt geschut. Dan tref je geen mensen, die al onderweg zijn of waren en help je die nog door de sluis. Op Vrijdag iets melden voor maandag geeft de scheepvaart de gelegenheid zich aan te passen, dit vond men te cru.
Ik vraag me waarom er tijdens de bouw niet naar gekeken is? De havendienst zit toch naast de sluis?
Er wordt geschreven ,16 uur omvaren.Maar je moet ook weer, 16 uur terug varen.Dus in totaal 32 uur ,als alles mee zit .
Komt de veiligheidsraad alleen in actie als er ongelukken zijn gebeurd.., of kunnen ze nu al een vernietigend rapport schrijven vanwege het ontbreken van helder toezicht mbt bruggen en sluizen in een druk stedelijk gebied?