De gemeenteraad van Zaanstad en de Vervoerregio Amsterdam leven in verschillende werelden.

In de raad van Zaanstad wordt een verdiept spoor in Zaandijk en Koog aan de Zaan als reële mogelijkheid gezien. Ze hebben € 150.000 losgekregen om dat te laten onderzoeken. Bij de Vervoerregio gelooft niemand daar meer in. Sterker nog: die optie lijkt een gepasseerd station.

De Vervoerregio (samen met ProRail, Rijkswaterstaat, Ministerie van I&W, Provincie NH én Zaanstad) houdt vast aan een fietstunnel bij de Guisweg en een autotunnel naast de plek waar de A8 nu over de Provincialeweg en het spoor gaat. Die autotunnel zou meteen naast de A8 kunnen komen waardoor de bestaande aansluitingen van de A8 bij de Provincialeweg vervallen, of een stukje noordelijker waardoor de tennisvereniging weg moet.

Twee opties

Komende weken praten vertegenwoordigers van de Vervoerregio met bewoners en ondernemers over de plannen voor hun Guisweg-oplossing.

In de uitnodiging voor omwonenden is niets over het onderzoek naar het verdiepte spoor te vinden. Bewoners van Westerkoog worden bijgepraat over de “stand van zaken van het project. Onderdeel van de oplossing is een extra op- en afrit bij A8-aansluiting 3 (vlakbij het politiebureau).” Dé oplossing dus, en dat is de autotunnel naast de A8.

Bij het gesprek met de ondernemers in het gebied is ook wethouder Mobiliteit en vicevoorzitter van de Vervoerregio Gerard Slegers (CDA) aanwezig. De keuze is ook hier het al dan niet afsluiten van de op- en afrit van A8-aansluiting bij het skatepark (dus de twee opties van ‘de oplossing’).

Daarnaast kunnen omwonenden een enquête invullen over de plannen, ook hier geen woord over de verdiept-spoor-variant: “Voor het verbeteren van de kruising en de totale bereikbaarheid van het gebied is nog één hoofdoplossing met twee verschillende opties in beeld.”

Second Opinion

In de raad van Zaanstad willen ze de verdieping van het spoor nog laten onderzoeken. Wethouders Slegers (verkeer) en Krieger (financiën) leken er niet zoveel zin in te hebben bij de behandeling van het verzoek. In november 2020 was al een second opinion gevraagd, maar tot dusver is er niks gebeurd. Een onderzoek moet in mei 2022 klaar zijn (na de verkiezingen).

Of de nieuwe raad van Zaanstad op kan tegen Vervoerregio, ProRail, Rijkswaterstaat, Ministerie en Provincie is de vraag. Daar is de keuze al gemaakt. Zaanstad heeft door het besluitvormingsproces uit te besteden aan de Vervoerregio die daarmee de alternatieven kon bepalen zichzelf eigenlijk al buitenspel gezet.

De bijeenkomst met omwonenden is maandagavond 7 februari van 18:30 tot 19:30 uur. Aanmelden door een mail te sturen naar guisweg@vervoerregio.nl (tot 3 februari).

Maandag 24 januari van 18:30 tot 19:30 uur wordt met de ondernemers gepraat.

Lees hier alles over de Guisweg.