De Shtandart, replica van de boot van Czaar Peter toen hij naar Zaandam voer, is nergens meer welkom. Niet in Rusland omdat kapitein kritiek op Vladimir Putin heeft geleverd en niet in de rest van de wereld omdat het schip officieel een Russische thuishaven (St. Petersburg) heeft.
Momenteel ligt het schip in Frankrijk bij Port-de-Bouc (westelijk van Marseille) waar het deel zou nemen aan het event Escale à Sète. Maar de autoriteiten verbieden deelname, de bemanning mag zelfs niet van boord.
Volgens de site Actual News is dat extra wrang omdat een deel van de bemanning zich ingespannen heeft om humanitaire steun aan Oekraïne te geven.
Ook in andere Franse havens is de Shtandart niet welkom. Als het schip niet deel kan nemen aan dit soort Sail-achtige activiteiten, zal het spoedig voorbij zijn met haar tochten. Inkomsten komen voor een groot deel van dit soort events. Door twee jaar covid-stilstand is de financiële situatie sowieso precair.
In de Zaanstreek is in het verleden aangedrongen om het schip een vaste ligplaats in Zaandam aan te bieden.
Lees hier alles wat wij schreven over de Shtandart
Foto boven (en tip): Kees Huyser, foto onder: Jacob Reitsma
Heel erg voor deze prachtige historische replica dat ze zo tussen wal en schip beland zijn. Daar moet een oplossing voor komen. Dit verdiend dit schip niet. Laat ze eerst naar Zaandam komen en dan kijken wat de oplossing is voor hun.
Het Kapiteinskoor zong nog een paar zeilen bijeen met steun in het Zaantheater. Koorlid en zeilmaker Henk de Boer zorgde dat die zeilen er kwamen. Het koor vind ook de complete bemanning op toen ze buitengewoon hongerig voor het eerst in Zaandam arriveerden en de gemeente niets had geregeld voor de ontvangst. Honderd broodjes uit de snackbar op de De Savornin Lohmanstraat redde de Russen van de 'hongerdood'. Later kwam het schip nog een paar keer naar Zaandam. Er kleven heel wat Zaanse tintjes aan deze prachtboot.
Hier zien we het effect van de volkomen doorgeslagen anti-Rusland media propaganda machine. Elke nuance ontbreekt. Straatnamen, huisjes, standbeelden, nu een cultuur historische schip met nota bene een Oekraïense kapitein (volgens Kees Huyser). Hoelang duurt het nog voor we ontdekken dat hier een bloemetje groeit met Russische roots? En dit als een Japanse duizendknoop te vuur en te zwaard gaan uitroeien. In Coronatijd werd bier met dezelfde naam uit de schappen gehaald. Nu wordt ook Wodka, buiten Rusland gemaakt, verbannen. Elke nuchtere objectiviteit wordt platgewalst door aangewakkerd sentiment. De stupiditeit der mensheid kent geen grenzen.
De oorlog woedt ver weg. Als maatschappij doneren we en vangen de vluchtelingen op. Enkelen zelfs in eigen huis. Geweldige initiatieven die ook werkelijk bijdragen aan verzachting van het onnoemelijke leed. Dat is wat wij kunnen doen. Een absurdistisch negatief sentiment, uit onmacht, naar alles wat maar enigszins een Russisch geurtje heeft, helpt niemand behalve Vladimir Putin. Die het gebruikt in zijn propaganda tégen het westen.
We moeten stoppen met het volgen van de oorlogstrom, die ook klonk in de maanden voor WW1. We maken de kans op escalatie alleen maar groter. Humanitaire hulp is waar we ons voor moeten inzetten en ook echt van nut is. Al het andere is doorslaan in de mainstream anti-Russia fobie. Vergeet niet dat heel veel Russen, tegen de oorlog, nu ook getroffen worden door de opgelegde sancties. Ook zij zijn slachtoffer.
En uiteindelijk ook wij. Door de stijgende energie kosten.
Elke oorlog kent maar één winnaar: het oppermachtige militair industrieel complex.
Waar VS president Eisenhower in zijn afscheidsspeech voor het congres in 1961 voor waarschuwde.
“In the councils of government, we must guard against the acquisition of unwarranted influence, whether sought or unsought, by the military-industrial complex. The potential for the disastrous rise of misplaced power exists and will persist’’.
Wanneer een replica van een historisch Russisch schip slachtoffer wordt in een conflict tussen oost en west, moeten we echt onze zinnen bijeen schrapen.
Ik hoorde dat de rederij op de Zaanse Schans ermee is gestopt daar is een prachtige steiger waar de shtandart zijn vaste ligplaats kan krijgen. Prachtige oplossing lijkt me.
Leg dat schip maar naast het Zaantheater, dat brengt vast meer op dan dat pontje naar Amsterdam.
Houten scheepsbouw van zeegaande schepen heeft o.a. in de Zaanstreek plaats gevonden.
Dat de registratie met thuishaven bv Zaandam is correct.
Gewoon thuishaven de Zaanstreek, stoppen met die onzin, heeft allemaal niks met die oorlog te maken, we gaan hier in Europa zoals gewoonlijk weer eens doorslaan.
Tsaar Peterhuisje + standbeeld ook maar slopen dan ?
En de straten in de Russische buurt dan ook een andere naam geven?
http://www.shtandart.ru/en/ als de heren dit lezen begrijpen ze hopelijk dat Dit schip een Russische eigenaar heeft en gebruikt word voor opleiding
Uitgelezen kans om dit historische schip een tweede thuishaven te bieden.
Een liplaats vinden zal toch geen grote problemen opleveren?
Even een appje richting Frankrijk!!!
Waar moet zo’n schip liggen als er voor de binnenvaart al geen plek is?
Onbestaanbaar ...
dat we dit juweeltje niet in Zaandam zouden kunnen krijgen, ook niet met de Hollandse vlag? Goed voor de geschiedenis zolang Zaanstad niet de opdracht geeft voor een eigen schip. Goed voor de educatie, goed voor de stadsmarketeers enz.
Wanneer je deze Shandart vol opgetuigd ziet, zie je quasi ons eigen scheepsbouw verleden varen, met alle details en waarvoor onze voorouders hebben kromgelegen, zoals bij voorbeeld voor het touwwerk, het werk van de plankenzagers (of de Zaanse houtmolens), de vatmakers, de beschuitbakkerijen, de verfindustrie, veelsoortige metaalbewerkers, mastenbouwers, rolreders, timmerlieden en de klauwers, noem ze maar op.
Zaanser kàn het ècht niet meer en wanneer daarvoor geen plek te vinden is, is er uiteindelijk óók geen plek meer voor het oer-Zaanse gevoel. De oorsprong en het verleden moet gekoesterd worden. Waarom wèl de gestapelde Zaanse huisjes (ook wanneer ze daar uit plastik zijn), èchte molens op de Zaanse Schansans, Monet als uithangbord en géén (nu nog Russisch) schip, waarmee onze geschiedenis uiteindelijkzo nauw verbonden is.
Wie is (straks) onze wethouder voor de Zaanse geschiedenis, educatie en toerisme?
Het wrange aan de hele zaak is nu dat de kapitein (die van Oekraïense afkomst is) zowel in Rusland als in de EU niet welkom is.
Ik denk dat het mooi zou zijn als het schip een vaste ligplaats in de Zaanstreek zou krijgen en dat het misschien onder Nederlandse vlag zou kunnen varen. Voor zover ik weet is de huidige Russische vlag alleen maar een administratieve zaak omdat het schip met thuishaven in St. Petersburg ingeschreven staat.
Welke politieke partij(en) wil(len) dit aankaarten?
Ik ben het met je eens....